Ook bij de importeurs klopt het motorhart
Vanaf pagina 78 in dit nummer lees je het interview met Melvin Weel van Suzuki-importeur Nimag. Het is – voorlopig – het laatste artikel in deze serie die begon in MotoPlus 21/2020 en waarin ik achtereenvolgens sprak met de mensen achter Kawasaki, BMW, Mash/Royal Enfield/MV Agusta, Yamaha, Aprilia/Moto Guzzi/Vespa, Honda, Harley-Davidson, Benelli/SYM en Suzuki.
Compleet is het lijstje niet, ik had graag de twaalf volgemaakt met o.a. Triumph, KTM en Ducati, maar dat zat er op korte termijn niet in aangezien deze dochterondernemingen van de fabriek een buitenlandse leiding kennen en/of juist op dit moment gereorganiseerd worden. De genoemde negen importeurs namen uitgebreid de tijd om m’n vragen te beantwoorden en gaven zo allemaal een mooi kijkje achter de schermen. Henk Salomons van Kawasaki Benelux toonde zijn gedrevenheid. Richting de fabriek in Japan waar hij lang van te voren moest inschatten hoeveel motoren hij in welke kleur over een jaar denkt te verkopen. En richting zijn dealernetwerk om al die bestelde motoren verkocht krijgt. Een man die als geen ander 24/7 bezig is met zijn vak.
Tom Crooijmans van BMW Motorrad Nederland vertelde hoe BMW er in slaagde om al tien jaar achtereen marktleider te zijn in Nederland (het elfde jaar op rij volgde kort na het interview) en de stappen die de fabriek heeft gezet om als premium-merk een hoofdrol in Europa te gaan spelen. Na de twee giganten Kawasaki en BMW was het interview met Jan Ykema van MotoMondo van een ander kaliber. Ykema is een privé-importeur, die na jaren knokken sinds vorig jaar met zijn merken Mash, Royal Enfield en MV Agusta de wind in de zeilen kreeg, wat hem door niemand misgunt wordt. Mario Janssen van Yamaha Nederland (sinds begin dit jaar: Benelux) vertelde hoe belangrijk het is om als merk af en toe buiten de box te denken, en welke invloed de corona in 2020 had op de motorhandel. En niet te vergeten: hoe graag hijzelf ook motor rijdt en met vrienden een Circuitdagje boekt.
Alex van den Hoff van Aprilia, Moto Guzzi en Vespa sprak over de verschillen tussen Nederland en België, over hun belangrijke 50 cc Vespa’s, over het eeuwfeest van Moto Guzzi en over de nieuwe Aprilia 660, die in zijn ogen perfect is voor de huidige motorrijder. Jan Stevens van Honda Benelux vertelde waarom Honda juist in Nederland zo is teruggezakt in de verkopen, en vooral: wat er op dit moment achter de schermen gedaan wordt om Honda in 2021 weer top-of-mind te krijgen bij de Nederlandse motorrijder. Martin Mulder en Niels Kleinlooh spraken over de moeilijke economische tijden en reorganisaties bij Harley-Davidson, maar ook over de grote stappen die het merk nu zet en hoe ze uitkijken naar de nieuwe Pan America. Filip Menschaert en Sander Velthuizen van Benelli- en SYM-importeur Moteo blijken in Nederland nog niet zo bekend, maar Europees een grote speler te zijn. Zij gaven aan dat het historische merk Benelli door een Chinese gigant nieuw leven is ingeblazen om de wereld te gaan veroveren.
En tot slot staat in dit nummer dus het interview met Melvin Weel van Suzuki-importeur Nimag, die vertelt over de moeilijke jaren van Suzuki motors etsen, maar ook over het nieuwe elan, de MotoGP-wereldtitel in het jaar dat ze 100 jaar bestonden en de nieuwe modellen die er nu eindelijk weer aankomen (met de nieuwe Hayabusa voorop).
Negen gesprekken met inspirerende mensen, die stuk voor stuk allemaal echte motorliefhebbers blijken te zijn. Ook bij de importeurs klopt het motorhart. Natuurlijk vergaderen ze veel over spreadsheets met leveringsdata en verwachte verkopen van een bepaald model in een bepaalde kleur volgend jaar, maar vrijwel allemaal blijken ze van kinds af aan gek van motoren en spelden ze als puber alle motorbladen. Zo herkenbaar, en zelfs geruststellend dat ook zij de echte motortaal spreken…
Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl