Nieuws

Motornieuws 2021: Harley-Davidson Pan America

Daar is hij dan: Harley-Davidson’s visie op de motor die geschikt is voor alle terreinen. Een avonturier als geen ander, met de naam Pan America. Een moderne en toergerichte motor die wordt aangedreven door een 150 pk sterke 1.250cc vloeistofgekoelde 60° V-Twin.

Menig motorliefhebber keek vreemd op toen Harley-Davidson onder het slogan ‘More Roads to Harley-Davidson’ bekendmaakte met een allroad op de markt te komen. Gelukkig hebben we tijd genoeg gehad om eraan te wennen, want een kleine twee jaar later wordt de Pan America officieel gelanceerd. Niet in één, maar twee verschillende versies. Naast de reguliere Pan America 1250 komt H-D namelijk ook met de Pan America 1250 Special. Eerstgenoemde is daarbij de basisuitvoering en de Special is Harley’s luxepaardje.

Beiden edities worden aangedreven door Harley’s eveneens nieuwe Revolution Max 1250 Engine. Een 1.252 cc tweecilinder (boring x slag: 105 x 72 mm) met vier kleppen en twee bovenliggende nokkenassen per cilinder. Door een compressie van 13:1 haalt Harley een topvermogen van 150 pk bij 9.000 tpm en 127 Nm koppel bij 6,750 tpm uit de 60° V-Twin . Het maximale toerental is 9.500 tpm. Naast het aandrijven van de Pan America heeft het blok nog een functie, zo laat Harley weten. De V-Twin is namelijk een dragend deel in de frameconstructie. Een unicum bij de Amerikanen.

Nette cijfers die de motor op ongeveer gelijke hoogte brengen met een BMW R1250GS.

Zoals gezegd brengt H-D de Pan America in twee versies op de markt. De basisversie (Pan America 1250) heeft een volledig instelbare vering met zowel voor als achter 191 millimeter veerweg. De remmerij is afkomstig van Brembo. Voor zitten twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met 320mm remschijven en achter zit een enkele dubbelzuigerremklauw met 280 mm remschijf. De standaard Pan America beschikt verder over vijf rijmodi, bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractie controle, aluminium gietwielen en wordt standaard geleverd met Michelin Scorcher Adventure banden. De tankinhoud van de Pan America 1250 is 21,2 liter en rijklaar weegt hij 254 kilo. Bij de kleurstellingen is er keuze uit het bruingrijze River Rock Grey en het zwarte Vivid Black.

De Pan America 1250 Special doet hier nog een schepje bovenop. Zo is de vering op de Special semi-actief, heeft hij spaakwielen (voor tubeless banden), heeft hij een aluminium carterbeschermer, valbeugel, stuurdemper, verstelbaar rempedaal, bochtenverlichting en een adaptieve koplamp. Een omvangrijk pakket dat de motor gelukkig maar een klein beetje zwaarder maakt, want de special weegt slechts 4 kilo meer dan de basisuitvoering. Dat maakt hem, rijklaar, liefst 10 kilo lichter dan een GS. Opvallend! Bij de Special heb je keuze uit liefst vier verschillende kleurstellingen. Echter, voor die van de kleuren moet je een meerprijs betalen. Zoals de fraaie oranje kleurstelling genaamd Baja Orange. Wie de motor in deze kleur wil hebben, moet een kleine € 700,- bij betalen.

Dat Harley met de Pan America echt haar eigen visie van een allroad heeft ontwikkeld, is onder meer te zien aan de enorme naloop. In de boeken staat hier een haast onvatbare 157 mm. Afmetingen als deze zien we normaal alleen bij choppers. We zijn daarom heel benieuwd hoe het zich vertaalt naar het onverhard. Waar we eveneens benieuwd naar zijn, is het nieuwe TFT-scherm waarmee de Pan America is uitgerust. Deze moet, in ieder geval op de Special, in staat zijn om onder meer kaartnavigatie te tonen. Hoe terreinvaardig dit systeem is en of hij het kan opnemen uit de concurrentie uit Duitsland, Oostenrijk en Italië, gaan we ontdekken.

Dan de prijs. Die is, net als de motor, op z’n zachtst gezegd opvallend. H-D heeft beide Pan America’s voor het segment gezien, heel scherp geprijsd. De standaard Pan America heeft namelijk een vanaf prijs van € 18.995,- voor de Special ben je minimaal € 21.995,- kwijt.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws