Eerste Test MV Agusta Rush 1000
MV Agusta onthulde in 2020 de Brutale Rush. Die Rush was vooral bedoeld als exclusieve ‘dragbike’ met 212 pk, mede dankzij de gemonteerde sportuitlaat en racing-ECU. Technisch was de Rush gebaseerd op de Brutale 1000RR, een aangepaste koplamp, achterzijde, buddyseat-kap en diverse carbon-delen maakten hem tot een echte blikvanger. Zijn prijs van bijna 40 mille stond het succes niet in de weg: de gelimiteerde oplage was in no-time uitverkocht. En vanwege de aanhoudende vraag heeft MV Agusta besloten om binnenkort met een Euro5-goedgekeurde productieversie van de Rush 1000 te komen.
De Rush 1000 oogt exotisch en futuristisch. Dat komt vooral door het dichte achterwiel, de ronde koplampen, en een aluminium gespaakt voorwiel. Je zou het qua uiterlijk een beetje kunnen zien als een combinatie van een caféracer, superbike en Amerikaanse Top-Fuel Dragster. Maar snel is ‘ie ook, met 212 pk (de goedgekeurde versie met stille uitlaat moet dadelijk goed zijn voor 208 pk) is een topsnelheid van 300+ kilometer per uur haalbaar. En dat voor een naked! Maar dat mag ook wel, want hij kost namelijk €39.950,-. Niet erg aantrekkelijk voor de gemiddelde rijder (en kostwinner) dus. Hij past ook niet echt in het plaatje ‘woon-werkverkeer’, zeker niet met het gemonteerde race-uitlaatsysteem van SC Project, waarmee de 2020-versies waren uitgerust. Nee, deze exotische fiets is puur gemaakt voor de bijzondere momenten in het leven op twee wielen.
Onze eerste impressie tijdens het rijden is verbluffend in positieve zin, want ondanks de extreme specs rijdt de Rush 1000 onverwachts neutraal. Zijn levendigheid maakt hem plezierig om te rijden, en zijn opwindende geluid prikkelt de zintuigen. Maar het is het soepele bochtenwerk van de Rush 1000 die ons de wenkbrauwen doet fronsen. Plat gezegd is de Rush ‘slechts’ een Brutale 1000RR met een ander uiterlijk. Het blok, elektronica, chassis, ophanging, spoorbreedte en zithoogte zijn volgens MV identiek. Maar dat de Rush zo gehoorzaam is aan de elektronische gashendel, kunnen we van de Brutale niet zeggen! Zelfs uit krappe bochten laat de Rush zich heel netjes op het gas nemen en tilt hij het voorwiel zachtjes op bij het door-accelereren. Het viercilinderblok is niet bijzonder krachtig en komt pas laat op gang, rond de 8.000 toeren per minuut. Maar vanaf hier reageert hij verfrissend spontaal, en stormt hij als een ontketent beest door tot boven de 13.000 toeren.
Met de Rush over vlak asfalt vliegen is een intense ervaring. Motorrijden zonder filter, puur rijplezier. Mik op de bocht, stuur de Rush in, raak de apex en daar ga je! Maar wanneer er grotere golven of asfaltbreuken in het spel komen, komt de Elektronisch instelbare vering van de Zweedse specialist Öhlins om de hoek kijken. In de perfect geasfalteerde bocht op de foto is de Rush fantastisch en nodigt hij uit om een dikke zwarte streep te trekken bij het uitkomen van de bocht. Ook de quickshifter werkt goed.
Het rijplezier en de zuivere gasrespons zijn ook te danken aan de racingkit op deze testmotor, met een SC-Project uitlaatsysteem en een speciale ECU. Het geluid is fantastisch, daar niet van, maar het zou nog mooier zijn als de machine wel aan de normale wettelijke eisen zou voldoen. En MV Agusta heeft belooft dat ook dat goed gaat komen, want de 2021-Rush wordt helemaal legaal en krijgt onder meer een normale stille uitlaat, plus een Euro5-goedkeuring. Het wordt daarmee een machine om naar uit te kijken, zeker als hij net zo functioneert als deze uitvoering met de racingkit. Die was namelijk fantastisch!