Motornieuws 2021: Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Velen hadden hem ongetwijfeld al afgeschreven, Suzuki’s GSX-1300R Hayabusa. Maar de cultfiets die bij zijn allereerste verschijning in 1999 politiek Den Haag nog op de kop zette door de destijds ongekende topsnelheid van meer dan 300 km/uur is terug en hoe! Nog steeds een bruut qua vermogen, verfijnder dan ooit en boordevol moderne elektronica, maar in design bovenal een echte Hayabusa, van voor tot achter!
Dat Suzuki de grote lijnen van het oorspronkelijke Hayabusa-design trouw is gebleven, is in tijden van inwisselbare designs prijzenswaardig. Aan de andere kant is het ook niet meer dan logisch om de cultstatus die de ‘slechtvalk’, de vertaling van Hayabusa, in de loop der jaren heeft opgebouwd te continueren en de trouwe achterban niet te vervreemden. In die opzet is Suzuki in ieder geval bijzonder goed geslaagd, want van de volle, spits toelopende neus tot aan het bolle kontje ademt het silhouet van de nieuwkomer onvervalst Hayabusa-DNA. Uiteraard is het lijnenspel net even wat scherper om het design naar 2021 te trekken en ontbreekt ook moderne led-verlichting in de nieuwe, gestapelde koplamp en achterzijde niet. Net als voorheen is de lijn van de Hayabusa aerodynamisch en naar voren gericht, waarbij de steunkleur bij elk van de drie two-tone-kleurstellingen op een fraaie wijze een ondersteunende rol in die aerodynamische dynamiek heeft.
Minstens zo belangrijk is natuurlijk wat er achter die uitnodigende stroomlijn schuilgaat. Dat is in basis nog steeds de 1.340cc-vier-in-lijn van de vorige generatie, maar dan op vele punten aangepast en verfijnd om onder andere de Euro5-horde te slechten. Daarnaast was een van de ontwikkelingsdoelen om vermogen en koppel in het lage en midden toerengebied een boost te geven om de Hayabusa makkelijker rijdbaar te maken in bijvoorbeeld stadsverkeer en vooral op B-wegen. Met een maximum vermogen van 190 pk bij 9.700 toeren en een maximum koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren is de nieuwe slechtvalk iets minder sterk dan zijn voorganger (197 pk bij 9.500 tpm en 155 Nm bij 7.200 tpm), maar onderin en in het middengebied liggen de vermogen- en koppelkrommes duidelijk boven die van de vorige generatie. En om dat te onderstrepen claimt Suzuki dat de nieuwe Hayabusa op een 200-meter-sprint en van 0 naar 100 km/uur sneller is dan zijn voorganger.
Voer voor een latere test, in het blok zijn onder andere de nokkenassen, zuigers, drijfstangen en de oliecirculatie rond de krukas onder handen genomen en daarnaast zijn er nog tig kleinere verfijningen doorgevoerd. Ook zijn versnellingsbak en assist&slipper-koppeling aangepast voor de standaard aanwezige up-and-down-quickshifter. Ook het uitlaatsysteem met kortere einddempers is volledig nieuw, waarbij nu ook de uitlaatbochten 1 en 4 aan elkaar zijn gekoppeld voor meer power en koppel bij lage toeren en in het middengebied.
Ook het injectiesysteem is aangepast met een andere positie voor de dubbele injectoren en de gaskleppen worden nu middels ride-by-wire bediend. In combinatie met een 6-assige IMU maakt dat een uitgebreid elektronicapakket, Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) op de nieuwe Hayabusa mogelijk. Onderdeel daarvan is de Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-a), waarbij de drie rijmodi (Active, Basic, Comfort) gekoppeld zijn aan preset-standen voor de hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, de wheelie-controle, de mate van motorrem en de quickshifter. Laatstgenoemde kent twee standen, een voor sportief schakelen en voor meer toeristischer gebruik. Daarnaast zijn er drie user-settings waarin je je eigen voorkeuren kunt opslaan. Daarmee is de elektronicakous nog niet af, want de nieuwe Hayabusa is verder voorzien van launch control (drie standen), cruise control, hill hold control, slope dependent control (voorkomt liftend achterwiel bij bergaf remmen) en een snelheidsbegrenzer, waarmee je zelf een bepaalde maximum snelheid in kunt stellen. Handig als je op een traject met veel snelheidscontroles rijdt. Uiteraard is er standaard ABS aan boord en dat werkt in dit geval ook hellingshoekafhankelijk. Ook heeft de Suzuki een noodstop-signaal, waarbij de knipperlichten snel gaan knipperen als er boven een snelheid van 55 km/uur plotseling hard wordt geremd.
Alle instellingen van die hulpsystemen worden weergegeven in het TFT-gedeelte van het compleet nieuwe dashboard, waarin – wellicht tot vreugde van velen – een grote analoge snelheidsmeter en toerenteller de hoofdrol spelen. Het TFT-scherm heeft daar tussenin een plek. Een bijzonder fraai ensemble.
Het blok hangt in een bekende periferie; het op kleine accenten aangepaste aluminium brugframe van de vorige generatie. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met gemodificeerde KYB-veerelementen, zowel voor als achter volledig instelbaar, een set nieuwe 7-spaaks gietwielen met speciaal voor de Hayabusa ontworpen Bridgestone S22’s en aan de voorzijde een stel Brembo Stylema-remklauwen en 320mm-schijven. Nieuw is dat het remsysteem gecombineerd is, waarbij er achter licht wordt meegeremd als je de voorrem gebruikt.
De nieuwe Suzuki Hayabusa komt dit voorjaar in drie two-tone-kleurstellingen op de markt. De prijs wordt op een later moment bekendgemaakt.