Nieuws

Nieuwe Indian FTR line-up

Indian’s FTR benaderd het naked bike thema sinds zijn introductie in 2019 op een heel eigen manier. Muscle-bike meets flattracker meets naked, iets in die trant. Voor komend jaar mag de potente Amerikaan, die door Indian zelf trouwens als 2022-model wordt gepresenteerd, zich verheugen op een flink aantal upgrades!

Hoewel de FTR als karakterbak pur sang te boek staat, waren er ook wel wat kritische kanttekeningen. Zo liet de vloeistofgekoelde 60° V-twin zich nog wel eens van een wat grillige kant zien en ging de rotsvaste rechtuitstabiliteit wat ten koste van het speelse bochtenkarakter. Precies deze zaken zijn nu aangepakt, zo kreeg het blok, nog altijd goed voor 123 pk en 120 newtonmeter koppel trouwens, een verfijndere afstelling, waarbij onder meer ook de koude start is verbeterd. Voor een meer optimale thermische huishouding wordt de achterste cilinder bovendien nu bij een stationair toerental automatisch uitgeschakeld.

De Amerikaanse V-twin is er ook komend jaar weer in vier versies, drie duidelijk asfalt georiënteerde machines FTR/FTR S en FTR R Carbon) en een Rally-uitvoering, waarover later meer. Het eerstgenoemde trio kreeg diverse aanpassingen aan het rijwielgedeelte, die voornamelijk zijn gericht op een verbeterde rijdynamiek. Dat begint al met de wielen, waar de oude FTR’s nog met een 19 inch voor- en 18 inch achterwiel waren uitgerust, is de nieuwe fractie voorzien van een meer asfaltgerichte 17 inch formaat. Bovendien is het gevoelige Dunlop DT-3R schoeisel nu vervangen door sportievere Metzeler Sportec ‘s. De kleinere velgen hebben trouwens ook als gevolg dat de zithoogte nu 36 millimeter lager is.
Ook de geometrie is nu duidelijk meer gericht op het betere stuurwerk. De balhoofdhoek is steiler (65 t.o.v. 63,7°), terwijl de naloop een behoorlijk stuk werd ingekort (van 130 naar 99,9 mm). Bovendien beschikt nu ook de standaard FTR net als zijn twee broers over volledig instelbare vering. Deze is op de basis- en S-versie van Sachs, terwijl de R Carbon net als voorheen is behangen met Zweedse veringweelde van Öhlins. En nu we dan toch bij de onderlinge verschillen zijn aangekomen: de tevens als A2-machine leverbare basis-FTR heeft een analoog instrumentarium, een stapje hoger vind je de S met 4,3 inch touchscreen met tal van connectiviteitsmogelijkheden, Akrapovic einddemper, USB-aansluiting, drie rijmodi en diverse hulpsystemen, waaronder tractiecontrole, bochten-ABS en wheeliecontrole. De R Carbon is het paradepaardje van de FTR line-up en beschikt naast de reeds genoemde Öhlins-vering ook over veel carbon componenten, een genummerde badge, een zwarte Akrapovic demper en een duozitcover.
De nieuwe FTR’s staan naar verwachting vanaf april bij dealer, de prijs bedraagt respectievelijk € 16.590,00 (België € 14.190,00) voor de basisversie, € 19.490,00 (België € 16.690,00) voor de S en € 21.790,00 (België € 18.690,00) voor topmodel R Carbon.

En als laatste is er dan natuurlijk nog de Rally, een beetje scrambler-achtige versie van de FTR. Deze is voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR banden en rolt nog op de huidige 19 en 18 inch (spaak)wielen, waarbij ook de geometrie ongewijzigd is gebleven. Ander verschillen ten opzichte van de overige modellen zijn het 50 millimeter hogere ProTaper stuur en de langere veerwegen (v/a 150/150 t.o.v. 120/120 mm). Ook de Rally, ook als A2-machine leverbaar, staat naar verwachting vanaf april bij de dealer, en wel voor de somme van € 17.790,00 (België € 15.190,00). Info: www.indianmotorcyclebenelux.com

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws