KTM-kloon productierijp
Begin 2019 presenteerde de Chinese fabrikant Benda met de Asura 400 Streetfighter het prototype van een lekker scherp gelijnde naked bike. Inmiddels zijn we krap twee jaar verder en is de definitieve productieversie gepresenteerd, die er in twee varianten komt: een basisversie die omgerekend € 3.550,00 gaat kosten, en een wat rijker aangeklede variant van omgerekend € 3.800,00.
De Asura 400 Streetfighter heeft een lekker compact voorkomen, gekenmerkt door scherp getekend kuipwerk met naar voren aflopende lijnen, wat het geheel een enigszins dynamische uitstraling geeft. En het zal eenieder ongetwijfeld niet zijn ontgaan dat de Chinese firma met meer dan een schuin oog naar de Duke-fractie uit het Oostenrijkse Mattighofen heeft gekeken.
De vloeistofgekoelde paralleltwin met zesversnellingsbak in het vooronder heeft een cilinderinhoud van 389 cc en is goed voor 36 pk en 32 newtonmeter koppel. Toch wel wat minder dan de 390 Duke, waarvan de 373cc-eencilinder goed is voor 44 pk en 37 newtonmeter koppel. Desondanks claimt de fabrikant dat de naked het sprintje van nul naar honderd kilometer per uur in zeven seconden doet, met een topsnelheid van 160 km/uur.
Met de technische uitrusting lijkt op papier helemaal niet veel mis, zo heeft de twin rondom ledverlichting, een LCD-kleurendisplay, upside-down voorvork en ABS. Op papier een leuke machine, maar het is maar de vraag of de Asura ook naar Europa komt. Vooralsnog wordt er over Euro5 in ieder geval in alle talen (nou ja, voornamelijk Chinees) gezwegen.