Benelli ontwikkelingen
Het roemruchte Italiaanse merk Benelli wordt momenteel – met het geld van de Chinese Quianjiang Group – nieuw leven ingeblazen. Rond het potente driecilinderblok heeft men al een hele serie superstoere TnT’s, Tornado’s en nieuwe Tre-K gemaakt, nu wordt de modellenlijn naar beneden toe uitgebouwd met een strakke twin en een sportieve ééncilinder. De Quianjiang Group is hier ten lande vrijwel onbekend, maar geen kleine jongen. Ze produceren ongeveer één miljoen motorfietsen tussen de 50 en 150 cc per jaar in China en willen ook graag de markt van de exclusieve, zware motoren op. Daarvoor gingen de Chinezen in Italië kijken en namen daar de Benelli-fabriek over. Bovendien werden ze partner in Vertemati, bekend van de exclusieve viertaktcrossers. Niet met de bedoeling de kleine productie van deze fabrieken over te hevelen naar het verre Oosten, maar om juist met financiële ontwikkelingshulp deze merken weer boven Jan te krijgen en vanuit Pesaro exclusieve machines op de markt te brengen. De leiding van de Benelli-fabriek is inmiddels in handen van de ervaren Pierluigi Marconi, de man die eerder bij Bimota en bij Aprilia de scepter zwaaide. En die ook bij die merken al een enorme ontwikkelingsdrang kende. En dat laatste zien we nu ook terug bij Benelli, die enkele weken op de Intermot twee totaal nieuwe modellen toonden, op basis van een één- en een tweecilinderblok. Modellen wara nog absoluut geen gegevens van bekend waren en die ook pas eind 2007 leverbaar zullen worden, maar die wel aantonen dat het merk niet langer stil zit. Meest interessant is natuurlijk de nieuwe 750 tweecilinder, die de conceptnaam LEO 756 meekreeg. De basis van deze nieuwe moderne tweecilinder, die een beetje past tussen de Kawasaki ER-6 en de BMW F800, wordt gevormd door een nieuw tweecilinderblok. Alhoewel nieuw: in feite blijkt het een 1131 cc driecilinderblok van de TnT-serie te zijn, waar één cilinder van af is gezaagd. Dan blijft er namelijk precies 754 cc over… Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, maar de verwachting is wel dat er inwendig een aantal onderdelen worden overgenomen van de driepitter. De twin zou een 180° krukas krijgen, plus een balansas die de trillingen binnen de perken houdt. De verwachting is dat de nieuwe tweecilinder rond de 75 pk zal leveren. Voor het nieuwe blok heeft Benelli een heel modern rijwielgedeelte op stapel staan. De basis daarvan wordt gevormd door een heel modern frame dat bestaat uit twee aluminium gegoten helften, die middels bouten en verlijming tot één geheel gevormd worden, volgens een uit de vliegtuigbouw afkomstig procédé. Een frame van giet-aluminium wordt tot dusver alleen gebruikt door Honda, Yamaha en Suzuki voor modellen met hoge productieaantallen. Het blok is een dragend deel van het geheel en de dikke achtervork scharniert direct in het motorcarter. Een stoere upside-down-vork completeert het rijwielgedeelte, terwijl de styling van het uiterlijk erg scherp gemaakt is. Ook hier vinden we trouwens weer een soort kruisbestuiving terug, zoals de Tornado-koplamp. Juist door dit soort acties hoopt men de uiteindelijke verkoopprijs laag te kunnen houden: het streven is om onder de prijs van de goedkoopste Ducati (de Monster 695, 8.599 euro) uit te komen met de LEO 756. Van een heel andere orde is de nieuwe ééncilinder die Benelli ontwikkelt. Op de Intermot werd deze Mono getoond als crosser (en was hij volgens Benelli-importeur RAD daags voor de beurs pas klaar), maar het is duidelijk dat het de voorbode is van een complete ééncilinderlijn met een crosser, een enduro, een off-road, een all-road en een supermoto. Als basis heeft men het blok van Vertemati gebruikt. Ooit waren de gebroeders Vertemati Husaberg-importeur in Italië en voerden ze voor hun eigen crossteam nogal wat veranderingen uit aan die Zweedse machines. Dat leidde uiteindelijk tot motoren die ze onder de naam VOR (Vertemati Offroad Racing) op de markt brachten en dat merk werd later omgedoopt tot Vertemati. De laatste jaren is het weer wat stiller geworden rond het specialistische merkje, maar ook hier heeft de Chinese Quianjiang Group inmiddels een vinger in de pap, dus licht de samenwerking met Benelli ook voor de hand. Het wiegframe van de nieuwe éénpitter is samengesteld uit aluminium-delen. Bijzonder is dat het frame pal boven de cilinderkop aan weerszijden een geschroefd verstevigingsprofiel bezit. Omdat deze afneembaar is, ging de stijfheid van het geheel dus niet ten koste van de bereikbaarheid van de cilinderkop (met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen) voor onderhoud en service. Volgens de fabriek wordt het zelfs mogelijk om het frame, door verschillende verstevigingsprofielen te gebruiken, beter geschikt te maken voor de verschillende doelen. Voor de Supermoto wordt het profiel van zeer stijf carbon, voor de cross en enduro juist van soepel aluminium, die een bepaalde flex in het rijwielgedeelte toestaat. De vormgeving van de crosser, zoals die in Keulen werd getoond, is lekker strak, al durven we meteen al vraagtekens te zetten bij het buddyseat, dat wel mooi tot aan het balhoofd doorloopt, maar ook erg breed is en je in de terreinsport juist een lekker smal zadel wilt hebben voor de bewegingsvrijheid. Overigens zit de benzinetank onder de buddyseat voor een gunstige gewichtsverdeling. [[bildunterschrifte]] [bild 750 twin] De nieuwe tweecilinder benelli, zoals hij enkele weken geleden in Keulen werd gepresenteerd op de Intermot. [[Rahmen aus MRD 21 seite 18]] Het frame van de nieuwe twin bestaat uit twee gegoten aluminium helften, die aan elkaar worden geschroefd en gelijmd. [zeichnung motor aus MRD 22/seite 19 oben]] Een computertekening van het nieuwe tweecilinderblok, waarin veel techniek van de huidige driecilinder zit verwerkt. [[zeichnung oberseite aus MRD 21 seite 18]] Een schets vanaf de bovenkant gezien. De fraaie achtervork scharniert direct in het motorcarter. [[zeichnung/modell MRD 21 seite 16-17]] De nieuwe LEO 756 tweecilinder in de ontwerpfase. [[Bild Mono]] Benelli komt ook met een lijn ééncilinders rond een blok van Vertemati. [[zeichnung MRD 21 seite 19 linksoben, Motor + rahmen]] Het eencilinderblok hangt in een aluminium frame met speciale verstevigingsprofielen net boven de cilinderkop. [[zeichnung MRD 21 seite 18 rechtsoben, model komplette machine]] Het eerste model van de nieuwe ééncilinder. [[zeichnung mrd 22 seite 18 unten]] De eerste computerschetsen, waarop goed te zien is dat de buddyseat tot aan het balhoofd doorloopt.