+ Plus

Rij-impressie Kawasaki Versys

Het nieuwe midden…Onderkoeld bitst de weerbarstige stem van het navigatiesysteem door het oortje: ‘’Sla op de volgende kruising rechtsaf.’’ Maar man en paard hebben genoeg van de chagrijnige bevelen uit het kastje en schieten in een spontane daad van rebellie rechtdoor over het kruispunt. ‘’Maak U-bocht! Maak U-bocht!’’, de TomTom doet verwoede pogingen de controle te herwinnen. Tevergeefs. Een druk op de knop en al wat rest is het vrolijk stemmende geroffel van de 180°-paralleltwin. In het zadel van de frisse en veelzijdige Kawasaki Versys kies je simpelweg je eigen pad. Dat pad laat zich niet afbakenen door een kille aaneenschakeling van nietszeggende waypoints, geregisseerd door een hoog boven het aardse bivakkerende kluwen van satellieten. Zoveel is wel duidelijk. Nee, op de Versys wil je zelf de regisseur van iedere rit zijn. Dus de TomTom Rider uit het accessoireprogramma gaat halverwege de testrit met een druk op de knop op non-actief. De kaart wordt uit de jaszak gehaald en op ambachtelijke wijze worden er wat uitdagende groene en gele kronkelweggetjes geprikt richting Saint Cyr sur Mer, waar ‘de Groenen’ zijn neergestreken voor de officiële presentatie van de Versys, na de ER-6n en f alweer het derde model op basis van dezelfde vloeistofgekoelde 180°-paralleltwin. Met deze trilogie lijkt Kawasaki’s verjongingskuur in het middensegment voltooid. De ER-6n en f schoten gedateerde types als de ER-5 en de GPZ500 immers al naar Kawa’s eeuwige jachtvelden en nu verwijst de Versys de bedaagde KLE500 op overtuigende wijze naar de groene vergetelheid. Kortom, er mag weer gelachen worden bij Kawasaki en het vrolijke nieuwe midden is daarvan het rijdende bewijs. Niet het fantasieloze en de bedompte bekrompenheid van een doorsnee Vinex-locatie, maar rake, zelfbewuste en montere lijnen. Net als de ER-6n heeft de Versys een heel eigenwijze snoet, waarin de geprononceerde forse koplamp beeldbepalend is. Een lekker gekke kleur naast het veilige standaard kleurpalet zorgt daarbij voor een hoge aaibaarheidsfactor. Waar knalgeel dat knuffeleffect bereikt bij de ER-6n, zorgt oranje voor hetzelfde effect bij de Versys. Zwart en zilver zijn de wat traditioneler ingestelde andere kleuropties. Een klein smetje op de verder keurige afwerking van de Versys is het hoge plasticgehalte. De beide blokspoilers en de framekappen hadden wat dat betreft best van een mooi lichtmetaal mogen wezen. En vooruit, een lik blanke lak had de stickerset ook niet misstaan. Maar goed, aan alles hangt een prijs en die willen ze bij Kawasaki vooral erg concurrerend houden. De exacte prijsstelling is nog niet bekend, maar reken op een kleine € 8000,-. Voor een Versys met een Bosch ABS-systeem moet je trouwens € 600,- bijleggen. Klare taal en een duidelijke oorlogsverklaring aan het adres van de populaire Suzuki DL650 V-Strom. Anders dan de V-Strom wordt de Versys dus niet ‘bemand’ door een 90° V-twin, maar door een paralleltwin met een krukas waarvan de kruktappen 180° zijn verzet. De zuigers draaien daarbij tegen elkaar in. Door deze motorconfiguratie zijn de afmetingen van het blok lekker compact en is het een stuk korter dan bijvoorbeeld de V-twin van de V-Strom. Een ander kenmerk van de 180°-twin is dat ‘ie in de kelder van het toerenbereik wel iets weg heeft van een stampende dikke eenpitter. De Versys reageert in die onderste toerregionen trouwens niet alleen scherper en alerter op de rechterpols, hij voelt ook duidelijk sterker aan dan de ER-6n. Speciaal voor de Versys hebben de heren Kawa-ingenieurs hun groene vingers over het binnenste van de paralleltwin laten gaan. De belangrijkste opdracht daarbij luidde meer koppel bij lage toeren en in het middengebied en dat werd bereikt door aanpassingen aan in- en uitlaatnokkenassen, een balanspijpje tussen beide uitlaatbochten en wijzigingen aan het benzine-injectiesysteem. Dat heeft aan de andere kant tot gevolg gehad dat er een flinke hap uit het topvermogen van de paralleltwin is genomen. Van de originele 72 pk bij 8500 toeren zijn er bij de Versys nog 64 over en die worden afgeleverd bij 8000 toeren. Ook op het maximum koppel is bezuinigd: van 66 Nm bij 7000 toeren naar 61 Nm bij 6800 toeren. De compressie daalde naar 10,6 : 1. ‘’Maar staar je niet blind op deze cijfers’’, haastten ze zich bij Kawasaki aan de vooravond van de testrit te zeggen. ‘’De Versys moet het hebben van zijn middengebied en zal wat dat betreft niet teleurstellen.’’ Dat daar geen woord Spaans bij zat blijkt een dag later al in de eerste kilometers. In het middengebied van deze Kawa is het buitengewoon goed toeven. Alhoewel ‘ie onderin dus sterker aanvoelt dan de ER-6n zet de Versys pas rond de 6000 toeren echt de feestneus op. Dat weet het soepele blok ook best lang en lineair vol te houden, want tussen de 6 en de 9 op de toerenteller draait het kleine ‘feestzaaltje’ in het vooronder continu op volle toeren en is het stemmen en inhaken maar. Maar ook na die 9000 toeren valt de polonaise niet meteen als los zand uit elkaar en houdt de Versys nog dapper vol voor ‘ie echt naar adem begint te snakken. Voorbeeldig is de werking van het injectiesysteem. Soepel, maar tegelijkertijd ook gretig. Lastwisselingen worden zonder horten of stoten opgevolgd en ook met het consumptiepatroon lijkt het wel snor te zitten. Met de negentien liter tankinhoud zou je volgens Kawasaki bij een normale rijstijl een dikke 350 tot 400 kilometer moet kunnen afleggen en daar lijkt gezien de gunstige verbruikscijfers van de ER-6n niets aan overdreven. Opvallend is ook de steeds mooi trillingsvrije loop van het blok, dat daarvoor dan ook een balansas aan boord heeft. Soms vallen er even wat fijnmazige trillingen in de voetzolen te bespeuren, maar die ontsnappen door het werkelijk magnifieke parcours in de omgeving van het circuit van Paul Ricard al snel aan de aandacht. Sinds dit circuit praktisch een ‘no go area’ voor motoren is geworden, lijkt de Franse overheid dat – uiteraard volkomen onbewust – te compenseren met een soort van openbaar circuit met fantastisch asfalt en de meest uiteenlopende bochten. Kombochten, blinde bochten, knijpers, doordraaiers. Het ligt er allemaal en met de vele boeiende klimmetjes (sommige met stijgingspercentages tot wel 30%!) heb je de ideale speeltuin voor een fiets als de Kawasaki Versys. Met de loepzuiver schakelende zesbak en de lekker directe gasrespons van het Keihin injectiesysteem om de Versys op stoom te houden, ben je op dit soort trajecten bijna onverslaanbaar. In het zadel van een met hitsige pk’s afgevuld sportief kanon zul je het werkelijk uit het puntje van je teennagels moeten halen om dit compacte pretpakketje van Kawasaki Heavy Industries voor te blijven. Daarbij heb je als extra voordeeltje dat je prinsheerlijk rechtop en ontspannen zittend op laagvliegend wild komt afgestormd. Enige klimervaring is trouwens wel vereist, want de zit is met 840 mm van vorstelijk niveau. Maar door de slanke bouw van de Versys zal die hoogte niet al te veel problemen opleveren. Een lager of zelfs nog hoger zadel vind je trouwens in het uitgebreide accessoirepakket. Doordat het zadel naar voren toe iets afloopt, schuif je wel snel tegen de tank aan. De zit zelf is verder van het ruime soort en is door het brede stuur en de relatief hooggeplaatste voetsteunen behoorlijk actief. Dat sluit dan weer als een strakke espresso na een goede maaltijd aan op de speelse stuureigenschappen van de Kawasaki. Hij heeft hetzelfde stalen buizenframe als de ER-6n, maar heeft vanwege de optionele kofferset een extra hulpframe en ook een andere swingarm met een ‘banaanvormige’ rechterzijde. Voor dat laatste is gekozen vanwege de extra ruimte die nodig was om de 145 mm lange veerweg van de zijdelings geplaatste achterschokdemper op te vangen. Vergeleken met de ER-6n is dat 15 mm extra veerweg en ook de veerweg van de voorvering – op de Versys een upside-down vork – nam toe; van 120 naar 150 mm. In combinatie met de relatief stijve vering, de 17 inch wielen met lekker plakkerig Dunlop D221 rubber, de korte wielbasis van 1415 mm en het rijklaargewicht van om en nabij de 200 kg heb je een gooi- en smijtapparaat van de bovenste plank. De Versys laat zich sturen alsof het om het speelkwartiertje op het schoolplein gaat. Speels, gemakkelijk en voor de duvel niet bang. Daarbij voelt ‘ie net zo vertrouwd aan als je eigen bed na terugkomst van een week of vier vakantie. De reserves lijken eindeloos. Overschat je je eigen kunnen, dan is er altijd nog ruimte om de Versys met wat druk op het brede stuur gecontroleerd te corrigeren. Even de rem laten slepen in een bocht resulteert niet in een storend oprichtmoment. Dat de Kawa steeds neutraal en stabiel blijft volgen, komt voor een groot deel op het conto van het uitgekiende veerpakket. Zowel voor als achter geven de sportief gedempte veerelementen, waarvan naast de veervoorspanning ook de uitgaande demping instelbaar is, uitstekend feedback en strijken ze de meeste hobbels weer strak in de plooi. Ook op de snelweg is de Versys een schoolvoorbeeld van stabiliteit en laat ‘ie zich niet snel van de wijs brengen. Het kleine ruitje, dat handmatig in drie standen te verstellen is, houdt daarbij een aanzienlijk stukje rijwind van het bovenlichaam weg. Gebruik je de optionele TomTom Rider dan moet de ruit in de hoogste stand en dat geeft wel wat turbulenties rond de helm. Helaas zorgt het navigatiesysteem ook voor een duidelijk hoorbare resonantie in de tophalf bij stationair draaien en rijdend bij lage toerentallen. Het stuurenthousiasme in het zadel van de Versys zou alleen wat getemperd kunnen worden door de niet al te overtuigend aangrijpende voorrem. Je moet behoorlijk in het hendel, dat trouwens net al het koppelingshendel met een stelwieltje te verstellen is, knijpen om de dubbelzuiger klauwen de daad bij het woord te laten voegen. Daarna herwint de voorrem het aanvankelijk het verloren vertrouwen met een kordaat opgebouwde en goed doseerbare portie remkracht. De achterrem is meer dan een verplicht nummer en spreekt een behoorlijk woordje mee. Wel moet je hem met beleid bedienen, want hij blokkeert nogal snel. Na een kleine vierhonderd kilometer in het zadel van de Versys is het blocnote nog maagdelijk wit. Geen plussen en geen minnen. Gebrek aan inspiratie? Integendeel, Kawasaki’s nieuweling beantwoordt in alle opzichten aan alles wat motorrijden in essentie hoort te zijn en dat is domweg in vier duidelijke letters samen te vatten: pret, dikke pret. Goed, dat zijn er negen, maar pret laat zich niet in plussen en minnen of in het rigide keurslijf van een GPS-route persen. Net zo min als dat de Versys zich in een voorgekauwd hokje laat stoppen. De Versys is inderdaad zoals ze bij Kawa zelf zeggen een veelzijdig systeem, maar meer nog een veelzijdige machine die nog eens extra glans geeft aan dat toch al vrolijke nieuwe midden van de Japanners. Lang leve de lol! Vanaf half november staat de nieuwe Versys bij de dealers. TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI VERSYS MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende door ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via gevorkte slepers, semi-dry-sump-smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 336 watt dynamo, 12V/14Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 83,0 x 60,0 mm Cilinderinhoud 649 cc Compressie 10,6 : 1 Max. vermogen 47 kW (64 pk) bij 8000 tpm Max. koppel 61 Nm bij 6800 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50X17; 4.50X17 Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1415 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 108 mm, veerweg v/a 150/145 mm, zithoogte 840 mm, drooggewicht 181 kg, tankinhoud 19 liter. Garantie twee jaar Kleuren oranje, zilver en zwart Prijs ± € 8000,- Meerprijs ABS € 600,- INFO Kawasaki Motors Europe NV, tel 023-567 05 00, www.kawasaki.nl Het blok tussen de stalen framebuizen werd aangepast en heeft een sterker middengebied. Om het koppel in het midden toerengebied te verbeteren kwam er een balanspijp tussen beide uitlaatbochten. In tegenstelling tot de ER-6n heeft de Versys een aluminium swingarm met een fraaie banaanachtige vorm. Duidelijk taal in het overzichtelijke dashboard.

Lees meer over

Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...