+ Plus

Rij-impressie Triumph Scrambler

Op de loer liggen, toeschieten en de prooi verschalken, de basisprincipes van de jacht. Om de trofeeënverzameling van de Triumph Tiger flink uit te breiden, is de Britse roofkat voor 2007 stevig onder handen genomen. Agressiever in de lijn, sportiever georiënteerd en vooral sterker betreedt de Tiger in 2007 de jachtvelden. MotoPlus reed exclusief met het eerste prototype. In alle opzichten overweldigend, dat was de Tiger 900 tijdens de presentatie in 1999. Alleen de majestueuze zithoogte zorgde vooraf al voor diep respect. Hoe moest iemand korter dan twee meter in hemelsnaam aan boord van dit roofdier klauteren? Alhoewel je van die hoge zit weinig meer merkte zodra de wielen eenmaal rolden, ontpopte deze Britse driecilinder all-road zich vanaf diezelfde eerste meters als een excentrieke machine met een zeer bijzonder karakter. Sindsdien volgden er talloze chirurgische ingrepen om de hoogpotige Tiger onder de aandacht van een breder publiek te brengen. Dik twee jaar na de eerste presentatie volgde eind 2001 de eerste grote wijziging. De cilinderinhoud werd vergroot naar 955 cc en de vering werd een stuk stugger. Na de tweede modelupdate in 2004 werd de Tiger met kortere veerwegen en aluminium gietwielen op jacht gestuurd. Dat was al een beetje een indicatie van de nieuwe richting die de Tiger in sloeg: weg uit de all-road-hoek en meer richting funbike- en toersegment. En precies bij dat laatste segment sluit het nieuwe model naadloos aan. De Tiger 1050 is sportiever, compacter en gelikter gelijnd dan ooit. Van de voorganger bleef praktisch geen onderdeel behouden. Zo kreeg de Tiger van de ingenieurs voor het eerst een aluminium gietframe dat qua opbouw overeenkomt met dat van de laatste generatie Triumph’s. De swingarm is duidelijk gebaseerd op die van de kleine ultrasportieve Daytona en sportief zijn in die zin ook de volledig instelbare veerelementen en de radiaal gemonteerde remklauwen op de nieuwe Tiger. Opvallend zijn ook wielmaat en het schoeisel: 17 inch wielen met Michelin Pilot Road banden. Dat maakt de voormalige all-road tot een asfaltflitser met allround-kwaliteiten. Yamaha’s TDM kan de borst vast nat maken! De nieuwe Tiger voelt verrassend compact aan en dat komt niet alleen op het conto van de lagere zithoogte. Een halve centimeter lager lijkt op zich niet schrikbarend veel, maar maakt in combinatie met de smallere lijnen van het zadel een wezenlijk verschil. Ook het lagere zwaartepunt en het verlies van een flink aantal kilo’s spelen een belangrijke rol. De Tiger is maar liefst 17 kilo kwijt geraakt, waarmee het drooggewicht net onder de 200 kilo komt. Dat merk je natuurlijk overduidelijk aan het sturen. De huidige Tiger, die ons tijdens de testsessie vergezelt, voelt bij het betere gooi- en smijtwerk stukken zwaarlijviger aan dan zijn opvolger. Die laat zich moeiteloos van het linker op het rechter oor leggen, stuurt preciezer in en blijft onverstoorbaar op koers. De veerelementen spreken ook op hobbelig wegdek heel zuiver aan en zijn, ondanks het sportieve uiterlijk, niet plankhard afgesteld. Integendeel zelfs, want ook op langere ritten is het prima uit te zingen in het zadel van de Tiger. De windbescherming die de ruit biedt, is uitstekend, maar niet helemaal turbulentievrij. Het comfortabel gebogen stuur voldoet prima, maar als je de rechterpols in de sportieve stand zet, zou een wat breder en platter stuur in de knuisten ook welkom zijn. Dat zorgt voor een iets actievere houding. Dat de remmen absolute top zijn wat werking en doseerbaarheid betreft, is geen verrassing. Triumph heeft nu eenmaal een naam hoog te houden op als het om de ankers gaat. Als de nieuwe Tiger komend voorjaar op de markt komt, is er trouwens optioneel ook een ABS-systeem verkrijgbaar. Uiteraard heeft de nieuwe Tiger wel zijn allerbelangrijkste karaktereigenschap behouden en dat is natuurlijk het driecilinder aggregaat in het vooronder. Het nieuwe blok is gebaseerd op dat van de Sprint ST, voldoet uiteraard aan de Euro3-norm, maar heeft door veranderingen aan het motormanagement de aandacht verlegd naar gunstige verbruikscijfers en een vet koppel. Op top perst de nieuwe Tiger er 115 pk uit en dat zijn er negen meer dan voorheen. Die extra paarden laten zich nadrukkelijk gelden, want de vloeistofgekoelde drieling hangt alerter en dynamischer aan het gas, komt sneller uit de kelder en voelt eigenlijk over het hele toerenbereik een stuk sterker aan. Wat echter niet onvermeld mag blijven, is dat het motorkarakter door deze ingreep ook rauwer en agressiever is geworden. De reactie op lastwisselingen is voelbaar heftiger dan voorheen. Niet echt een probleem als de knop in de hersenpan hoofdzakelijk op sportief staat, maar als je liever gemoedelijk door het landschap rolt, dan voel je onder bepaalde omstandigheden waarschijnlijk meer voor het oude blok. De flitsende rij tanden van een roofdier, het vredige snorren van een huiskat – je kunt niet alles tegelijkertijd hebben. Daar bijt de kat zich in zijn staart. TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH TIGER 1050 MOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, enkele balansas, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterbussen, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte platenkoppeling, zesversnellingsbak, X-ring-ketting. Boring x slag 79,0 x 71,4 mm Cilinderinhoud 1050 cc Compressie 12 : 1 Max. vermogen 84,4 kW (115 pk) bij 9400 tpm Max. koppel 100 Nm bij 6250 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 255 mm, dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50×17; 5.50×17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1497 mm, balhoofdhoek 66,8°, naloop 88 mm, veerweg v/a 150/150 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 198 kg, tankinhoud 20 liter. Garantie twee jaar Kleuren zwart, blauw, geel, wit Prijs n.n.b. INFO Triumph Benelux, tel. 072-541 03 11, www.triumph.co.uk Scherper, sterker; de nieuwe Tiger 1050. MotoPlus reed met een voorseriemodel in het laatste ontwikkelingsstadium. Sportieve noot: radiaal gemonteerde Nissins. ABS wordt optioneel. Stijlvolle concentratie op het hoogst noodzakelijke: analoge toerenteller en digitaal display.

Lees meer over

Triumph Yamaha Scrambler

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...