Eerste test Triumph Trident 660
Even een stukje historie: in 1968 reed voor het eerst de Triumph Trident het internationale motortoneel op. Een 740cc-driecilinder die het nieuwe topmodel van Triumph vormde. Met 58 pk bij 7.500 toeren was het voor die tijd een topper, ook omdat de zware viertaktklasse toen op enkele exoten na nog werd geregeerd door tweecilinders. Die oude tijden komen terug, want in 2021 staat er weer een Trident in de prijslijst van de Engelsen!
Niet voor het eerst overigens, want ook in de jaren 90 van de vorige eeuw had het toen net volledig nieuw opgestarte Triumph een Trident in het programma, in een 750 en 900 uitvoering. Net als de oorspronkelijke Trident was dit een naakte machine met ronde koplamp, en natuurlijk de kenmerkende driecilinder. En dat geldt ook voor deze derde Trident-generatie. Ook deze kreeg weer een driepitter aangemeten, zij het wel in een beduidend kleinere 660cc-variant.
Die cilinderinhoud klinkt wellicht bekend in de oren. En dat kan goed, want al sinds 2017 heeft Triumph een 660cc-variant van haar Street Triple in het gamma. Toch is het blok van de nieuwe Trident wezenlijk anders, met een aangepaste boring en slag. Zelfs de carters zijn anders, net als de nokkenassen en het in- en uitlaatsysteem. De focus bij dit blok ligt namelijk veel meer op het lage- en middentoerengebied. In de naakte ‘circa-650cc-klasse’ liggen de vermogens zo tussen de 70 en 75 pk; de Trident zit daar met zijn 81 pk bij 10.250 toeren iets boven. Alleen al door het blok maakt dat de Trident een meer dan interessante nieuwkomer in de 650-klasse.
Maar met interessant alleen red je het natuurlijk niet, uiteindelijk valt of staat alles met de rijeigenschappen. Voor een eerste kennismaking met de nieuwe Britse telg togen wij naar Tenerife en wat we er van vonden lees je allemaal in MotoPlus 1/2021 (vanaf 8 januari in de winkel). Liever in 2021 elke twee weken op je wenken bedient met al het motornieuws, uitgebreide testen, interessante reportages, diepgravende interviews en al wat er nog meer in motorland speelt? Dan ga je toch gewoon voor een abonnement op Nederlands goedkoopste motormagazine!