Conceptvergelijking: basis- versus luxeuitvoering
Tijden veranderen, ontwikkelingen gaan continu door, ook in motorland. De laatste jaren is de stap vooruit vooral gezet op het gebied van elektronica en uitrusting. Hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, cruise-control, semi-actieve elektronische vering; de keuze aan opties en accessoires is reuze voor de moderne motorrijder!
Maar betekent meer luxe ook meer rijbeleving. Of beter gezegd, zijn de extra centen die je voor al die extra’s moet betalen ook daadwerkelijk de investering waard? Bij BMW bijvoorbeeld, hebben ze naast de reguliere R1250GS ook de 1.700 euro duurdere Adventure-uitvoering in de aanbieding, met onder meer een grotere tank, langere veerwegen, handkappen en een bescheiden rally-styling. Maar ook 24 kilo extra spek op de botten.
Bij Honda is het verhaal in de basis het zelfde, al onderscheidt de Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES DCT zich net even wat meer van de basis Africa Twin in vergelijking met de GS’en. Die eerste heeft eveneens een grotere tank, maar daarnaast onder meer ook nog handvatverwarming, elektronische vering en de (semi-)automatische Dual Clutch Transmission. Ook hier betaal je voor al die extra’s de prijs van flink wat extra rijklaar kilo’s, 22 kilo om precies te zijn, naast een beduidend hogere aanschafprijs.
Extra geld en extra kilo’s kortom, maar ook héél veel extra luxe en rijcomfort, die de extra investering absoluut kunnen rechtvaardigen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is, lees je in MotoPlus 1/2021 (vanaf 8 januari in de winkel). Liever een abonnement, klik dan hier.