Occasion Yamaha BT1100 Bulldog
Zijn naam Bulldog doet het ergste vrezen, maar achter deze ruige naam schuilt een heel brave motorfiets. Met een beetje fantasie kun je in deze Yamaha een kruising tussen een cruiser en een sportmachine herkennen. Wat je ook denkt van de BT1100 Bulldog aan doorzettingsvermogen van het luchtgekoelde V-twin-motorblok kan het niet liggen. Dat is namelijk een heel oude bekende, die zich in de praktijk meer dan bewezen heeft. In de TR1 deed hij voor het eerst dienst, en dat model kwam al in 1981 op de markt. Later zou het blok in min of meer aangepaste versies dienst doen in de XV920 Virago, die later via de XV1000 uitgroeide tot de XV1100 Virago. Het blok heeft dus een rijk custom-verleden, maar werd in de loop van 2001 in een sportief ogend rijwielgedeelte gehangen: daarmee was de BT1100 Bulldog geboren. En hoewel het idee zeker de moeite waard was, bleek dat je er in de praktijk de klinkers niet mee uit de straat zou trekken, want het 1063 cc V-twin-blok leverde slechts 65 paardenkrachten en was daarmee nog volledig “des customs”. Gezien het oorspronkelijke bouwjaar is het ook niet vreemd dat hoge toerentallen deze V-twin nog vreemd zijn. Hij moet het meer hebben van zijn probleemloze karakter en trekt als een goedmoedige lobbes lekker van onderuit. Je moet het blok dus vooral lekker laten werken en vanaf lage toerentallen laten trekken. Op diverse internetforums staan overigens veel tips om de Bulldog wat op te peppen, onder meer door het verwijderen van de stoppen die voorkomen dat de gasschuiven volledig omhoog kunnen, het monteren van andere uitlaten en het monteren van een meer open luchtfilterhuis van een TDM. Naast het magere topvermogen bleek ook de vering van de eerste modellen niet helemaal vrij van kritiek. Voor een sportief ogende roadster (en bedoeld voor mooie slingerende secundaire wegen) was de Bulldog tamelijk zacht afgeveerd. Vooral op slechter wegdek openbaarde zich dat in een niet feilloze wegligging. De zitpositie op de Bulldog is behoorlijk rechtop, maar langere rijders zullen merken dat het stuur behoorlijk ver naar achteren staat, waardoor je op langere ritten niet echt ontspannen kunt zitten. Absoluut van elke kritiek verheven is het remsysteem, maar dat stamt dan bij de eerste Bulldogs ook van de supersportieve Yamaha R1, terwijl vanaf 2005 de remmen van de R6 zijn gemonteerd. Voor meer info over de BT1100 Bulldog kun je ook eens kijken op www.BT1100bulldog.nl. DE MARKT Heel erg veel Bulldogs zijn er nooit verkocht, dus de machine blijft redelijk uniek in motorland. Omdat het model sinds zijn invoering slechts éénmaal is aangepast, is het bouwjaar iets minder van belang: de uiterlijke en technische staat, km-stand, onderhoud en eventuele accessoires wegen in dit geval zwaarder dan het bouwjaar. De vrijwel constante nieuwprijs door de jaren heen versterkt dat alleen nog maar. De eerste Bulldogs kosten nieuw € 9590,-. In 2004 was de prijs gestegen naar € 10.299,-, daarna daalde die weer iets naar de huidige €9990,-. Het aanbod aan gebruikte Bulldogs is niet onbeperkt. De eerste modellen (eind 2001 of begin 2002) worden nu aangeboden voor rond de 5000 euro; voor 2500 euro meer koop je een 2004-model. De nieuw ogende Bulldog op deze pagina’s is van 2003 en staat met slechts 3300 km op de klok voor € 6990,- te koop bij Van der Heyden Motors in Den Bosch (www.vdheydenmotors.nl). AANKOOPTIPS Er zijn geen typische BT1100-mankementen bekend. Het blok heeft zich in de loop der jaren bewezen. Door het relatief lage topvermogen dat uit 1100 cc gehaald wordt, is de thermische en mechanische belasting van het stoere V-twin ook niet erg hoog. Bovendien blijkt de Bulldog een echte liefhebbersfiets, die vaak keurig wordt verzorgd door zijn baasje of bazin. Trouwens: afwerking en gebruikte materialen staan op een hoog nivo, dus qua roest en slijtage hoef je weinig te vrezen. Een van de weinig bekende problemen betreft het starten (opmerkelijk genoeg is dat al zo vanaf de allereerste TR1). Vaak is dat een kwestie van bijna lege accu (met startkabels en een ander accu ernaast doet hij het dan wel), maar af en toe blijkt het aan het startrelais of de startmotor-vrijloop te liggen. Verder blijkt het dashboard – met name van de eerste series – wel eens problemen te geven. Soms zijn ze niet 100% waterdicht, soms wil de snelheidsmeter uitvallen. Een duidelijke oorzaak voor dat laatste is moeilijk te vinden, vaak volstaat het om het contact een keer aan en uit te zetten. MODELGESCHIEDENIS 2001 In de loop van 2001 kwam de BT1100 Bulldog op de markt, maar in 2002 ging de verkoop echt van start. Bij deze eerste series gaf het dashboard soms wat problemen, maar verder bleek de Yamaha Bulldog een heerlijke liefhebbers-machine te zijn. En liefhebbers malen niet om het lage topvermogen, maar laten de Bulldog juist lekker van onderuit trekken. 2005 In 2005 onderging de Bulldog flinke aanpassingen. Op het oog verschillen alleen het dashboard en de kleur van het frame (nu zwart, voorheen grijs), maar er werd een hele waslijst aan wijzigingen doorgevoerd. Nieuw werden onder meer de carburatie, het aluminium stuur, de luchthapper voor de achterste cilinder, de schakelaars, de tank met tankdop, de buddyseat, de R6-remmen. Verder werd de elektronica aangepast en kreeg de Bulldog een startblokkering. 2001 2005 TECHNISCHE GEGEVENS model RP051, bouwjaar 2002 MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, een bovenliggende ketting aangedreven nokkenas per cilinder, twee kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wetsump-smering, twee Mikuni vacüumcarburateurs, Ø 37 mm, secundair luchtsysteem, 350 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 95,0 x 75,0 mm Cilinderinhoud 1063 cc Compressie 8,3 : 1 Max. vermogen 48 kW (65 pk) bij 5500 tpm Max. koppel 88 Nm bij 4500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, motor als dragend deel, telescoop-voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm, tweezuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 170/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1530 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 106 mm, veerweg v/a 130/113 mm, zithoogte 800 mm, gewicht volgetankt 251 kg, max. belading 199 kg, tankinhoud/reserve 20/5,8 liter. METINGEN (gemeten in 2001) TOPSNELHEID 174 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 4,9 s 0 – 140 km/uur 9,6 s DOORTREKKEN 60 – 100 km/uur 5,3 s 100 – 140 km/uur 6,0 s VERBRUIK tussen 1 op 17,2 en 1 op 22,0 euro-loodvrij (min. 91 oct.) ALTERNATIEVEN BMW R1150R Als Duits Bulldog-alternatief hebben we voor de BMW R1150R gekozen, die in hetzelfde jaar als de Bulldog leverbaar werd en eigenlijk volgende maand definitief wordt afgelost door de R1200R (de eerste test daarvan was in het vorige nummer te lezen). Al vanaf 1994 was deze “kale” R trouwens leverbaar als 1100. Met zijn 85 pk heeft de BMW eigenlijk net dat beetje extra vermogen wat de Bulldog ontbeert. Het maakt de Beierse boxer daardoor ook net wat vlotter in de omgang. De R1150R is uitgerust met de typische BMW voor- en achterwielophanging en is daarnaast uitgerust met een elektrische rembekrachtiger, eventueel in combinatie met ABS (meerprijs). De doseerbaarheid van dit remsysteem hield bij de eerste jaargangen niet over; de remmen “hapten” nogal. In de loop der jaren heeft BMW het systeem voortdurend verbeterd. De prijzen van deze BMW’s liggen wel op een iets hoger nivo dan die van de Bulldog, maar ook nieuw waren de BMW’s een paar duizend euro duurder. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2001) Lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 1130 cc, benzine-injectie, 62,5 kW (85 pk) bij 6750 toeren, 98 Nm bij 5250 toeren, zesversnellingsbak, cardan, stalen buizenframe met blok als dragend deel, Telelever voorwielophanging met monoschokbreker, eenzijdige Paralever aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 170/60ZR17, tankinhoud 20,4 liter, volgetankt gewicht 256 kg, topsnelheid 195 km/uur. MOTO GUZZI CALIFORNIA STONE De karakteristieke California van Moto Guzzi is al vanaf 1975 op de markt. Dit type is er in feite van naked-bike – zoals deze Stone uit 2001 – tot volwaardige toerbuffel (met koffers en grote stroomlijn). Qua karakter is de California een evenbeeld van de Bulldog: ook deze dikke V-twin moet het hebben van zijn trekkracht en zijn ongedwongen rijgedrag. Met de basis van deze Guzzi’s is niets mis; het bijken heel prettig rijdende machines te zijn, maar je moet als bestuurder wel willen leven met het eigenzinnige karakter. Een beetje gevoel voor techniek is daarbij niet weg, al was het alleen om de veelal kleine manko’s zoals brekende kabels, lostrillende delen, uitvallende elektronica of een weigerend dashboard – die de Guzzi’s uit de vorige generatie vaak hebben – het hoofd te kunnen bieden. Voor een California Stone uit 2001 moet je rekenen op minimaal 5500 euro. Oudere California’s zijn al leverbaar vanaf zo’n 3500 euro. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2002) Luchtgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1064 cc, benzine-injectie, 54 kW (74 pk) bij 6400 toeren, 94 Nm bij 5000 toeren, vijfversnellingsbak, cardan, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met twee schokbrekers, banden 110/90VB18 en 140/80VB17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 265 kg, topsnelheid 190 km/uur. De Bulldog is een eigenzinnige machine, met eigenzinnige details. Het blok moet het van zijn trekkracht hebben. De voorrem stamt van de R1 en later R6, niets mis mee dus. Chokehevel en schakelaars zijn keurig verzorgd De BT1100 Bulldog kent een lekker relaxed rijgedrag. Ga je wat harder dan is een stuggere vering wel wenselijk.