Electronische WP vering
Stroom stootBMW biedt met haar ESA een veersysteem aan dat met een druk op de knop verstelbaar is. WP suspension levert het nu ook. EDS is de naam van de jongste innovatie van het Nederlandse WP Suspension en staat voor Electronic Damping System. Het is vergelijkbaar met het ESA-systeem van de BMW K-serie en R1200RT. WP levert nu complete sets voor de BMW R1150GS en R1200GS (ook in de Adventure uitvoering) en de R1150RT. Het is te verwachten dat de electronische geregelde schokdemper op termijn ook voor andere motorfietsen leverbaar wordt, maar de BMW ligt voor de hand omdat je vanwege de Telelever-voorwielophanging zowel voor als achter een gewone schokbreker hebt. Bij motoren met een telescoopvoorvork zal er eerst nog extra ontwikkelingswerk verzet moeten worden. Het EDS is vrijwel identiek aan het ESA-systeem: elektromotoren veranderen de uitgaande demping van de voorschokbreker en zowel de in- als uitgaande demping van de schokbreker achter.. Een elektrohydraulische motor regelt daarnaast de veervoorspanning, waarbij er uit drie verschillende standen gekozen kan worden. Op het overzichtelijke bedieningspaneel staan de betreffende symbolen afgebeeld voor solo rijden, solo rijden met bagage en rijden met duopassagier. Wanneer de motorfiets op contact wordt gezet, licht eerst de linkerzijde van het bedieningspaneel op, waardoor de betreffende stand van de veervoorspanning gekozen kan worden. Na circa twintig seconden schakelt het systeem automatisch over naar de rechterkant van het bedieningspaneel, waarbij de rijder wederom de keuze heeft uit drie standen van de dempingskarakteristiek. De letters C, N en S staan daarbij voor respectievelijk Comfortabel, Neutraal en Sportief. We reden met het EDS op een R1200GS. Het systeem reageert snel op commando’s van de rijder, de verandering in demping is na een druk op de ietwat klein uitgevallen tiptoetsen direct voelbaar. Zo absorbeert het rijwielgedeelte in de meest comfortabele stand zelfs de grootst mogelijke oneffenheden, terwijl de GS op strakke ondergrond in de sport-stand als het spreekwoordelijke blok op de weg ligt. In de sportstand kun je echt gaan boenderen met de GS, want de vering en demping blijkt voldoende reserve te hebben voor een supersportieve rijstijl. Voor het dagelijkse gebruik is de middelste (neutrale) stand het meest passend. Het EDS slaat de laatst gekozen instellingen automatisch op in het geheugen, terwijl je door middel van de groen oplichtende lampjes op het bedieningspaneel altijd kunt zien welke instellingen op dat moment van kracht zijn. Rest natuurlijk de vraag voor wie het zich loont om € 2.250,- (exclusief montage) te investeren in een dergelijk systeem? Zit je altijd alleen op de motorfiets zonder ooit bagage mee te nemen, dan lijkt het ons verstandiger om de Euro’s gewoon in je portemonnee te houden, aangezien je toch vrijwel nooit wisselt met de instelling van vering en demping. Neemt de motor echter een prominente plaats in je leven in, is er geen vakantie zonder de tweewieler denkbaar en wisselt het meenemen van duopassagier en bagage (of allebei) zich in hoog tempo af, dan maakt het EDS je leven er een stuk eenvoudiger op. Daarbij is het natuurlijk wel een leuk stukje speelgoed, al moeten we erbij zeggen dat in de praktijk blijkt dat je de eerste ritten nog heel nadrukkelijk gaat zitten regelen met de knoppen, maar dat daar de hobby na een paar weken ook weer afgaat. Info (NL en B): Moto Tuning Mol België, tel. +32 (0)14-323 769, www.wpsuspension.be of www.wp.nl Kabels, stekkers en elektrische stelmotoren: de techniek van het EDS is niet goedkoop. Het bedieningspaneel is mooi overzichtelijk. Met een druk op de knop verandert de veervoorspanning en demping voor en achter.