Interview Mario Janssen Yamaha Motor Nederland
“Het zal dit jaar een fotofinish worden tussen Yamaha en BMW om het marktleiderschap, al is dat voor ons nooit een doel op zich geweest. Als we kijken naar de particuliere kentekenregistraties is Yamaha immers al jarenlang de grootste in Nederland en daar zijn we trots op.” Mario Janssen werkt sinds 12,5 jaar bij Yamaha Motor Europe, branche Nederland en voelt zich zoals hij het zelf noemt ‘bevoorrecht dit te mogen doen’. Na tien jaar in diverse functies bij Yamaha werd hij twee jaar geleden Country Manager. En vanaf 1 januari 2021 is hij ook verantwoordelijk voor de distributie in België en Luxemburg.
De 48-jarige Mario Janssen is een motorliefhebber pur-sang: na zijn studie aan het IVA in Driebergen werkte hij jarenlang in de autobranche, ondersteunde in de rijschool van zijn vader als instructeur en was hij jarenlang actief binnen het MRO als tourguide en rijvaardigheidstrainer op het Politie Opleidingscircuit in Lelystad. “12,5 jaar geleden werd ik aangenomen bij Yamaha Motor Nederland en vanaf dat moment heb ik diverse functies op allerlei afdelingen binnen Yamaha Motor vervuld, van After-Sales Manager tot Sales & Marketing Manager van Parts & Accessories tot wat ik nu doe: Country Manager. Daarbij stuur ik vanuit ons kantoor in Schiphol-Rijk een team van 19 mensen aan; gezamenlijk initiëren wij alle Sales- en Marketing activiteiten en ondersteunen wij ons gehele dealernetwerk. We doen daarbij trouwens niet alleen de motorfietsen, we hebben ook nog een hele range scooters, ATV’s, Side-by-Side’s, golfkarren en Power Products zoals aggregaten en waterpompen, en verder nog een grote Marine-tak met boten, buitenboordmotoren en superjets.”
En daar komt vanaf 1 januari 2021 ook de verantwoordelijkheid bij om Yamaha Motor – naast Nederland – ook te vertegenwoordigen in België en Luxemburg. Janssen: “Yamaha Motor is in deze landen bijna 46 jaar lang op een zeer professionele manier vertegenwoordigd geweest door D’Ieteren Sport. Een enorm familiebedrijf, dat ook erg actief is in de autowereld met onder meer de import van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Zij hebben aangegeven dat ze zich in de toekomst meer willen focussen op hun core-business en dat is de distributie van de VAG groep gerelateerde producten. Omdat wij onze zaken in Nederland prima op de rit hebben en ons team naar volle tevredenheid opereert, kwam er vanuit Yamaha Motor Europa de wens om ook deze taak op ons te nemen. Let wel: het is niet zo dat Nederland ‘er twee landjes bij gaat doen’, maar er komt een volwaardig eigen team op België en Luxemburg, daarvoor worden op dit moment negen extra mensen aangenomen, waarbij de backoffice wel hier vanuit Schiphol-Rijk gebeurt. Beide motormarkten zijn ook veel te belangrijk om er even bij te doen. Yamaha is ook in België marktleider en er worden ongeveer net zoveel motoren verkocht als in Nederland, maar daarnaast hebben zij nog een hele serieuze scooter en 125cc-markt, ook al omdat ze daar wel het A1-rijbewijs hebben voor ervaren automobilisten, die de scooter veel gebruiken voor woon-werk- en stadsverkeer. Mede daarom kun je Nederland en België niet zomaar samenvoegen: er zijn verschillende strategieën nodig om dezer beide landen te benaderen, waarbij we in Nederland dus meer focussen op de zwaardere motoren, en in België ook deels op de lichtere machines. Achter de schermen werken we al keihard aan onze entree in de Belgische en Luxemburgse markt en vrijwel alle Yamaha-dealers heb ik inmiddels persoonlijk via een Teams-meeting gesproken. Zodra de Corona-regels het reizen weer echt mogelijk maakt, zal ik veel op pad zijn om persoonlijk kennis te maken met de mensen binnen het nieuwe netwerk, die ons merk in deze landen vertegenwoordigen”
Ondanks de corona-crisis draait de motorbranche momenteel beter dan verwacht. Met alle reisbeperkingen lijken veel mensen de motorfiets opnieuw ontdekt te hebben, zodat de verkoop van nieuwe en gebruikte motoren in 2020 behoorlijk in de lift zit en er over de hele linie bijna 10% meer verkocht is. Ook Mario Janssen maakte met Yamaha een flinke groei door en lijkt dit jaar – voor het eerst in tien jaar – zelfs BMW van de troon te stoten als best verkochte motormerk. Janssen: “We liggen goed op koers, als is het marktleiderschap nooit een doel op zich geweest. Maar het is geweldig om zoiets met je team te realiseren, al denk ik dat we afstevenen op een fotofinish. Als we naar de particuliere kentekenregistraties kijken, dus zonder demo’s en zakelijk gereden motoren, dan is Yamaha Motor trouwens al jarenlang de grootste in Nederland en daar zijn we trots op. Al was dit gegeven in het verleden ook voor de fabriek in Japan belangrijker dan tegenwoordig. Nu hechten we bij Yamaha Motor veel meer waarde aan financieel gezonde dealers en aan de continuïteit van ons bedrijf en onze organisatie. We kijken langer vooruit en leven minder bij de verkoopwaan van de dag. Verwacht daarom van Yamaha Motor ook geen verkoopacties in december of onverklaarbare registratie acties waardoor er opeens op één dag, buiten het verkoopseizoen én in de laatste maand van het jaar, enorm veel registraties uit een hoge hoed getoverd worden om met die eretitel van marktleider te gaan strijken. Trouwens, dit voorjaar zag het er voor de gehele branche wel anders uit. We hadden heel veel motorfietsen besteld voor 2020, maar door de corona kwam alles na een heerlijke Motorbeurs in Utrecht plotseling gierend tot stilstand. Gelukkig mochten we in Nederland vrij snel weer aan de slag, maar onder meer in Zuid-Europa en ook in België lag echt alles een paar maanden stil. In wat normaal onze belangrijkste maanden van het jaar zijn. Uiteindelijk trok de markt gelukkig weer enorm aan omdat de motor juist in deze crisis herontdekt werd. Door de grote vraag hier konden wij zelfs collega’s in Zuid-Europa uit de brand helpen door voorraden over te nemen.”
En ook voor komend jaar ziet het er prima uit voor Yamaha Motor, dat een waar modellenoffensief lijkt te zijn gestart, met onder meer flinke updates voor de MT-lijn en de Tracers. Janssen: “Yamaha Motor heeft de overgang naar Euro5-eisen aangegrepen om veel modellen een leuke update te geven. Ik ben natuurlijk erg blij met het Yamaha-motornieuws voor 2021, met name de populaire MT-07 en MT-09 en de Tracer 9 en Tracer 9GT. Samen met de enorm populaire Ténéré 700 zijn het allemaal modellen die in de verkoop top-8 staan; met deze upgrade zijn het stuk voor stuk meer volwassen motorfietsen geworden. Maar ook in 2020 deden deze machines het nog erg goed qua verkoop, dus met deze modelaanpassingen kunnen we die lijn mooi doortrekken, zonder dat de belangstelling voor een model is ingezakt. We merken ook dat het Yamaha-nieuws voor 2021 erg goed valt bij onze dealers, die er al geïnteresseerden voor in de winkel hebben gehad. Dat geeft in ieder geval aan dat Yamaha Motor een goede weg is ingeslagen met het nieuws.”
Toch duurt een modelwisseling bij andere Yamaha-modellen soms juist heel erg lang, denk bijvoorbeeld aan de FJR1300. Of denk aan het geduld dat Yamaha-liefhebbers moesten opbrengen voordat de Ténéré 700 eindelijk op de markt kwam. “Laat ik beginnen met de FJR1300,”, aldus Mario Janssen. “Deze machine krijgt geen Euro5-update. Door de uitgestelde overgangsregeling is hij ook in 2021 nog leverbaar, maar dan is het echt voorbij. Dat heeft puur met de verkochte aantallen te maken: dit soort motoren worden merendeels alleen in Europa verkocht, dus het is voor een fabriek lastig om de investeringen in een nieuw model terug te verdienen. Ook voor bijvoorbeeld de XJR1300 valt daarom het doek. Maar natuurlijk beseft Yamaha dat er nog steeds liefhebbers zijn van een dikke snelle toermachine, dus er zit voor de toekomst best wat in de pijplijn, maar dan moet je denken aan een upgrade van de MT-lijn.
En de Ténéré 700 kon ook voor mij als salesman niet snel genoeg komen. Het enorme succes van deze machine geeft aan dat het een schot in de roos is. Yamaha Motor heeft geen overhaaste beslissingen genomen rond deze allroad, maar eerst goed onderzocht wat de motorrijder graag wilde. Wat heeft hij/zij werkelijk nodig om lekker te kunnen rijden? Daardoor is de Ténéré 700 ‘lean & mean’ geworden: terug naar de basis van het motorrijden voor een prima prijs. De machine is natuurlijk bijzonder goed ontvangen!”
Die Ténéré 700 is zelfs zo goed ontvangen dat het naar meer moet smaken bij Yamaha Motor. Jullie XT-heritage en allroad-historie zit bij velen blijkbaar nog in het geheugen gegrift. Dat moet je als merk toch uit willen bouwen? “Hahaha, nu moet ik heel erg oppassen om mijn mond niet voorbij te praten. Laat ik het zo zeggen: ‘Het zou mij sterk verbazen als de Ténéré 700 geen vervolg krijgt…”
Yamaha Motor is sterk aanwezig in de motorsport. Er is eigenlijk geen tak van motorsport waarin Yamaha Motor niet actief is, van MotoGP tot Dakar, en van Superbike tot MXGP. Maakt de motorsport onderdeel uit van jullie strategie? “Motorsport zit in ons DNA,” aldus Janssen. “Dat begon al met onze allereerste motorfiets, de YA-1 uit 1955. Met deze 125 cc gingen ze ook meteen racen, en wonnen in dat debuutjaar direct de Mount Fuji bergrace, destijds de belangrijkste race van Japan. Er deden zeven YA-1’s mee en ze eindigden alle zeven bij de eerste tien, waarbij het podium helemaal voor Yamaha was. Dat was zo’n enorm succes, daar is de naam van Yamaha gevestigd. Later is deze 1955 YA-1 door de Society of Automotive Engineers of Japan ook benoemd als één van de 240 technologische hoogtepunten van Japan! Zoiets is mooi om op terug te kijken, maar sindsdien heeft de motorsport altijd een grote rol bij Yamaha Motor gespeeld. Denk aan de TZ-productieracers uit de jaren zeventig, de RD350 en de XT500. Tot vandaag de dag is Yamaha Motor op alle fronten actief en behoren we tot de top. Ook onze eerste Europese president van Yamaha Motor Europe, de Fransman Eric de Seynes, heeft een echt motorsporthart. Op zijn initiatief is hier in Schiphol-Rijk ook een Yamaha-museum ontstaan met alle bijzondere straatmotoren en sportmachines uit ons verleden. Waarbij ik wel meteen wil opmerken dat de motorsport voor Yamaha Motor wel altijd is bedoeld om de wegmotoren beter te maken. Er moet altijd een kruisbestuiving plaatsvinden van racetechnology op straatmodellen. De laatste jaren zien we bijvoorbeeld tractioncontrol, ride-by-wire, quickshifter en de keuzemogelijkheid uit meerdere motormappings terug op wegmotoren, al deze technieken zijn ooit in de racerij ontwikkeld. Dan zie je opeens weer het belang van Yamaha’s in de sport. Motorrijden is ook vooral beleving, en waar vind je meer beleving dan in de motorsport, met zijn technische hoogstandjes, maar ook met alle emoties.”
Janssen spreekt wat dit betreft uit ervaring, want als hobby mag hij tegenwoordig graag op zijn R1 meerijden in trackdays op Assen en Francorchamps. Janssen: “Op de weg heb ik lang met een MT-01 gereden, een heerlijke en hele bijzondere machine. Tegenwoordig rij ik graag op een Tracer900 GT vanwege de veelzijdigheid van de machine. Je kunt er heerlijk relaxed mee rijden, maar ook met de spreekwoordelijke ‘oren in de nek’ uitleven op bochtige wegen. Maar mijn hart gaat tegenwoordig ècht sneller kloppen van een circuitdag. Dat heeft ook met de setting te maken: samen met mijn broer en m’n drie beste vrienden hebben we vijf R1’s helemaal klaargemaakt voor het circuit en proberen we 5 of 6 keer per jaar een dag of weekend te gaan rijden. In 2021 willen we samen ook wat enduranceraces rijden, zoals de 501 km van Assen. Circuitrijden is fantastisch, gewoon lekker met familie en vrienden een weekend op het circuit bezig zijn, waarbij zelfs onze vaders ons ondersteunen met de bandenwarmers, tanken e.d. Hoe geweldig is dat! Dat is aan de ene kant pure ontspanning waarbij je alle dagelijkse beslommeringen even vergeet, maar anderzijds ben je op een heerlijke manier bezig met je motorfiets. Dan besef ik me ook dat ik bevoorrecht ben. Natuurlijk wordt ik onder de streep afgerekend op de aantallen en de winstgevendheid van de organisatie, maar ik voel het ook echt als een voorrecht om hier bij Yamaha Motor te mogen werken.”
Toch staat diezelfde motorsport ook deels aan de basis van de vermeende geluidsoverlast van moderne motoren. Met name die rijders die zich op zondagmiddag Rossi voelen en op een dijkweggetje een recordtijd willen neerzetten met hun open uitlaat… Janssen: “Daar is inderdaad betere handhaving noodzakelijk, die enkeling die het verpest voor de rest moeten we zo snel mogelijk beperken. Gelukkig is de nieuwe Euro5 alweer strenger en de branche zou de aftermarket echt beter in de hand moeten houden, anders zitten we straks allemaal met de gebakken peren. Wat dat betreft ben ik ook blij met de sterk verbeterde samenwerking tussen importeurs via de Rai. Ik merk dat iedereen daar weer bereid is zijn merkpet af te zetten en het algemeen belang van de motorrijder weer voorop staat. Het is belangrijk dat we ons als één club presenteren naar buiten toe, ook voor de broodnodige politieke lobby. Juist nu, nu de motor en scooter een rol kan gaan spelen in de mobiliteitsbehoefte. We hoeven in Nederland het wiel niet opnieuw uit te vinden: kijk naar wat er in België gebeurt met het A1-rijbewijs. Het A1-rijbewijs accepteren zoals Europa het bedoeld heeft zou ook meteen heel veel overlast, milieuproblemen en gevaarlijke situaties rond de bromfiets opheffen. Want weet jij waar je met een brommer nu precies moet rijden, op de weg of op het fietspad?”
Naast de sport staat Yamaha ook bekend om zijn durf en het ‘out of the box’ denken, met de NIKEN als jongste voorbeeld. Toch lijkt het merk met de elektrische aandrijving een afwachtende houding in te nemen? Janssen: “Lijkt inderdaad, want achter de schermen speelt Yamaha een hele grote rol als het op elektrische aandrijving aankomt. Al in 1993 introduceerde Yamaha de eerste elektrische fiets, maar toen keek niemand er naar om. Maar de ontwikkeling werd doorgezet en inmiddels is Yamaha Motor wereldwijd één van de grootste leveranciers van de complete elektrische aandrijving voor fietsen, bijvoorbeeld voor merken als Giant en Batavus. En ook voor elektrische auto’s levert Yamaha motoren tot wel 500kW! Achter de schermen werkt Yamaha Motor trouwens samen met onder meer Toyota voor de ontwikkeling en productie van motorblokken; de V8 die in de Volvo XC90 zat, kwam bijvoorbeeld ook van Yamaha… Maar dat elektro belangrijk gaat worden staat wel vast en Yamaha houdt een vinger aan de pols en is er helemaal klaar voor. Maar soms wil je de eerste zijn, en soms hoeft dat niet per sé en is het verstandig even af te wachten. Op dit moment hebben de accu’s nog niet voldoende energiedichtheid, zeker voor motorfietsen. Daar geeft hun gewicht en range teveel beperkingen, maar de elektrische scooter is een kwestie van tijd. Wij zijn er echt klaar voor, maar houden daarnaast alle opties open en wedden niet op één paard. Hybride-techniek of de brandstofcel moet je in dit stadium niet afschrijven. Als bedrijf nemen we onze verantwoordelijkheid, en laten we ook de productie en recycling van accu’s meewegen in het totale plaatje. Maar we gaan de mensen nog verrassen!”
Mensen verrassen, dat is wel toevertrouwd aan Yamaha Motor. Denk maar even aan de NIKEN. Maar je wilt toch meer dan verrassen? Janssen: “Zeker. De NIKEN is gebouwd om het motorrijden veiliger en uitdagender te maken. En als je ermee rijdt, begrijp je het concept en durf je ook met een grotere hellingshoek de bochten door te gaan, zelfs op nat wegdek! We merken dat de jeugd er zeker voor open staat, maar voor de traditionele motorrijder is het wellicht op dit moment nog een brug te ver. Die twijfelt ook omdat hij zich afvraagt hoe de rest van zijn motorgroepje zal reageren als hij op een NIKEN komt voorrijden. Zo werkt dat nu eenmaal: de NIKEN heeft daarom een lange adem nodig. Opmerkelijk is dat onze Tricity driewiel-scooter in anderhalve maand uitverkocht was, daar is het concept al meer ingedaald. Maar je hebt als fabrikant moed nodig om out-of-the-box te denken. Onze GTS1000 uit 1993 werd bijvoorbeeld nooit echt geaccepteerd met zijn naafbesturing, en is nu juist een collectorsitem…”