6 topkoffers getest
Erg geliefd bij toer- en allroadrijders: de topkoffer. Vooral omdat ze zo handig zijn. MotoPlus testte zes van deze pakezels. Topkoffers polariseren: zweert de ene groep bij het gebruiksgemak ervan, anderen willen onder geen beding de fraaie lijnen van hun machine ermee “vervuilen”. De kreet: “Ik ben toch geen pizza-koerier” is een veel gehoord argument onder de tegenstanders. Maar het wel of niet mooi vinden van een topkoffer is een beslissing die iedereen voor zichzelf moet nemen, het praktische nut van een topkoffer is echter kraakhelder: handig voor wat dagelijkse boodschappen of je broodtrommel en laptop. Of om de helmen in op te bergen zodra je ergens aankomt. MotoPlus testte de volgende zes merken: Givi, Hepco & Becker, Kappa, Krauser, Shad en Suzuki. Deze laatste is in de test opgenomen, omdat de Suzuki V-Strom 650 als testvoertuig dient en Suzuki voor deze machine ook zelf een topkoffer levert. In principe kan nagenoeg iedere machine worden uitgerust met een topkoffer. De montage varieert van een universele bevestigingsplaat die geschikt is voor bijna alle motorfietsen die al een bagagerek hebben tot een modelspecifieke kofferhouder. Voor al onze testkandidaten moest eerst een modelspecifieke houder gemonteerd worden op het Suzuki-rek. De koffers werden vervolgens beoordeeld op een viertal eigenschappen: montage, afwerking, waterdichtheid en gebruiksvriendelijkheid. Bij de montage wordt in de eerste plaats gelet op de bevestiging van de kofferhouder. Hoe uitgebreid en duidelijk zijn de montagevoorschriften, en hoe tijdrovend is de klus? Belangrijk hierbij is of je een MTS-opleiding met uitgebreide werkplaats nodig hebt of dat zelfs een leek met een Blokker-gereedschapsetje de klus in een acceptabele tijd kan klaren. Daarnaast is ook de pasvorm van de houder van belang voor een degelijke montage. Bij de afwerking van de koffers werd op de algemene punten gelet: kwaliteit van de lak, kwaliteit van het afdichting en de gelijkmatigheid van de naden. Ook de kwaliteit van de scharnieren en sloten kwam aan bod. Meestal is één slot voldoende om de koffer te openen en hem van de houder af te halen en dat werkt in de praktijk handig. Een van de belangrijkste eigenschappen waarover een topkoffer moet beschikken is waterdichtheid. Om dit te testen werd een waterstraal een aantal minuten van boven op de koffers gericht. Daarna volgde een tweede sessie waarbij de regen vijf minuten vanuit de rijrichting kwam, op de scharnierzijde dus. Alle kandidaten zijn uitgerust met een rubberen afdichtring tussen deksel en onderbak, gevolg: geen druppel die doordrong tot de binnenkant van de koffer. En dus gingen alle kandidaten er met de maximum score van 20 punten vandoor. Perfect! Dan over naar het criterium waarbij de meeste punten te verdien waren: de gebruiksvriendelijkheid. Vooral naar de praktische kant van het dagelijks gebruik werd gekeken. Is de koffer goed draagbaar? Kan het deksel van de koffer ver genoeg open, zodat deze open blijft staan bij het inladen? Heeft de passagier last van de koffer en wordt het duozitgedeelte niet nadelig beïnvloed? Hoe is het gesteld met het laadvermogen? De binnenruimte moet vrij zijn van randen en uitstulpingen en het sluitmechanisme moet met één hand te bedienen. Extra punten worden toegekend aan koffers die zich gemakkelijk op de houder laten plaatsen en zekeren. En uiteraard werd er gekeken naar de anti-diefstal beveiliging. De Suzuki-koffer bijvoorbeeld, is door het losdraaien van de montagebouten compleet met houder binnen 30 seconden mee te nemen. Ook de Krauser presteert op dit gebied niet veel beter. Het gebruik van meerdere en verschillende maten bouten en moeren is bij het monteren van de kofferhouder weliswaar arbeidsintensiever, maar dat geldt dan ook voor het demonteren en schrikt dus dieven af. Tevens werden de rij-eigenschappen van de verschillende kandidaten beoordeeld. Op aërodynamisch vlak waren er nauwelijks onderlinge verschillen merkbaar. De manier van belading bleek bepalend voor het rijgedrag, onafhankelijk van welke koffer getest werd. Stop je de koffer vol met zware zaken, dan overschrijd je niet alleen de voorgeschreven maximale belading (meestal tussen de 5 en 10 kg) van de fabrikant, maar moet je ook rekening houden met een merkbaar ander rijgedrag van de machine. Het grote gewicht ver achterop de motor ontlast het voorwiel met als gevolg dat de machine al bij 100 km/uur kan gaan pendelen. Doordat het zwaartepunt met een volle topkoffer hoger komt te liggen voelt de machine minder stabiel aan en stuurt hij minder precies door de lagere voorwieldruk. Tijdens de testsessies hebben we bewust de maximum adviessnelheid van de fabrikanten overschreden, om te kijken wat de consequenties zijn voor het rijgedrag. De V-Strom bleek bij een snelheid van 150 km/uur echter nauwelijks onder de indruk van de extra kilo’s. Maar bij alle topkoffers begon de Suzuki rond de 180 km/uur hevig te pendelen. Wees daar dus op bedacht als je een topkoffer monteert. [Tabelle auch als Excel-sheet vorhanden] GIVI E52 MAXIA Importeur: Motolux Specialties; info: www.highwayhawk.com, tel. 0342-49 02 08 Prijs: vanaf € 236,- Kleur: Zwart; deksel leverbaar in vele kleuren Prijs kofferhouder: € 46,- PLUS Kofferhouder gemakkelijk te monteren, al kost het wel enige tijd (30 minuten); duidelijke montagevoorschriften; plaats voor twee grote integraal-helmen; stabiele spelingvrije verbinding tussen topkoffer en houderplaat; goede anti-diefstal beveiliging; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog te verwijderen; zitplaats passagier blijft onveranderd; bagageriemen aanwezig in onderste deel; deksel met één hand te bedienen; waterdicht. MIN Openingshoek van de deksel aan de krappe kant. CONCLUSIE De op één na duurste kandidaat in deze test overtuigt op bijna alle fronten. Door de hoogste score op het gebied van gebruiksvriendelijkheid is het de uiteindelijke testwinnaar. MotoPlus-oordeel: Zeer Goed (90 punten) MOTOPLUS TESTWINNAAR HEPCO & BECKER JOURNEY TOPCASE Importeur: MDI; info: www.mdi-online.nl, tel. 0486-41 53 30 Prijs: vanaf € 159,- Kleur: Zwart; zwart met zilveren deksel Prijs kofferhouder: € 79,- PLUS Kofferhouder kan in slechts vijf minuten worden gemonteerd; duidelijke montagevoorschriften; plaats voor twee grote integraal-helmen; goede anti-diefstal beveiliging; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog te verwijderen; zitplaats passagier blijft onveranderd; bagageriemen aanwezig in onderste deel; deksel met één hand te bedienen; waterdicht. MIN Zijwaartse speling tussen kofferhouder en topkoffer, zonder dat dit de rij-eigenschappen nadelig beïnvloedt; vreemd gevormde handgreep; twee verschillende sleutels nodig. CONCLUSIE Zeer goed afgewerkte, makkelijk te monteren en waterdichte topkoffer met verschillende sloten voor deksel en montage op de houder. Door de meer dan acceptabele prijs de MotoPlus Kooptip. MotoPlus-oordeel: Zeer Goed (90 punten) MOTOPLUS KOOPTIP KAPPA K52 Importeur: RAD; info: www.rad.be, tel. 0032 928-29 410 Prijs: vanaf € 239,- Kleur: Zwart; deksel leverbaar in vele kleuren Prijs kofferhouder: € 55,50,- PLUS Kofferhouder ondanks lange montagetijd (30 minuten) zonder probleem te monteren; duidelijke handleiding; ruimte voor twee grote integraal-helmen; stabiele spelingvrije verbinding tussen topkoffer en houderplaat; goede anti-diefstal beveiliging; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog verwijderbaar; plaats passagier blijft onveranderd; bagageriemen aanwezig in onderste deel; waterdicht. MIN Deksel zou verder geopend moeten kunnen worden; het sluitmechanisme is uitsluitend met twee handen te bedienen. CONCLUSIE De netjes afgewerkte en waterdichte topkoffer van Kappa is in vele kleuren leverbaar en heeft op het wat lastig te bedienen sluitmechanisme na geen zwakke plekken. MotoPlus-oordeel: Zeer Goed (87 punten) KRAUSER K5-TOPCASE REFLEX Importeur: MDI; info: www.mdi-online.nl, tel. 0486-41 53 30 Prijs: vanaf € 219,- Kleur: Zwart met zilver; zwart met zilver/rood Prijs kofferhouder: € 79,- PLUS Houder in slechts tien minuten gemonteerd; duidelijke montagevoorschriften; plaats voor twee grote integraal-helmen; stabiele spelingvrije verbinding tussen topkoffer en houderplaat; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog verwijderbaar; zitplaats passagier blijft onveranderd; bagageriemen in deksel en onderste deel van de topkoffer; sluitmechanisme met één hand te bedienen; waterdicht. MIN Matige anti-diefstal beveiliging (verwijderen van een aantal goed bereikbare schroeven is voldoende); koffer relatief moeilijk op de houder te plaatsen; vreemd gevormde handgreep. CONCLUSIE Goed afgewerkte, waterdichte en makkelijk te monteren topkoffer. Het enige zwakke punt is de slechte anti-diefstal beveiliging. MotoPlus-oordeel: Zeer Goed (88 punten) SHAD SH46 Importeur: Nerons; info: www.nerons.nl, tel. 036- 547 15 77 Prijs: vanaf € 169,90,- Kleur: Zwart in combinatie met diverse kleuren deksels Prijs kofferhouder: € 26,50,- PLUS Ruimte voor twee grote integraal-helmen; stabiele spelingvrije verbinding tussen topkoffer en houderplaat; goede anti-diefstal beveiliging; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog verwijderbaar; zitplaats passagier blijft onveranderd; waterdicht. MIN Lastig te monteren en onduidelijke handleiding; openingshoek deksel is erg gering. CONCLUSIE Goed afgewerkte en in vele kleuren verkrijgbare topkoffer. Een paar kleine zwakke punten in het ontwerp, maar overtuigend op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. MotoPlus-oordeel: Goed (72 punten) SUZUKI TOP-CASE Importeur: NIMAG BV; info: www.suzuki.nl, tel. 0347-349 749 Prijs: vanaf € 169,- Kleur: Zwart in combinatie met diverse kleuren à € 35,- Prijs kofferhouder: € 89,- PLUS Makkelijk te monteren; erg duidelijke montagevoorschriften; ruimte voor twee grote integraal-helmen; sluitmechanisme gemakkelijk te bedienen; de sluiting van de topkoffer op de houder kan in de koffer extra worden vergrendeld; elastische bagageriemen in onderste deel; buddyseat met gemonteerde topkoffer nog te verwijderen; waterdicht. MIN Zitplaats van de passagier met gemonteerde topkoffer bijna 5 cm korter; matige anti-diefstal beveiliging (verwijderen van twee inbusbouten is voldoende om houder te demonteren); scherpe randen; de kunststof romp voelt minder sterk aan. CONCLUSIE Smal toelopende topkoffer met erg veel opbergruimte en een stabiele houder, de anti-diefstal beveiliging kan echter beter. MotoPlus-oordeel: Goed (80 punten) [Tekst neben Tabelle] Vier uitermate goede topkoffers van Givi, Hepco & Becker, Krauser en Kappa, die nauwelijks voor elkaar onder doen. Op de vier geteste onderdelen bleek geen van de vier kandidaten over echte zwakheden te beschikken. De originele koffer van Suzuki komt ook goed uit de verf, maar laat wat punten liggen bij de anti-diefstal beveiliging. De koffer van Shad blijkt erg gebruiksvriendelijk, maar de montage is lastig. De slechte handleiding en moeizame montage resulteren in slechts vijf van de vijftien punten. Bijzonder: de maximum score van alle topkoffers wat waterdichtheid betreft.