+ Plus

Cardanolie verversen

Het voordeel van een cardan is de lange levensduur en het feit dat de aandrijving onderhoudsvrij is. Dat neemt niet weg dat je toch af en toe de olie in de cardan moet verversen. Een cardan-aandrijving is een gesloten systeem [1]. De uitgaande versnellingsbak-as is verbonden met een lange ronddraaiende as, die vrijwel altijd in een van de poten van de achtervork zit. Aan het einde van die ronddraaiende as zit de cardan: een haakse overbrenging die het achterwiel aandrijft. Die haakse overbrenging bestaat uit twee tandwielen: een klein pionwiel en een groot kroonwiel. Om die twee tandwielen en de lagers te smeren en te koelen, zit er in de cardan ongeveer een kwart liter speciale cardanolie. Heel vaak hoef je daar niet naar om te kijken, BMW schrijft voor elke 40.000 km of twee jaar. Andere fabrikanten houden eens per 24.000 km of eens per jaar aan. Trouwens: de allernieuwste BMW’s hebben zelfs een “life-time-vulling”, daar hoef je dus nooit meer naar om te kijken! Bovenop de cardan vind je de ontluchting, halverwege de vul- en peilplug en onderaan de aftapplug. Het wil wel eens voorkomen dat er olie uit de ontluchting zweet. Meestal heeft dit te maken met temperatuurverschil. Op zich niet iets om ongerust over te zijn. Indien er echter aan de binnenzijde lekkage voorkomt (te zien aan olievlekken op de velg), dan is de keerring defect. Andere defecten die kunnen optreden zijn kapotte lagers en/of tandwielen, maar meestal heeft de motor er dan wel meer dan 100.000 km op zitten. Dan wordt het echt een klusje voor de dealer, aangezien je speciaal gereedschap nodig hebt en er veel vakkennis nodig is. Het verversen kun je het beste na een rit doen, wanneer het cardanhuis warm is. De olie is dan dunner en zal makkelijker weglopen via de aftapplug.. Er blijft dan ook minder vuil en olie achter in het cardanhuis. Plaats een opvangbak onder de aftapplug, maak het gedeelte rond de aftapplug en de vulplug schoon en draai beide pluggen los [2 + 3] en gun de olie de tijd eruit te lopen. Zodra er echt geen olie meer uitkomt, maak je de pluggen schoon en verwijder je de oude koperen ringen [4]. Zet vervolgens de aftapplug met een nieuwe koperen afdichtingsring goed vast, het aanhaalmoment hiervan staat in het instructieboekje. Vervolgens vul je de cardan weer met speciale cardanolie (het exacte olietype staat ook in het instructieboekje van de motor) [5]. Het oliepeil moet altijd tot aan de rand van de vulopening staan. [6] Nu kan ook de vulplug weer gemonteerd worden, ook hierbij gebruik je een nieuwe afdichtingsring. [7] Na de eerste rit is het verstandig nog éénmaal het olienivo te checken. Indien nodig vul je nog wat olie bij en dan heb je ook een hele poos geen omkijken meer naar de cardan. Tekst: Tonny van der Spoel m.m.v. Arjan Brouwer Trading | Foto’s: Rein van der Zee De meeste fabrikanten raden aan om halfjaarlijks of om de 10.000 km de olie van de cardan te verversen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...