Euro5-update voor KTM 690 Enduro R en KTM 690 SMC R
Dikke eenpitters hebben bij KTM nog de toekomst, want de Oostenrijkers hebben hun 690 Euro5-geschikt gemaakt. Zodoende pronkt het blok nu in de voor 2021 geüpdatete KTM 690 Enduro R en KTM 690 SMC R.
De Euro5-kuur voor de 690 bestond onder meer uit een nieuwe katalysator. Het topvermogen heeft hier wel iets onder te leiden gehad, want dat is licht gedaald naar 7 4 pk en 73,5 Nm koppel. Bij het oude model lag te top op 75 pk en 75 Nm koppel.
Daar staat tegenover dat beide motoren ook iets luxer aangekleed zijn. De KTM 690 Enduro R is 2021 namelijk uitgerust met bochten- en Offroad-ABS, tractie controle, een instelbare motorrem en verfijnde rijmodi. Zet je de KTM 690 Enduro R in de straatmodus, dan wordt nu zowel het ABS op het voor- als achterwiel geactiveerd. In de offroad-modus wordt het ABS op het achterwiel automatisch uitgeschakeld. Het ABS-systeem zelf is voorzien van een nieuwe modulator om de remkracht beter te doseren. Maar het maakt het ook mogelijk om het ABS nu tijdens het rijden in te schakelen.
Om dat zo eenvoudig mogelijk te maken, is het dashboard voorzien van een ABS-knop, waarmee je eenvoudig tussen de offroad- en straat-modus kunt wisselen. Verder is op het display nu ook het toerental en de geselecteerde versnelling te zien. De kleurstelling is eveneens nieuw voor 2021.
De KTM 690 SMC beschikt in 2021 over dezelfde ABS-module als de Enduro R. En heeft daardoor ook dezelfde instelmogelijkheden. Verder is de voorrem van de Supermoto vernieuwd. De 2021 SMC heeft namelijk een nieuwe Brembo M 4.32 klauw aan de voorzijde die zich vastbijt in een 320 mm schijf. Ook de WP Apex-vering is nieuw.
Beide motoren staan begin volgend jaar bij de dealer. Hoeveel ze gaan kosten, is nog niet bekendgemaakt.