Op de EICMA van 2019 presenteerde Bimota met nieuwe partner Kawasaki de Tesi H2. Met de KB4 wordt nu een tweede model aangekondigd en daar is inmiddels iets meer over bekend. In een teaservideo werd eind 2019 dat tweede model al aangekondigd, maar inmiddels is er ook een designschets van deze nieuwe Bimota.
En daarop blijkt de KB4 een – hoe kan het ook anders – sportieve machine met als belangrijkste kenmerken een volledige stroomlijn, eenpersoons zitje, banaan-swingarm en een vakwerkframe.
Als we de geruchten mogen geloven is de stroomlijn volledig van carbon gemaakt. De carterdeksels herkennen we duidelijk als die van de 1.000 cc viercilinder van de Ninja 1000SX en Z1000. Daarmee zou de nieuwe KB4 minstens 152 pk vermogen en 111 koppel ter beschikking moeten hebben. Maar met een beetje finetuning moet daar ongetwijfeld een dikke 150 pk uit te halen zijn.
Afgelopen mei verschenen er ook al wat onscherpe teaserfoto’s, die weliswaar niets nieuws onthulden, maar in ieder geval duidelijk maakten dat er iets op komst was. Dat begint nu serieuzere vormen aan te nemen, nu bekend is geworden dat de – gelimiteerde – productie in maart 2021 gestart moet worden. Tot de uitrusting behoren een omvangrijk elektronicapakket met onder andere bochten-ABS, quickshifter en verschillende rijmodi. De remmen komen van brembo, de gesmede wielen van OZ en de veerelementen van Öhlins. Het TFT-display kan aan een smartphone worden gekoppeld, terwijl het scharnierpunt van de aluminium swingarm middels een excentrisch lager kan worden versteld.