Bosch Splitscreen-display voor motorfietsen
Bosch heeft een nieuwe innovatiegolf in gang gezet op het gebied van dashboards voor motorfietsen. Deze nieuwe, vrij programmeerbare displays, zitten onder meer op de nieuwe BMW R1250RT, Ducati Multistrada V4 en een Kawasaki.
Helemaal nieuw is de technologie niet. Zo zijn enkele auto’s in het premiumsegment al eerder met de zogenaamde split-screen technologie uitgerust. Het systeem van Bosch, genaamd Integrated Connectivity Cluster, bestaat uit een 10,25 inch groot TFT-display voor motorfietsen. Dit scherm is tevens uitgerust met de MySpin software die het mogelijk maakt om je telefoon rechtstreeks te koppelen en de inhoud van apps te delen. Denk hierbij bijvoorbeeld navigatie. Deze is dankzij MySpin rechtstreeks op het dashboard te zien.
Zoals gezegd is de BMW R1250RT de eerste motor die het enorme display is uitgerust. Op het omgangrijke scherm is alle informatie, die tijdens het rijden nodig is, in een oogopslag te zien. De gebruiker kan daarbij bepalen wat hij precies ziet en kan het desgewenst middels knoppen op het stuur, aanpassen. De inhoud van smarthone-apps wordt door MySpin automatisch op de grootte van het display aangepast.
Naast het 10,25 inch scherm met splitscreen-technologie, heeft Bosch ook een 6,5 inch scherm zonder splitscreen. maar met MySpin ontwikkeld. Dit scherm, dat op de Ducati Multistada V4 S en V4 S Sport zit. Bosch laat weten dat Kawasaki in 2021 zal volgen.
MySpin integreert diverse motor-specifieke apps en biedt daarmee een breed scala aan diensten. Op dit moment zijn er onder meer routeplanners, hotel- en restaurantvinders en digitale radio-apps beschikbaar. Bosch laat weten dat het aanbod van apps voortdurend wordt uitgebreid. Daarnaast hebben fabrikanten, dankzij de cloudconnectiviteit van MySpin, ook de mogelijkheid om bestuurders direct op te hoogte te houden van belangrijke informatie. De fabrikanten beslissen ook welke apps te gebruiken zijn om de door hen geleverde MySpin-schermen.
De nieuwe schermen van Bosch zijn dus een enorme stap voorwaarts. Helaas is het tegelijkertijd ook beperkt, omdat de fabrikanten kunnen bepalen welke apps wel of niet op het dashboard getoond kunnen worden. Oplossingen als Apple Carplay en Android Auto (die recent door Honda geïncorporeerd zijn) zijn in dat opzicht een stuk liberaler.