+ Plus

Occasion: Suzuki GSX-R1000

Wie vanaf 2001 tijdens circuitdagen of aan de stamtafel echt goede sier wilde maken, kon domweg niet om Suzuki’s literkanon, de GSX-R1000, heen. Maar tijden veranderen, ontwikkelingen gaan door, ook bij de concurrentie.Het recept is eigenlijk heel eenvoudig: men neme de grootste cilinderinhoud, het hoogste vermogen, de modernste mengselverzorging, het meest stabiele rijwielgedeelte, scherpste design en combineert dat met een zo laag mogelijk gewicht. Vervolgens bied je het hele zaakje aan voor een meer dan aantrekkelijke prijs en klaar is je bestseller. Zo verliep het jaar 2001 voor de GSX-R1000, toen zijn concurrenten nog Kawasaki ZX-9R en Honda CBR900RR Fireblade heetten, en zelfs de eveneens volle liter metende Yamaha YZF-R1 met 150 pk het hoofd moest buigen voor de nieuwkomer. De exact 998 cc metende, 160 paarden tellende vierpitter,in combinatie met een uitstekende rijstabiliteit, maakte de Gixxer tot de absolute lieveling van de snelle jongens. Naast die fameuze techniek was er ook een andere factor die bijdroeg aan het eclatante succes, en wel de briljante timing van de Suzuki ingenieurs. Met de gangbare tweejaarlijkse modelupdate kwam de nieuwe GSX-R precies op het moment dat de drie concurrenten er net een jaar lang strijden om de titel snelste machine op hadden zitten. Die moesten de eer dus delen, terwijl de Soes alle aandacht voor zichzelf had, en bovendien ook beter was.Al werd de lucht al vanaf 2004 beduidend dunner en was het helemaal niet meer vanzelfsprekend dat de snelle Soes iedere vergelijkingstest op zijn naam schreef. Integendeel, meer dan eens moest hij zijn meerdere erkennen in één of meer concurrenten. De nieuwe generatie ultracompacte racers met korte, in het kniebereik zeer smal gebouwde, tanks staken de in vergelijking lange en bijna massief ogende GSX-R de loef af op het gebied van handling, ondanks dat zijn beresterke blok met goede manieren en fraaie vermogensontplooiing nog altijd een eersteklas indruk achter liet. Met het K5-model (2005) was de GSX-R echter weer helemaal terug van weggeweest. Duidelijk lichter, meer gracieus en met 178 pk ook wezenlijk sterker dan zijn voorganger, liet hij de concurrentie er als machtig achterhaald uitzien. En dat niet alleen op het circuit, maar ook in het dagelijks gebruik. Iets dat met name op het conto kwam van de absoluut neutrale rijeigenschappen, homogene vermogensontplooiing en relatief comfortabele zitpositie. De uitlaat (‘het kanon’) mocht er dan merkwaardig uitzien, het onderscheidde de Suzuki ook van de concurrentie en maakte de Gixxer weer tot een absolute verkooptopper. Daarna ging het wat betreft vermogen steeds met kleine stapjes omhoog, wat betreft prestaties echter ging het eerder licht bergafwaarts. Iets wat waarschijnlijk terug te voeren was op de Euro3-norm. En meer nog naar de concurrentie, die van Suzuki het ontwerpen van een winnaar had afgekeken.________________________________________AANKOOPTIPSHet grootste probleem van de GSX-R1000 is zijn koperspubliek met haar soms nogal verwoestende vrijetijdsinvulling. De ranke duizend is namelijk onder hobbyracers een bijzonder gewild object, dat daardoor op het circuit nogal eens onzacht met het asfalt of de grindbak in aanraking komt. Raadselachtige problemen met het rijwielgedeelte zijn vaak hierop terug te voeren. Gevolg voor de occasionkoper: koop nooit een GSX-R die op het circuit is geweest zonder het frame heel gedetailleerd te hebben geïnspecteerd op valschade. Neem het zekere voor het onzekere en laat de verkoper een verklaring ondertekenen dat de machine een valvrije historie heeft. Na uiterlijk tienduizend circuitkilometers heeft de viercilinder een uitgebreide inspectiebeurt nodig, maar juist door zijn onverwoestbare karakter willen eigenaren dit nogal eens vergeten.De droom Suzuki heeft echter een circuitloos en schadevrij verleden, is nog van de eerste eigenaar en ziet er netjes uit (open deur). Is hij ook nog helemaal origineel of heeft de verkoper de originele onderdelen nog bewaard na het monteren van eventuele accessoires (uitlaat, ruitje etc.), dan kan er eigenlijk niet zo heel veel mis gaan. Typische ongemakken? Sommige 2001-modellen hadden te kampen met een defecte gasklepsensor. En kijk bij een K1 ook even kritisch naar de dunne titanium/nitride coating op de vorkpoten, heeft overigens geen negatieve invloed op de werking van de voorvork. Voor het K5/K6-model is er een terugroepactie geweest voor het frame, dat een extra versterking kreeg. De K7 moest terug naar de dealer voor aanpassingen aan de dynamo, evenals een nieuwe ECU en stationaire regelklep.________________________________________MARKTSITUATIEOp de occasionmarkt is het K5/K6-model de echte hardloper. Onder de zesduizend euro zijn de, niet alleen voor Suzuki begrippen, enorm prijsstabiele modeljaren 2005/2006 bijna niet te krijgen. Meer dan 7.000 euro wordt er ook makkelijk gevraagd, en betaald, want het pakkende pakket van een potent blok, gering gewicht, heerlijke sound en bovenal een enorme betrouwbaarheid trekt veel kopers over de streep.Duidelijk anders is het gesteld met de oudere en veel jongere fractie van de dikke Gixxer: de eerste modeljaren zien er inmiddels stilistisch behoorlijk gedateerd uit en vliegen dan ook niet meer als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. En dat is nog afgezien van het feit dat vele van die machines flink zijn afgepeigerd op het circuit. Bij relatief jonge motoren bemoeilijkt een andere factor de verkoop, namelijk het feit dat het verschil in prijs tussen een jonge occasion en een overjarig model dat tegen een heel aantrekkelijk tarief wordt aangeboden, simpelweg heel klein is. Een 2009-model met een aantrekkelijke kilometerstand staat voor minimaal € 10.500,- te boek, terwijl je voor een paar mille meer een bijna hagelnieuwe machine in de schuur hebt staan. Die situatie zal voor verkopers de komende jaren waarschijnlijk niet in positieve zin veranderen, aangezien de GSX-R het op de occasionmarkt moet opnemen tegen de Fireblade en YZF-R1, die minstens zo populair zijn.________________________________________TECHNISCHE GEGEVENS (Type GSX-R1000 K5 (2005))MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie, Ø 44 mm, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 375 watt dynamo, 12V/10Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 73,4 x 59,0 mmCilinderinhoud 999 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 131 kW (178 pk) bij 11.000 tpmMax. koppel 118 Nm bij 9.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down-voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 310 mm, tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/17ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 66,2°, naloop 96 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 200 kg, max. belading* 175 kg, tankinhoud 18 liter.METINGENTopsnelheid** 295 km/uurAcceleratie0-100 km/uur 3,0 sec0-200 km/uur 7,5 secDoortrekken60-140 km/uur 6,1 secVerbruikSecundair 1 op 18,7Bij 130 km/uur 1 op 19,6Brandstof` Euro 95* MotoPlus metingen; ** Fabrieksopgave________________________________________[TEXTE BEI MODELJAHRE]MODELJAAR 2001 (WVBL0De K1 is de patriarch van de Suzuki GSX-R1000 familie. Het op een paar kleinigheden na identieke 2002-model draagt de afkorting K2. De belangrijkste technische gegevens: 988 cc, 160 pk bij 10.800 tpm, 110 Nm bij 8.400 tpm en drooggewicht 194 kg. Kleurpallet van de K1: blauw/wit, zwart/rood en zwart/zilver. K2: blauw/wit, zwart/rood en blauw/zwart. De K2 kostte destijds € 15.599,-. Zowel de K1 als K2 lagen aan de basis van het GSX-R-succes en staan tot vandaag de dag nog altijd bekend als een stoere, maar wat sturende machine. De handling is weliswaar in orde, voor superbikes destijds absoluut geen gemeengoed, maar hij is niet super wendbaar. De zeszuiger remklauwen mochten wat gretiger zijn.[UNTERSCHRIFT]Deze machine zette in 2001 de nieuwe maatstaf in het superbike segment. Net zo smal als de succesvolle GSX-R750, maar wezenlijk zwaarder en beduidend sterker.MODELJAAR 2003 (WVBZ)De GSX-R1000 K3 en het daaropvolgende 2004-model (K4) zijn het resultaat van een omvangrijke en ronduit geslaagde modelupdate. De belangrijkste technische gegevens: 988 cc, 164 pk bij 10.800 tpm, 111 Nm bij 8.400 tpm en drooggewicht 193 kg. Vanaf 2004 liepen de verkopen terug omdat de GSX-R pas echt concurrentie kreeg. Kleurenpallet K3: blauw/wit, zilver en zwart/oranje. K4: blauw/wit, zwart/grijs en geel/grijs. De K3 en K4 kostten € 15.190,-. Dankzij de extra paarden in het vooronder bleef de GSX-R1000 onverminderd populair bij circuitadepten, in de dagelijkse praktijk kon de duizend nu echter ook meer en meer overtuigen.[UNTERSCHRIFT]De K3 en K4 zijn ontzettend herkenbaar dankzij de gestapelde koplamppartij en het LED-achterlicht. De wederkerende modelupdate werpt zijn vruchten af, de K3 en K4 zijn wendbaarder dan hun voorganger.MODELJAAR 2007 (WVCL)De GSX-R1000 K7 en de volledig identieke opvolger K8 voelden een loodzware last op hun schouders rusten, het K5/K6-model had de lat immers akelig hoog gelegd. Belangrijkste technische gegevens: 999 cc, 185 pk bij 12.000 tpm, 117 Nm bij 10.000 tpm en drooggewicht 212 kg. Kleurenpallet K7: blauw/wit, matzwart, zwart/oranje en rood/zilver. K8: matzwart, blauw/wit, wit/zilver en zwart/goud. De K7 en K8 stonden te boek voor € 15.853,-. De aanpassingen ten faveure van de Euro3-norm (o.a. geregelde katalysator) gingen ten koste van de vermogenskarakteristiek. Tussen de vier- en negenduizend toeren, ofwel in het volledige voor secundaire wegen belangrijke toerenbereik, is de K5-motor duidelijk sterker. Het hogere gewicht maakt het er niet beter op. [UNTERSCHRIFT]Hoger toerentalniveau, maar minder spierballen in het zo belangrijke middengebied, meer geciviliseerde sound en dan ook nog meer gewicht (uitlaat) – het K7/K8-model is goed, maar de K5 is leuker.MODELJAAR 2009 (WVCY)De Suzuki GSX-R1000 K9 werd ontwikkeld om de handschoen op te nemen tegen de Honda Fireblade, die sinds 2008 de superbike klasse flink wakker had geschud. Met name het strakkere design met rustiger lijnen (uitlaat) onderscheidt hem sterk van zijn voorganger. Bovendien was er ook aandacht besteed aan blok en rijwielgedeelte, met als gevolg dat de reguliere modelupdate van twee naar drie jaar (modellen K9 (2009), L0 (2010) en L1 (2011)) werd opgetrokken. Belangrijkste technische gegevens: 999 cc, 185 pk bij 12.000 tpm, 117 Nm bij 10.000 tpm en drooggewicht 208 kg. Kleurenpallet K9: matzwart, blauw/wit en wit/zilver. L0 en L1: blauw/wit en zwart/zilver. Kostten de K9 en LO nog respectievelijk € 16.490,- en € 16.999,-, voor de L1 moest er met € 18.499,- aanzienlijk meer geld worden gegireerd.[UNTERSCHRIFT]Nieuw frame, nieuwe swingarm met ‘banaandesign’, maar vooral de nieuwe Showa BPF (Big Piston Fork) voorvork maakt rijwieltechnisch gezien het onderscheid. Bijkomend voordeel: vier kilo gewichtsbesparing.________________________________________MODELGESCHIEDENIS2001 Eerste modeljaar (type WVBL), design als de GSX-R750 met meer gewicht en vermogen.2002 Automatische koudestart regeling (AFIS: Automatic Fast Idle System). Prijs € 15.599,-2003 Grondige modelrenovatie (modelcode WVBZ): nieuwe vormgeving van kuip en achterwerk, nieuw instrumentarium met schakelindicator, gestapelde koplampen, LED achterlicht, alarmlichten, automatisch dimlicht, versterkt frame van gietprofielen, gegoten subframe, radiale vierzuiger remklauwen voor met elk vier remvoeringen, voorste remschijven Ø 300 in plaats van Ø 320 millimeter, binnenste vorkpoten met harde koolstof coating, motorcarter met balanspoorten (35 mm) tussen de cilinders om pompverliezen tegen te gaan, lichtere nokkenassen, grotere einddemper met ongeregelde katalysator (Euro2), uitlaatbochten en binnenwerk demper van titanium, aangepast schakelmechanisme. Prijs € 15.190,-.2004 Gelimiteerd model genaamd GSX-R1000 Z in het zwart met goudkleurige velgen en embleem op de kroonplaat. Ook nog een ‘Alstare Edition’, speciale weguitvoering van de WK superbike machine. Verder licht aangepaste jiffy en reminstallatie voor, nog altijd met vier aparte remvoeringen. Prijs ongewijzigd.2005 Compleet nieuw model (type WVB6): compactere afmetingen, lichter gewicht, grotere cilinderinhoud en meer vermogen, standaard startonderbreker, LCD versnellingsindicator, klein LED achterlicht, knipperlichten geïntegreerd in kontje en spiegels, blok met titanium kleppen, sterkere krukas, grotere in- en uitlaatkanalen, grotere gaskleppen Ø 44 in plaats van 42 mm, twee injectoren per cilinder, nieuwe koeler, aangepaste dynamo, anti-hop koppeling, veranderde overbrengingsverhoudingen (eerste versnelling langer, derde tot en met de zesde korter), diverse componenten lichter uitgevoerd (o.a. dynamo, kleppen, cilinderkop, klepdekselschroeven), remvoeringen, hoofdremcilinder met grotere zuigers, nieuwe swingarm met 3 millimeter dunnere as, ander subframe. Prijs: € 15.490,-2007 Grotere modelupdate (type WVCL): zwaarder maar ook meer vermogen, uitstoot conform de nieuwe Euro3-norm, aangepaste timing, viergats injectoren, keuze drie verschillende vermogenskarakteristieken, aangepast instrumentarium, nieuwe uitlaatpartij met twee in plaats van één einddemper, nieuw frame, veranderde vering, andere remschijven, hydraulische in plaats van mechanische koppeling, drievoudig instelbare voetsteunen, smallere buddy. Prijs: € 15.853,-.2009 Nieuw model (WVCY): nieuw design, gekromde titanium einddempers, kleinere slag in combinatie met een grotere boring, hogere compressie, aangepaste kleppen en nokkenassen, nieuwe Showa upside-down BPF vork, aangepaste remmen, lichtere wielen en tank, lichtere bediening van de koppeling middels kabel, standaard laptimer. Prijs: € 16.490,-.2012 Kleine modelveranderingen: onder andere lichtere zuigers, aangepaste timing, enkele einddemper in plaats van het vier-in-twee systeem, voor radiale Brembo monobloc remklauwen, 0,5 millimeter dunnere remschijven voor, nieuwe bekleding zitje, jiffy 9 millimeter korter, 203 in plaats van 205 kilo. Prijs nog onbekend.________________________________________[TEXTE BEI MODELJAHR 2005]MODELJAAR 2005 (WVB6)Compact frame, kortere wielbasis, krachtig blok: een smakelijke mix voor de liefhebber van snel.Standaard een elektronische startonderbreker, LCD versnellingsindicator naast de toerenteller: ook in het cockpitje is er vanaf 2005 het een en ander gewijzigd.Kleuren? K5: blauw/wit, zwart/geel, zwart/grijs en zwart/matzwart. K6: blauw/wit, roze/zwart en matzwart.Radiale remklauwen zaten er ook al op het 2003-model, 300 gram lichtere wielen daarentegen pas vanaf 2005.De K5 geldt nog altijd als meest populaire model binnen het GSX-R1000 gamma, doet het op de occasionmarkt domweg goed.________________________________________TESTS IN MOTOPLUSVergelijkingstests: 02/2006, 08/2007, 06/2008, 07/2008, 09/2007, 14/2009, 17/2009, 08/2010, 09/2010, 10/2010, 07/2011, 08/2011Duurtest: 23/2007Rij-impressie: 04/2007, 5/2009GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 11.500,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 11.500,-. Waar: Motorcenter VenloWat: Honda ST1300 Pan EuropeanPrijs: € 11.490,-Bouwjaar: 2006KM-stand: 49.153Info: 077-387 22 11[foto]MOTOPLUS-oordeel+ABS/D-CBSPerfect in balansWendbaarActieradius-RechtuitstabiliteitRollende acceleratieVrij weinig beenruimteWaar: Motorcity AmsterdamWat: Suzuki GSX-R1000Prijs: € 11.490,-Bouwjaar: 2009KM-stand: 27.253Info: 020-480 80 10[foto]MOTOPLUS-oordeel+VermogenMakkelijk stuurkarakterGasrespons-Eerste remwerkingNiet de lichtste in zijn klasseWaar: Hoekstra Motoren OosterwoldeWat: Triumph Tiger 1050 SEPrijs: € 11.690,-Bouwjaar: 2010KM-stand: 9.600Info: 0516 – 51 44 10[foto]MOTOPLUS-oordeel+Kracht van onderuitElastische vermogensafgifteMakkelijk sturen-Duiken voorvorkWat inactieve zit

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...