Nieuws

Motornieuws 2021: Triumph daagt Japan uit met nieuwe Trident

Met de nieuwe Trident opent Triumph frontaal de aanval in het ‘opstap-segment’, waar machines als de Yamaha MT-07, Kawasaki Z650 en Honda CB650R al jaren de dienst uitmaken. En dat doen de Britten uiteraard geheel in stijl met een driepitter.

De naam Trident is er een met een lading binnen Triumph. En daarvoor moeten we terug naar 1968, toen de Britten de eerste Trident lanceerden. Een driepitter uiteraard, en met de op dit motorblok gebaseerde racer ‘Slippery Sam’ werd tussen 1971 en 1975 vijf keer achter elkaar de productieklasse in de Isle of Man TT gewonnen. Begin jaren negentig dook de typeaanduiding opnieuw op toen Triumph onder de hoede van huidig eigenaar John Bloor zijn herstart beleefde en er in de vorm van de Trident 750 en 900 twee naakte roadsters op de markt werden gezet, uiteraard ook weer voorzien van een triple.

2021 markeert de terugkeer van deze echte Triumph-naam, maar dan in een heel ander segment. Met de nieuwe Trident gaan de Britten de strijd aan in de ‘opstapklasse’, waar tot nu toe vooral de Japanners de taart verdeelden. Verpakt in een minimalistisch ogende roadster met klassieke ronde koplamp speelt – hoe kan het ook anders – een driecilinder de hoofdrol, een met 660 cc longinhoud. Geen derivaat van de huidige Street Triple S met eveneens een 660cc-triple, maar een nieuw ontwikkeld blok met bijvoorbeeld een eigen boring x slag van 74,0 x 51,1 mm. Daarnaast laat Triumph weten dat deze nieuwe krachtbron maar liefst 67 nieuwe componenten telt en het goed is voor een maximum vermogen van 81 pk bij 10.250 toeren en een maximum koppel van 64 Nm bij 6.250 toeren, waarbij 90% van dat koppel tussen de 3.600 en 9.750 toeren beschikbaar is.

De vermogensafgifte belooft volgens Triumph lineair te zijn, waarbij het blok de karakteristiek van een twin bij lage toeren en in het middengebied combineert met de top-end prestaties van een vier-in-lijn. Dat maakt in ieder geval nieuwsgierig. Het blok heeft uiteraard een zesbak, die wordt bediend door een koppeling met anti-hop-functie. Een quickshifter voor het op- en terugschakelen zonder koppeling is een van de 45 extra’s voor de nieuwe Trident.

Het blok, dat met een kitje ook A2-proof te maken is, hangt in een volledig nieuw frame van stalen buis, dat in combinatie met een aluminium swingarm met een Showa monoschokdemper (veervoorspanning instelbaar), een Showa upside-down voorvork (niet instelbaar), lichtgewicht aluminium wielen met Michelin Road 5 banden en niet te vergeten een rijklaar gewicht van slechts 189 kilo voor een licht en wendbaar stuurkarakter zorgen.

Alhoewel Triumph het met de remmen op het oog beschaafd heeft gehouden met axiaal gemonteerde tweezuiger Nissin-remklauwen en twee 310mm-remschijven in het voorwiel, is de nieuwe Trident wel van de nodige elektronica voorzien. Vanzelfsprekend is ABS standaard en daarnaast heeft de Trident de rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ met daaraan gekoppeld een specifieke setting voor de tractie controle. De tractie controle kan naar wens ook worden uitgeschakeld. Switchen tussen de mapping kan vanaf de linker stuurhelft en uiteraard is de gekozen mapping zichtbaar op het toepasselijk ronde TFT-display. Gekoppeld aan het optionele ‘My Triumph Connectivity System’ is er ‘turn-by-turn’-navigatie mogelijk en connectiviteit met GoPro en smartphone. En anno 2021 is ledverlichting voor en achter standaard. Ook de knipperlichten zijn led en schakelen zelfstandig uit.

Interessant is ook de service-interval die Triumph voor de Trident gaat hanteren, want die bedraagt een royale 16.000 kilometer. Daarnaast claimen de Britten dat de Trident gemeten over een tijdsbestek van drie jaar voordeliger is aan arbeidsuren bij de dealer dan de concurrentie.

De nieuwe Triumph Trident moet eind januari 2021 bij de dealer staan in vier kleurstellingen en gaat € 8.995,- kosten.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws