Occasion: supermoto twins
Supermoto’s, dat waren toch dikke ééncilinder offroads met sportieve straatbanden? Die laatste zijn in ieder geval gebleven, maar tegenwoordig zetten dikke V-twins de toon in de driftklasse en dat is natuurlijk koren op de molen van de door vermogen verwende moderne motorrijder. Derhalve een goede tip voor de berekende occasionkoper?Meestal is het toch de ratio die een streep door de eventuele aanschaf van een nieuwe supermoto-twin zet. Wie eenmaal een proefrit op zo’n machine heeft gemaakt, stapt met een onbetaalbare grijs weer af. Sterk blok, top rijwielgedeelte, slank figuurtje en strak design. Echt een heerlijk speelapparaat. Maar de ontnuchtering volgt vaak na een blik op het prijskaartje: dik boven de € 10.000,-! Dan is het snel gedaan met de pret. En dat blijkt ook wel uit de nieuwverkopen, want daarin zijn en blijven deze dikke twins exotische verschijningen. Maar dat geneuzel met cijfertjes zal de occasionkoper een zorg zijn. De prijspokeraars onder hen gokken bij dit soort nichemodellen toch op de kans dat er een aantrekkelijk geprijsd hapje tussen zit. Daarentegen moet je door het niet al te grote aanbod wel bereid zijn om compromissen te sluiten. Vandaar de tip: focus je niet uitsluitend op één specifiek model. Wie zich bijvoorbeeld puur en alleen op een KTM concentreert, kan wel eens gedesillusioneerd af moeten haken. Neem je echter ook concurrerende fietsen van Aprilia, BMW of Ducati in ogenschouw, dan blijft de grijns hoe dan ook breed. KTM 950 SUPERMOTOWie het heeft bedacht, die dikke supermoto’s? Duidelijke zaak, dat deed KTM toen het in 2005 de 950 Supermoto uitbracht. Dit was zonder enige twijfel de eerste in zijn soort. En wie denkt dat ze er zich in Mattighofen even snel vanaf hadden gemaakt door domweg een 950 Adventure tot straatmodel om te toveren, zit er flink naast. De Supermoto mocht dan wel hetzelfde blok als de Adventure hebben, het rijwielgedeelte was helemaal nieuw en speciaal voor dit concept ontwikkeld. Het voordeel is op de straat direct merkbaar: geen eindeloos lijkende veerwegen, maar een heel direct aansprekende en akelig precies sturende machine. Dat kunnen perfect afgestelde ééncilinder supermoto’s ook, horen we je denken, maar als het er echt op aankomt, zien deze flinke jongens het achterlicht van de 98 pk sterke V-twin in no-time uit het zicht verdwijnen. Met zo’n sportieve rijstijl kun je trouwens het best de sportieve veerafstelling van KTM zelf gebruiken om het pompen van de achterzijde bij het uitaccelereren van bochten in te dammen. Van topniveau zijn de remmen van de Supermoto: de dubbele schijven met radiaal gemonteerde remklauwen laten zich heel fijn doseren en geven een glasheldere feedback. Dat maakt het gemis aan ABS bijna goed. In 2007 lanceerde KTM een R-versie van de 950 Supermoto. Deze heeft een iets krappere tankinhoud (14,5 in plaats van 17,5 liter), maar heeft daardoor wel een slankere taille en meer bewegingsvrijheid in het zadel. De voorvork is door een andere veerconstante iets stugger en dat levert onder de streep een haast ideale combinatie tussen sportief en comfortabel gebruiksgemak op. Door kleine details in de afwerking, zoals het zwart gelakte subframe en swingarm (standaard: ongelakt) en het oranje frame (standaard: grijs) wint de R bovendien aan uitstraling. In 2009 volgt aflossing van de wacht met de gesportief en comfortabel gebruiksgemak op. Door kleine details in de afwerking, zoals het zwart gelakte subframe en swingarm (standaard: ongelakt) en het oranje frame (standaard: grijs) wint de R bovendien aan uitstraling. In 2009 volgt aflossing van de wacht met de geïnjecteerde 990-versie.