Occasion liefhebbersmotoren
Er zijn van motoren die een beetje moeten rijpen, of landen zogezegd, alvorens ze door de goegemeente worden omarmt of op zijn minst geaccepteerd. Motoren die net even iets anders zijn, niet mainstream, maar een eigen plan trekken. Vaak zijn ze alweer van het toneel verdwenen, voor ze de erkenning krijgen die ze verdienen.
Exoten is misschien een wat groot woord, maar doorgaans zijn het wel motoren die al vanaf hun introductie helemaal niet in de eredivisie wilden of konden spelen. Zoals bijvoorbeeld de tweekleps Monster 1000, die als goedkoper alternatief voor de vloeistofgekoelde Monster S4 werd gepresenteerd en waarbij Ducati dus bewust niet al te hoog inzette. Of BMW’s eerste mislukte poging in het cruisersegment luisterend naar de naam R1200C. Bijna niemand die ‘m toen wilde hebben, nu heeft ‘ie bijna een cultstatus bereikt.
En zo zijn er nog tal van goede voorbeelden. Denk aan bijvoorbeeld de elegante Moto Guzzi Griso, de maar liefst dertien jaar in Europa geleverde Honda CB1300, de met oeroude tradities brekende Harley-Davidson V-Rod en de klassiek ogende Triumph Speedmaster, die ondanks dat zijn naam anders doet vermoeden, een heel gemoedelijke kameraad is onderweg. En dan is er nog Yamaha’s BT1100 Bulldog, die zich helemaal moeilijk in een hokje laat plaatsen.
Stuk voor stuk tijdloze, stijlvolle motorfietsen, die je voornamelijk met het hart, maar dankzij de vaak aantrekkelijke tweedehands prijzen ook met het verstand koopt. Meer weten over dit onderhoudende sextet? In MotoPlus 21/2020 (vanaf 30 oktober in de winkel) figureren ze in een uitgebreid occasion artikel!