Warmdraaien

Dromen over je volgende motor is haast even leuk als rijden op de huidige

Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak. Dat riep mijn oma vroeger altijd, waarmee ze bedoelde dat de voorpret en het dromen van iets, vaak minstens zo leuk is als het daadwerkelijke bezit of de daadwerkelijke gebeurtenis.

Het geldt natuurlijk vaak voor een geplande vakantie: de voorpret om een paar weken niet met je dagelijkse werk bezig te zijn, om je eigen gang te gaan en om – in ons geval – er met de motor op uit te trekken zorgt vaak alleen al voor een gelukzalig gevoel. Eenmaal op vakantie blijken de wegen vaak vol files, het hotel of de camping toch net even minder dan je had ingeschat en de bergpassen overvol met auto’s, touringcars en wielrenners. Maar ach, die voorpret neemt niemand je meer af, dus begint iedereen nu alweer te dromen over de volgende trip.

Ook op motorgebied is er natuurlijk altijd wel iets om over te dromen. Zoals dat ultieme motorpak dat ’s zomers in een snikhete file toch voldoende ventileert en nu het weer kouder wordt juist lekker warm aanvoelt. En bovendien natuurlijk 200% waterdicht, zodat je je wat dat betreft ook in de zwaarste regenbui geen zorgen hoeft te maken. Of een nieuwe helm die lekker zit, superstil is, een ingebouwd zonnevizier bezit, is voorbereid op een communicatiesetje en die ook nog helemaal opengeklapt kan worden gereden. En oh ja, er zou ook wel een klep op mogen, voor de ritjes offroad of bij een laagstaande zon…

En zo droom ik ook weleens over mijn volgende motor. Want ondanks een goed gevulde garage, én de luxe van een vloot testmotoren, is er toch echt niets leukers dan op pad zijn met en werken aan je eigen brommer. Eentje die je helemaal naar je eigen hand hebt gezet, die precies rijdt zoals jij wilt en die je hebt uitgerust met voor jou onmisbare handigheidjes. Van die kleine dingen die een motor helemaal de jouwe maken. Een hoger of lager ruitje bijvoorbeeld, dat het rijplezier enorm kan bevorderen. Of wat extra elektronica, variërend van een slimme stroomvoorziening voor je navigatie en een USB-stekkertje voor het onderweg opladen van je telefoon tot een vaste accu-aansluiting voor de druppellader voor de naderende wintermaanden, als je trots af en toe toch even verwend moet worden.

Wat die elektronica betreft, valt het tegenwoordig voor een eenvoudige doe-het-zelver niet mee om zelf nog elektrische accessoires op een moderne motor te monteren, zeker niet als die zo’n ‘can-bus’ bedrading heeft. Dan wordt de boel minutieus in de gaten gehouden door de boordcomputer en het zomaar aankoppelen van een extra stroomverbruiker zal meteen worden gedetecteerd omdat er immers meer stroom wordt verbruikt dan de fabriek heeft bepaald. Bij moderne motoren moet elk accessoire doorgaans aan bepaalde eisen voldoen en door een dealer worden ‘ingelezen’ in de boordcomputer. Tja, waar is de tijd gebleven dat je zelf met een zwevende zekering en een relais heerlijk je gang kon gaan met extra verlichting, handvatverwarming, navigatie en/of een audiosysteem. Slechts enkele merken denken wat dat betreft gelukkig wel mee met de berijder: op mijn eigen KTM zitten bijvoorbeeld onder het dashboard en onder het zadel een paar loze afgezekerde draden waar je dus zelf heel eenvoudig extra accessoires op kunt aansluiten. Een GPS, acculader-stopcontactje en USB-lader voor de telefoon plug je daar dus gewoon in. Helemaal super is dat je daarbij ook nog kunt kiezen uit een permanente plus, of eentje die over het contactslot loopt. Kijk, daar wordt deze knutselaar dus echt vrolijk van!

Maar ondanks dat ik bij elk ritje nog steeds flabbergasted ben van mijn 1290 Super Adventure R, droom ik zoals gezegd toch ook alweer regelmatig over iets anders. Iets nog snellers? Of juist beter behapbaar? Iets lichters met meer handelbaarheid? Of juist iets ruigers? Tja, de keuze is reuze, maar naast het rijden met je eigen motor is er niets leukers dan nadenken over je volgende. En wat dat betreft komen we weer in het goede seizoen, nu de verleidelijke nieuwe modellen weer een voor een als pop-ups op je netvlies komen…

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@ motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws