+ Plus

Test Kawasaki ZX-6R

Ze zijn er nog steeds, de grote technische stappen vooruit. Zelfs in de supersportieve 600 cc klasse. Zo viel Kawasaki’s ZX-6R voor 2009 maar liefst tien kilo af. Bovendien openbaren zich tijdens het rijden nog meer sterke deugden, zo merkten we bij een direct vergelijk tussen het 2008- en het 2009-model. Theorie en praktijk, gemeten waarden tegenover de belevingsfactor. Zelden liepen beide zaken zo perfect met elkaar in de pas als met de 2009 Kawasaki ZX-6R. Neem bijvoorbeeld de vermogenscurven en de doortrekwaarden eens onder de loep, verkregen op ons vaste testparcours. Die blijken precies in de pas te lopen met het rijgevoel op de nieuwe Ninja, die zeer uitgebalanceerd en snel aanvoelt.Dat laat de jongste ZX-6R-telg onder meer zien bij het doortrekken van 100 naar 140 km/uur, in de zesde versnelling pakt hij maar liefst 0,6 seconden op z’n voorganger. Met enige fantasie laat zich dan wel raden wat er in de tweede of derde versnelling gebeurt wanneer je uit een bocht komend het gas vol open draait. Wie reeds ervaring met de ZX-6R heeft, zou zelfs even kunnen gaan denken dat Kawasaki stiekem weer terug is gegaan naar 636 cc cilinderinhoud, zoals bij het 2005/2006 model het geval was. Zo indrukwekkend is de power onderin.En deze subjectieve indrukken houden in een directe vergelijking met de actuele concurrentie ook stand. Komt het op accelereren aan, dan heeft Kawa’s nieuwste nakomeling z’n neus steeds vooraan, en volgend de meetgegevens slaagt enkel de Triumph Daytona 675 er bij het doortrekken in om het voordeel van een grotere cilinderinhoud uit te spelen en de Ninja z’n elegante achterzijde te laten zien.Maar minstens zo belangrijk is het feit dat de nieuwe Kawasaki ZX-6R dankzij zijn slanke taille en afgetankte 193 kilogram zijn jarenlange status als ‘pummel’ in de 600-klasse eindelijk van zich af weet te schudden.De sterkere en meer vloeiende vermogensafgifte in de middelste toerenregionen heeft de ZX onder meer te danken aan nieuwe aanzuigkelken, aangepast nokkenasprofiel en een volledig herzien uitlaatsysteem, met een tussendemper onder het blok en een enkele einddemper aan de rechterkant. Daarbij is de interne wrijving van het blok gereduceerd door een verminderde spanning van de zuigerveren en moeten geoptimaliseerde injectoren zorgen voor een beter benzine-lucht-mengsel en een verbeterde gasaanname. Of het alleen hieraan ligt dat de lastwisselreacties inderdaad een stuk smeuïger zijn dan bij het vorige model, of dat er ook nog andere factoren, zoals een aangepast kenveld van het motormanagement, aan ten grondslag liggen, doet er feitelijk niet toe. Vast staat dat de nieuwe machine over uitstekende manieren beschikt. De gasaanname van deze hoogdravende en geëvolueerde 600 benadert namelijk perfectie en datzelfde geldt ook voor zijn betoverend goede draai-eigenschappen.Deze eigenschappen resulteren er ook in dat de supersport-krachtbron ook prima voor de dag komt wanneer het op de dagelijkse praktijk aankomt. Iets waar trouwens zeker ook de spaarzame omgang met brandstof aan bijdraagt. Lovenswaardig allemaal, maar waar het eigenlijk om draait is het volgende: zelfs onder winterse omstandigheden zorgt de onderin toeren sterke ZX-6R, in combinatie met de vermogensexplosie vanaf 8.000 toeren, voor ongebreideld veel rijplezier. Geen twijfel mogelijk: je rijdt met deze nieuwste Kawa 600 nog liever tijdens baggerweer, dan helemaal niet. En dat is eigenlijk het grootste compliment dat je een motorfiets kunt geven!Daar draagt uiteraard ook het rijwielgedeelte een steentje aan bij, een punt waarop het oude model nog wel eens wat kritiek te verduren kreeg. Deze had bij het insturen last van enige vertraging om vervolgens met een toenemende hellingshoek steeds meer het gevoel te ontwikkelen in de bocht te willen vallen. Zo niet de nieuwe Ninja, die dezelfde oefening uitermate neutraal uitvoert. Insturen doet de Kawasaki met de speelsheid van een peuter, zonder daarbij nerveus of zelfs wiebelig te zijn. Het zou ons niet verbazen dat dit verfijnde stuurgedrag de ingenieurs waarschijnlijk meer moeite en hersengymnastiek heeft gekost, dan de motorische update. Het is ook meteen duidelijk dat de Japanse ontwikkelingsafdeling met de nieuwe rijwielgeometrie, gekenmerkt door een kortere wielbasis, één graad steilere balhoofdhoek en een zeven millimeter kortere naloop, hebben ingezet op een meer speelse handelbaarheid. Daarvoor is zelfs de stijfheid van het frame rond de swingarmas iets teruggebracht. De op deze manier ingebouwde ‘flex’ doet de machine veel kwikzilverachtiger aanvoelen. En hier bleef het niet bij, want het complete blok werd rond de uitgaande as van de versnellingsbak een tikkeltje omhoog gekanteld, waardoor het zwaartepunt van de machine zestien millimeter hoger kwam te liggen. Ook daardoor stuurt de nieuwe ZX-6R veel makkelijker in en heeft hij zijn ‘taaie’ stuurgedrag verloren. Samen met de al eerder genoemde tien kilo gewichtsverlies en de veranderde lay-out van het uitlaatsysteem, kun je niet anders zeggen dan dat Kawasaki afgelopen tijd bergen werk heeft verzet. Maar de missie is geslaagd!Om de gewonnen lichtvoetigheid en handelbaarheid ook optisch tot uitdrukking te laten komen, werd het 2009-model beduidend smaller en lager. Dat ging wel ten koste van wat bescherming tegen weer en wind, maar de blik op het voorwiel werd daarentegen een stuk beter. En ook dat geeft weer een klein psychologisch voordeel als het op de pure handelbaarheid aankomt.Als standaardschoeisel koos Kawasaki voor Bridgestone BT016’s in L-specificatie, en dat blijkt een goede keus. Het nieuw geconstrueerde rijwielgedeelte en de Bridgestones smelten samen tot één geheel. Daarbij weet het rubber ook onder koude en natte omstandigheden voldoende grip op te bouwen, met als bijkomende plezierigheid het voorwiel dat vertrouwd strak de ingezette lijn volgt.Omdat we de beide Kawasaki’s niet op het circuit tegen elkaar lieten aantreden, en de lage temperaturen ervoor zorgden dat we de veerelementen niet tot het uiterste konden testen, vielen nu met name de verschillen in het aanspreekgedrag van beide voorvorken op. De nieuwe R beschikt over een moderne Big Piston Fork (BPF), waarbij het cartridge-gedeelte werd verruild voor een dikke 37 millimeter zuiger die direct in de binnenste vorkpoot beweegt. Dit moet zorgen voor een betere verhouding tussen de optredende dempingskrachten en de hydraulische druk in het systeem. Door de grotere zuiger met dito doorlaten komt de oliestroom namelijk sneller op gang, waardoor de vork fijngevoeliger zou moeten aanspreken dan de conventionele cartridge vorken. Een theorie die in de praktijk inderdaad ook blijkt te werken. Zonder dat we ook maar iets aan de basis-instelling hoefden te veranderen werkte de nieuwe voorvork perfect. Op golvend wegdek volgt het voorwiel snaarstrak de contouren van het wegdek, goed voor het rijcomfort, perfect voor de grip. Bovendien is de BPF-vork niet alleen beter, maar ook lichter en goedkoper dan een cartridgevork. Hoogwaardige racetechniek, die fascineert door zijn eenvoudige constructie met bijna geen interne wrijving, lichtvoetige mechaniek en voelbaar betere demping. En dat nu gewoon verkrijgbaar voor op straat. Halleluja!Last but not least spreekt ook de hoogwaardige uitrusting met ondermeer een Öhlins stuurdemper en vlekkeloos opererende, instelbare anti-hop koppeling voor de nieuwe ZX-6R. De machine laat in zijn geheel genomen een geweldig positieve indruk achter. Temeer omdat de prijs in vergelijking met z’n voorganger maar honderd euro hoger ligt!________________________________________[TECHNISCHE DATEN KAWASAKI ZX-6R]TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI ZX-6R 2009 (2008 tussen haakjes)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 315 watt dynamo, accu 12 V/8 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop functie, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 43:16. Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 13,3 : 1Max. vermogen 94,1 kW (128 pk) bij 14.000 tpmMax. koppel 67 (66) Nm bij 11.800 tpm (11.700 tpm)RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 (210) mm met enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Bridgestone BT016 ‘L’ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 (1.405) mm, balhoofdhoek 66° (65º), naloop 103 (110) mm, veerweg v/a 120/134 (120/133) mm, zithoogte* 810 (820) mm, rijklaar gewicht volgetankt* 193 (203) kg, tankinhoud 17,0 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren blauw, groen, zwartPrijs NL € 11.998,- / B € 11.016,-INFO NEDERLAND Kawasaki Motors Europe NV, tel. 023-567 05 00, www.kawasaki.nl INFO BELGIЁ Kawasaki Motors Europe NV, tel. +32 (0)24 81 78 20, www.kawasaki.beMETINGENTopsnelheid km/uur* 262 (262) km/uur0 – 100 km/uur s 3,4 (3,4)0 – 140 km/uur s 5,1 (5,2)0 – 200 km/uur s 9,6 (9,9)Doortrekken 60 – 100 km/uur s 4,3 (4,5)100 – 140 km/uur s 4,5 (4,8)140 – 180 km/uur s 4,5 (5,1)Snelheidsmeterafwijking Aanwijzing 50/100 km/uur 48/95 (48/95) km/uur VERBRUIK Secundaire weg 1 : 19,6 (1 : 20,8)Soort brandstof Euro95 Theoretische actieradius Secundair 333 (354) kmVERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmKawasaki ZX-6R 200990,1 kW (122 pk) bij 14.000 tpm65 Nm bij 11.900 tpmKawasaki ZX-6R 200888,7 kW (121 pk) bij 14.000 tpm64 Nm bij 11.800 tpm*MotoPlus metingen; ¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG-richtlijn, maximale afwijking +/- 5%;________________________________________[KASTEN + UND -]+Motor: veel bottompower en prima draai-eigenschappenVoorvork: spreekt soepel aanUitrusting: rijk en hoogwaardigRijwielgedeelte: gebalanceerd en lichtvoetig-Imago: in 2008 geen gestructureerde racedeelname (in 2009 wel!)Windbescherming: was op de oude beter________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 39 UNTEN]Het blok zit bij de nieuwe ZX-6R wat hoger in het frame en de totale machine werd beduidend slanker en compacter.[MRD SEITE 40]Net als grote broer ZX-10R kreeg de 600 ook een instelbare hoogwaardige Öhlins stuurdemper.Een LED achterlicht, maar de uitlaatdemper verhuisde weer naar beneden.[MRD SEITE 41 UNTEN]Mag het iets minder zijn? De designers zorgden ervoor dat het lagere gewicht en de compactere techniek ook echt zichtbaar is.

Lees meer over

Kawasaki Triumph ZX-6R

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...