Rij-impressie Aprilia RS660
Het supersportsegment is dood? Gezien het enthousiasme waarmee het prototype van de op de Eicma in 2018 gepresenteerde Aprilia RS660 werd ontvangen, lijkt niets minder waar. Hoewel de officiële introductie van deze kleine sportieveling nog even op zich laat wachten, mochten wij al wel vast een blokje om het het pre-productiemodel.
Compact, licht, levendig en genoeg punch voor een sportief ritje op de weg. Dat doet een beetje denken aan die goede oude 600’s uit de jaren negentig. En met de nieuwe RS660 laat Aprilia oude tijden herleven. Bij Aprilia zelf zien ze de jongste spruit als een ideale mix voor alledaags gebruik, sportief bochten vreten en af en toe een circuitdag.
De basis van dat best wel brede gebruiksgebied wordt gevormd door een volledig nieuw ontwikkelde paralleltwin met een 270 graden kruktapverzet, waardoor het blok gevoelsmatig zelfs met een vleugje V4 DNA is gezegend. Onder de streep is de twin goed voor 67 newtonmeter koppel en exact 100 pk, wat in combinatie met een rijklaar gewicht van slechts 184 kilo heel veelbelovend klinkt. Zeker in combinatie met een strak sturend rijwielgedeelte, waar Aprilia toch bekend om staat.
Technisch gezien op papier qua specificaties een echte aanwinst voor motorland, en ook de ravissante Italiaanse looks maken de RS660 nu al tot een gewilde machine. Maar maakt de Italiaan de hooggespannen verwachtingen ook waar? Je leest het in MotoPlus 17/2020! MotoPlus thuis op de mat? Klik dan hier…