Warmdraaien MotoPlus 21-2008
De kredietcrisis houdt de ‘gewone wereld’ in de houdgreep, ook de motorwereld heeft er last van. Blijkbaar hebben de motorfabrikanten het aan zien komen, want geen enkel merk op dit moment gekke dingen. De motorfabrieken hebben al in een vroeg stadium besloten dat er voor 2009 pas op de plaats gemaakt moest worden. Héél misschien hebben ze trouwens best totaal nieuwe modellen ontwikkeld, maar is dit niet het juiste moment om met een megaspectaculaire, dure nieuwe fiets op de proppen te komen…Voorlopig lijkt het op peil houden van de afzet en de productie van groter belang. Met name de crisis in Amerika dreunt flink door in de motorwereld, aangezien die nieuwe wereld voor alle fabrieken een erg belangrijke markt is. Of je het nu hebt over crossmotoren of dikke customs, de bomen groeiden er tot in de hemel. In Japan beginnen de noodklokken te luiden. Kawasaki heeft onlangs besloten tot een driejaarlijkse modelupdate voor hun belangrijkste zware modellen (in plaats van elke twee jaar) en vorige week berichtte de Japanse zakenkrant Nikkei Business Daily dat Honda en Suzuki hun motorproductie met respectievelijk tien en zeven procent gaan verlagen, terwijl er bij Yamaha zelfs gesproken wordt over twintig procent. Een deel van die Yamaha-reductie vindt daarbij plaats in de fabriek in Italië. Voor alle duidelijkheid: de productiebeperkingen geldt voor motoren boven de 250 cc: de grote fabrieken concentreren zich steeds meer op de lichte modellen voor de Aziatische markt, die nog wel groeit.Ook het Amerikaanse motorboegbeeld Harley-Davidson begint hem inmiddels te knijpen. In het derde kwartaal van 2008 werden er al 14% minder verkocht dan afgelopen jaar en daalde de winst met 39 procent en dat zijn voor zo’n gigant zorgelijke cijfers. En in Europa moet vooral KTM pas op de plaats maken. Zij hadden eerder al last van de lage dollar, waardoor hun in Amerika verkochte crossers en enduro’s ook veel minder opbrachten dan men had begroot.Kortom: het zit even niet mee en de fabrieken moeten de hand nu op de knip houden. Al kan daar ook een positieve kant aan zitten: de bijna vanzelfsprekende wedloop met nieuwe modellen wordt doorbroken en in die ‘adempauze’ kunnen de fabrieken hun toekomstplannen nieuw vormgeven. Gaan we verder op deze voet, of wordt dit ‘moment van bezinning’ aangegrepen om te focussen op nieuwe technieken? Zoals bijvoorbeeld de Hybride-techniek: Honda heeft al bekend gemaakt dat ze ernaar streven om in 2011 Hybride-motorfietsen tussen 50 en 1.000 cc op de markt te brengen. Die Hybride’s hebben naast een gewone benzinemotor ook een elektromotor aan boord, zoals ook gebruikt in hun Civic-auto: de elektromotor is een slechts 6 centimeter brede ring tussen het motorblok en de versnellingsbak. Bij stevige acceleratie helpt de elektromotor een handje mee, zodat de benzinemotor compacter en zuiniger (tot wel 50%!) geconstrueerd kan worden. Natuurlijk: het zal op een motor niet meevallen om de elektrische energie op te slaan, maar Honda geeft er wel een duidelijk signaal mee af. Een signaal waardoor de motorwereld ook in de toekomst als volwassen medespeler in het mobiliteitsvraagstuk kan worden beschouwd.Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus[[BU]]De Hybride-techniek van de Integrated Motor Assist – zoals al gebruikt in de Civic Hybrid – wil men ook gaan toepassen op zwaardere motorfietsen. Een electromotor ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleratie. Met de Numo heeft Honda inmiddels al een hybride scooter in huis.