MotoGP Motegi, Japan
“Dit is geen gewoon weekend”, zei Valentino Rossi al op vrijdag. Hij had gelijk. Op een circuit dat hij niet tot zijn favorieten rekent, kon hij de 2008-titelstrijd voortijdig beslissen. Rossi deed dat op grootse wijze zoals het een kampioen betaamt: met een overtuigende overwinning. Casey Stoner leverde zijn vorig jaar in Motegi behaalde titel in, maar had daar vrede mee. Na een “vertraging” van twee jaar rijdt de ‘Rossi Express’ weer op tijd! In de uitloopronde van een aanvankelijk spannende, maar toch soeverein door Rossi gewonnen wedstrijd was Casey Stoner één van de eersten die de nieuwe wereldkampioen feliciteerde. Stoner had de race negen ronden geleid, maar zag toen de met reserves rijdende Rossi voorbij komen. Even nog kon de niet topfitte Stoner bijblijven, daarna was hij geklopt. Dani Pedrosa verrichtte ook vier doorkomsten lang kopwerk, maar werd toen nogal bruut door Stoner – die zich met een opgestoken handje verontschuldigde – gepasseerd en direct kwam ook de van plek vier gestarte Rossi mee. Pedrosa hield wel de derde plaats vast, ondanks hardnekkige aanvallen van polesitter Jorge Lorenzo. Het was Pedrosa’s eerste podium sinds de Dutch TT. In pas zijn tweede race op Bridgestone bewees de eigenzinnige Spanjaard over een bewonderenswaardig aanpassingsvermogen te beschikken. Dat had Valentino Rossi al eerder dit seizoen gedaan. Het fenomeen had vorig jaar al zijn invloed aangewend om de Michelins te verwisselen voor Bridgestones. Bovendien dwong hij Yamaha om meer dan een tandje bij te schakelen. Alle extra inspanningen bleken niet voor niets. Al in de tweede race finishte Rossi op het podium en twee wedstrijden later won hij zijn eerste GP van het jaar. In Motegi, op de thuisbasis van Honda, schreef hij nummer acht bij – ruim genoeg voor de titel. “Het is fantastisch om weer kampioen te zijn”, lachte Rossi. “Ik wilde graag de titel pakken met een overwinning. De motor voelde goed, want we hadden in de warm up de setting nog kunnen verbeteren. Het gevecht was mooi, want het was als in het kampioenschap: met Casey en Dani, mijn grootste rivalen. Wij verdienen dit kampioenschap.” Rossi pakte zijn zesde wereldtitel in de belangrijkste klasse – zijn achtste in totaal. De Italiaan is bovendien de eerste coureur die dat doet met vier verschillende machines. Hij veroverde in 2001 de laatste 500 cc-wereldtitel op een Honda NSR500 en was de daaropvolgende jaren duidelijk de beste met de oppermachtige Honda RC211V in de MotoGP. Bij de laatste GP van 2003 kondigde Rossi zijn vertrek aan bij Honda; de twee seizoenen daarna was hij de beste op een Yamaha YZR-M1. Rossi’s 2008-titel is zijn eerste in het 800 cc-tijdperk. Dat de festiviteiten in de uitloopronde – de achtste titel moest “officieel” aan een bureau worden ingeschreven – nogal wat tijd zouden vergen, was ingecalculeerd. De shirtjes met “Scusate il retardo” – Sorry voor de vertraging, een kreet voor tweeërlei uitleg vatbaar – lagen klaar. Na afloop keek Rossi terug op de seizoenen waarin hij de titel moest laten aan Nicky Hayden (2006) en Casey Stoner (2007). “Ik heb veel geleerd van de afgelopen twee seizoenen”, aldus de Italiaan. “Ik kan zeggen dat ik nu een betere coureur dan eind 2005. Aan het eind van 2005 had ik alle doelen gehaald. Ik was bijna onverslaanbaar. In 2006 en 2007 heb ik geleerd om te verliezen. Als ik wilde winnen, dan won ik. Dat was ik zo gewend: ik werd in de 125 cc in mijn tweede jaar wereldkampioen, in de 250 cc ook en in de 500 cc ook al. Daarna werd ik vier keer op rij wereldkampioen in de MotoGP. Aan het begin van 2006 hadden we wat problemen, maar na vier wereldkampioenschappen denk je ‘het komt wel goed’. Dat was de eerste fout. Daarna hebben we nog meer pech gehad en ik ben geblesseerd geweest. Door de afgelopen twee jaar ben ik completer geworden. Ik ben meer geconcentreerd, heb harder gewerkt dan ooit – ook in de tijd tussen de races dat ik thuis was – ik heb harder getraind en ik was nu elke vrijdag klaar voor het weekend. Ik ben meer volwassen geworden. Vroeger kwam ik vrolijk of moe naar een GP, nu ben ik er klaar voor. Voor het seizoen zei ik dat ik elke race op het podium wilde staan. Dat is niet gelukt, maar twee keer niet in vijftien races is niet slecht. De afgelopen twee jaar had ik goede, maar ook slechte races. Ik was niet constant genoeg.”Zijn switch naar Bridgestone was van cruciaal belang in de jacht op het herwinnen van die verloren status. “De eerste keer dat ik de Bridgestones testte, wist ik dat ze potentieel hadden. We moesten nog aan wat dingetjes werken, maar ik wist dat het goed zou komen. Ik moest wennen aan de banden, omdat je met de Bridgestones soms andere lijnen moet rijden.” Het rubber was echter niet alleen doorslaggevend, oordeelde Rossi. Ook bij Yamaha moest de bezem door de technische afdeling. “Na de race in Valencia vorig jaar, zaten we bij elkaar om te praten over 2008. Ik met een geblesseerde hand, die ik in de training had gebroken. Er moest wat gebeuren bij Yamaha. In de ontwikkeling van het 800 cc-blok zijn dingen fout gegaan. Belangrijk is dat de juiste mensen nu weer op de juiste plek zitten. MotoGP is een project, dat doe je samen.”Grondige interne reorganisaties onder leiding van Rossi’s technische steun en toeverlaat van Yamaha, Masao Furusawa hadden tot gevolg dat er vanaf de eerste wintertesten een competitieve M1 klaar stond. “De eerste 800 cc-Yamaha was niet zo goed. De grootste verrassing was toen ik in Maleisië in de winter het nieuwe blok probeerde. Daarmee had ik zo maar tien kilometer extra topsnelheid. Tot die tijd was het steeds twee of drie kilometer geweest. Vanaf dat moment ging het beter en hadden we een grote stap gezet. Deze machine is zó veel beter. Dit jaar waren we overal en altijd snel.” Niettemin was de vijfde plaats bij de openingsrace in Qatar minder dan waarop het Rossi-kamp vooraf op had ingezet. Achteraf bezien werkte die tegenvaller louterend, oordeelde Rossi. “Ik baalde, maar ik was niet wanhopig. Omdat ik wist dat we beter zouden worden. Het was goed dat Qatar aan het begin zat. In Jerez en Estoril wísten we dat we problemen zouden krijgen. Maar voor ons waren de resultaten goed, want we liepen veel uit op Casey. En hij was mijn grootste concurrent voor de titel, vond ik, niet Pedrosa.” Rossi won vervolgens de races in Shanghai, Le Mans en Mugello en finishte achter Pedrosa als tweede in Barcelona. “Maar ik stond al wel vijftig punten voor op Stoner. Na die GP reed Casey als een duivel naar drie overwinningen op rij. Laguna Seca was het keerpunt. Misschien nog meer voor ons dan voor de anderen.” Tijdens de twaalfde GP van het seizoen versloeg de 29-jarige levende legende Stoner in een fantastisch duel, waarna Stoner na afloop boos was over de agressieve strijdwijze van zijn opponent. Later bood de Ducati-coureur zijn excuses aan, maar Rossi had zijn punt gemaakt. “Toen ik hem versloeg in Laguna, wisten we dat ik hem kon ook kloppen als hij heel snel was. Ik liet zien dat ik nooit opgaf. Die overwinning was meer dan 25 punten waard.”Van de acht titels die hij won, schat Rossi deze laatste het hoogst in. “Het puntenverschil is dan wel groot, maar de gevechten waren hard. Dit kampioenschap was ook veel moeilijker dan in het eerste jaar met Yamaha. Toen ik in 2004 overstapte, was dat een grote verandering. Dat ik direct kampioen werd, was een verrassing. Ook voor ons. Iedereen dacht dat het langer zou duren. Maar ik was al wel drie keer op rij kampioen geweest. Dit jaar was ik niet de favoriet. Twee jaar geleden was ik de beste, maar miste ik het kampioenschap vanwege pech. Vorig jaar was Casey veel sneller.”Ondanks aanbiedingen van Honda en Ducati besloot Rossi om in juli zijn contract met Yamaha met twee jaar te verlengen. “Ik was al eens naar een ander merk over gestapt. Dat hoefde ik niet meer te doen. Ik ben geen 21 meer, ik ben 29. Ik wil graag een goede sfeer in het team en bij ons is die er. Ik heb dit jaar ook een doel gerealiseerd. Met Honda heb ik drie wereldtitels behaald. Nu ook met Yamaha. Ik ben meer een Yamaha-man. Ik wil dan ook meer titels proberen te winnen. Volgend jaar wordt het misschien nog wel moeilijk met Casey en Dani en ook Jorge. Ik heb nooit een probleem gehad met de motivatie en met alle rijders op hetzelfde bandenmerk is het misschien wel weer een ander scenario.” Vervolgens maakte Rossi een interessante verspreking. “Het zal misschien minder hard gaan en er zullen jongens zijn die moeten wennen aan de Bridgestones. Eh… als die het tenminste worden.” In Motegi werd niet alleen de rijderstitel vergeven, ook het constructeurkampioenschap en het kampioenschap voor teams werden beslist in het voordeel van respectievelijk Yamaha en Fiat/Yamaha. Masao Furusawa erkende de technische missers van de afgelopen twee jaar. “Ik heb nog nooit zo veel met een coureur gesproken als met Valentino”, aldus Furusawa. “Hij had veel verzoeken. Té veel. De meeste fouten lagen op technisch vlak. De motor is maar het gereedschap, de coureur moet het doen. Als er is fout is, kan de rijder daar niets aan doen. Wij hebben het geluk dat Valentino niet alleen een goede coureur is, maar ook een goede analist. Hij maakte zich vorig jaar terecht zorgen over het benzineverbruik. Dit jaar is het opgelost en de machine is ook nog sneller geworden.”Teammanager Davide Brivio was de man die Rossi eind 2003 binnenloodste bij Yamaha. Hij benadrukte de sterke band tussen de rijder en het team. “Door de problemen in 2006 en 2007 is Valentino niet alleen sterker geworden, wij zijn dat als team ook. Onze relatie is er beter door geworden. We wilden niet weer die situatie van toen meemaken. Over onze problemen zijn we destijds heel open geweest. Maar Vale heeft dit jaar ontzettend hard gewerkt. En 2008 is een demonstratie geworden van hoe goed hij is.”Sinds zijn entree in de 500 cc is Jeremy Burgess Rossi’s chef-monteur. De eeuwig glimlachende Australiër verhuisde eind 2003 op uitdrukkelijk verzoek van de Italiaan mee naar Yamaha. Ook Burgess betreurde die opmerkelijke stap nooit. Rossi’s mentale kracht is volgens de chef monteur een van zijn sterkste kanten. “Hij werd kampioen zoals hij dat in 2001 met Max Biaggi deed en in 2004 met Sete Gibernau: door ze in een rechtstreeks gevecht te verslaan. Dat is voor hem en ook voor ons mooier. Als je races wint, komen de kampioenschappen automatisch. Als je steeds verliest, denk je op een gegeven moment ook dat je niet meer van iemand kunt winnen. Dat krijgt Vale voor elkaar. Hij wilde dit jaar niet weer verliezen. De afgelopen twee jaren hebben zijn talent geen recht gedaan door de betrouwbaarheid die niet goed was en door bandenproblemen. We moesten alles weer op orde krijgen en hij was heel duidelijk in wat hij wilde.” Burgess was aanvankelijk geen voorstander van de switch naar Bridgestone. “Ik was van mening dat je er sterker uitkomt als je je problemen samen met je technische partner oplost. Zo is het niet gegaan en dan moet je verder. We moesten de banden leren begrijpen. Dat Casey vorig jaar zo snel was, was ook weer een uitdaging voor Yamaha.”Burgess verschilt van mening met Rossi over de waarde van de 2008-titel. “Dit is niet de mooiste”, meent de Australiër in tegenstelling tot Rossi. “Dat was de titel van 2004. Dat was het eerste jaar met Yamaha en we moesten als team leren. Technisch was dit jaar wel heel interessant.” Als chef-monteur van Wayne Gardner en Mick Doohan veroverde Burgess in totaal zes 500 cc-wereldtitels voor Honda. Met Rossi heeft hij nu eenzelfde aantal behaald. Wie van de drie de beste is, is voor Burgess duidelijk. “Wayne was één keer wereldkampioen, Mick vijf keer en Valentino nu zes maal. Kijk naar het aantal podiumplaatsen, zijn overwinningen en zijn winstpercentage. Die feiten spreken voor zich. Valentino raakt nooit in paniek en kan van te voren zeggen wat voor problemen hij op drie kwart van de race krijgt. En dan kan hij daar op in spelen. Hij wordt elk jaar nog beter. Of hij een goede chef-monteur zou kunnen worden? Misschien. Als hij de juiste coureur heeft om mee te werken.”PITSTOP• Zondagochtend kwam het nieuws dat de MotoGP-coureurs volgend jaar allemaal dezelfde bandenleverancier hebben. Aanvankelijk werd zaterdag de beslissing verwacht, maar een verzoek van Michelin om nog een dag respijt te krijgen zodat men teams kon strikken werd gehonoreerd. De gewenste verhouding van 60-40 werd echter niet gehaald. Uiterlijk aanstaande zaterdag moeten geïnteresseerde fabrikanten hun voorstellen inleveren. Op 18 oktober wordt bekend gemaakt welke fabrikant volgend seizoen het rubber levert. Meer details over de “single tyre rule” in de column van Frank Weeink op pagina 97.• Andrea Dovizioso is zoals verwacht de opvolger van Nicky Hayden bij Repsol/Honda. Dovizioso, als sinds de start van zijn GP-carrière op een Honda onderweg, sprak van “een droom die uitkomt”. HRC-president Masumi Hamane vertelde dat beide rijders met hetzelfde technische pakket zullen beginnen, maar dat technische updates als eerste ter beschikking komen aan de rijder die het beste geklasseerd staat. Dovizioso vertelde te hopen op een goede relatie met zijn nieuwe teamgenoot Dani Pedrosa. “Ik wil graag met hem samenwerken. Als dat kan. Als hij geen goede relatie wil, is dat voor mij geen probleem.” In Indianapolis droeg Dovizioso een helm met het opschrift “Don’t be afraid of the dark”, wat door Italiaanse pers werd gezien al een verwijzing naar Pedrosa en diens manager Alberto Puig. Een breed grijnzende Dovizioso wilde de achterliggende gedachte bevestigen noch ontkennen. • Hoewel zijn vertrek aanstaande is, voelde Nicky Hayden er niets voor om uit te halen naar zijn werkgever Honda. “Ik wil niet klinken als een ‘crazy girlfriend’”, aldus Hayden. Contractverlenging bij Honda was voor Hayden tot voor kort nog een reële optie geweest. Het HRC-management liet de 2006-wereldkampioen echter weten dat hij naar een andere werkplek diende om te zien. “Ik had in feite geen keus. Maar ik geloof dat alles gebeurt met een reden. Ik heb toen tegen mijn manager gezegd ‘regel die Ducati voor me. Destijds rijd ik voor niks en vlieg ik economy’.” Hayden sprak al met zijn aanstaande teammaat Casey Stoner. “Casey vertelde dat de nieuwe GP9 erg goed was. Of hij stak wel een erg glad verkooppraatje af….” Hayden heeft inmiddels kennisgemaakt met Felippo Preziosi, de “mastermind” van Ducati Corse. “Ik was zwaar onder de indruk van die man. Dat is zo’n jongen waar ik vroeger op school naast had willen zitten. Onwaarschijnlijk als je ziet waar die man allemaal verantwoordelijk voor is. Bij Honda werkt men met een heel ander systeem met veel meer verantwoordelijken.” De Kentucky Kid verheugt zich op zijn debuut op de Ducati, ’s maandags na de GP van Valencia. “Ik denk zeker niet dat het gemakkelijk wordt, omdat je niet alleen moet vertrouwen op de snelheid van de Ducati. Je moet er ook nog mee een hoek om. Misschien merk ik dan wel wat ik mezelf op m’n hals heb gehaald… In Indy bleek wel dat mijn Honda ook bepaald geen ‘slow horse’ was.”• Casey Stoner verwacht aan Nicky Hayden een goede teammaat te hebben. De wereldkampioen van 2006 werd daags na de Indianapolis bevestigd als Ducati-coureur voor de komende twee seizoenen. De twee hebben in het verleden ook al late blijken veel respect voor elkaar te hebben. “Nicky is een sterke rijder”, vindt Stoner. “Veel mensen beoordelen hem naar zijn prestaties van dit jaar en vorig jaar. Hij heeft veel shit over zich heen gekregen en dat is niet eerlijk. De 990 was perfect voor hem, maar de 800-Honda was als een pocket bike voor hem. Nicky heeft in die tijd meer pech gehad dan ik. Het zou mooi zijn als we volgend jaar twee Ducati’s op het podium kunnen krijgen. Ik verwacht ook wel dat hij ons verder kan helpen. Hij heeft net als ik veel dirt track-ervaring en dat kan hem zeker helpen om te wennen aan de Ducati. Als hij een probleem tegenkomt, zal ik hem absoluut helpen. Communicatie is belangrijk in een team. Ik hoef geen scheidingswandje tussen ons in.” • Bij zijn crash in de eerste ronde van de GP van San Marino blijkt Randy de Puniet een breuk in zijn rechter pols te hebben opgelopen. De Fransman scoorde daarna nog een dertiende plaats in Indianapolis, maar bij thuiskomst toonde een scan de daadwerkelijke schade aan. “In de regen in Indy was het niet zo’n probleem, maar op het droge was het pijnlijk”, vertelde De Puniet. “Maar ik had geen idee dat er een breuk in die pols zat. Zo’n blessure heeft normaal ongeveer een maand nodig om te helen.” De Puniet, met negentien crashes de onbetwiste “crash king” van het jaar, liep rond met een ogenschijnlijk in plastic verpakte rechteronderarm terwijl zijn pols was ingetapet. “Ik heb wel vaker met blessures gereden.” • JiR-baas Gianluca Montiron bevestigde in Motegi dat na zes seizoenen een einde komt aan zijn samenwerking met Honda. Montiron kwam in 2003 in de MotoGP met MotoGP-debutant Makoto Tamada, met wie hij een jaar later in Motegi Bridgestone’s eerste MotoGP-zege scoorde op een Camel/Honda. Montiron blijft vaag over zijn toekomst. Hoewel hij wordt genoemd als teammanager van het nieuwe Aprilia Superbike-team, circuleert daar ook de naam van 250 cc-coureur Roberto Locatelli. Montiron zegt met “een andere fabrikant te gaan werken” en schermt met “meerdere opties”. Hij zou een grote sponsor hebben die geïnteresseerd zou zijn in de MotoGP. “Maar als ik mijn plannen moet bijstellen naar een andere klasse, is het de vraag of die sponsor blijft”, aldus Montiron. “Ik kan ook een jaar ‘standby’ zijn.” De Italiaan voelde zich in de kou gezet door Honda dat volgens hem zijn toezeggingen niet nakomt. “Mijn advocaat zoekt momenteel uit wat dat kan betekenen. Wat sponsor Scot betreft: aan het begin van het jaar hebben we met Honda een meeting gehad in Maleisië en daar hebben we duidelijk gemaakt dat zij de baas zijn over het 250 cc-team en ik over het MotoGP-team. Daar was iedereen het mee eens. Dat Scot nu zelf de MotoGP in gaat; je kunt ook anders denken dat je doet voorkomen. Maar ik ben meer teleurgesteld in Honda dan in Scot. Honda is niet fair geweest.” • In Indianapolis werd al duidelijk dat Honda verder wil met sponsor Scot en voormalig Japans 250 cc-kampioen Yuki Takahashi. De deal werd in Motegi vastgelegd. Of teambaas Cirano Mularoni ook zijn kwartliterteam laat bestaan, is nog niet duidelijk. “Ik wil dat wel graag”, aldus de Italiaan. “Voor het eind van het seizoen moeten we daar uit zijn.” Een gebrek aan budget zou een einde van het 250-team kunnen zijn. Honda zal geen eigen fabrieksteam inzetten. • De beslissing over een derde Kawasaki voor 2009 is nog weer tien dagen uitgesteld. Besprekingen tussen het teammanagement, de fabrieksleiding en Dorna-baas Carmelo Ezpeleta leiden hier toe. Competition Manager Michael Bartholemy is een groot voorstander van een derde machine, terwijl in de fabriekstop veel scepsis bestaat vanwege de tegenvallende prestaties van de huidige rijders John Hopkins en Anthony West. Ezpeleta ziet graag een uitbreiding van het MotoGP-veld en zorgt voor het sponsorgeld. Het team zou binnen de Kawasaki-structuur worden gemanaged door Jorge Martinez. Opvallend is de mogelijke derde rijder. Shinya Nakano zou kunnen terugkeren naar Kawasaki, maar zal in 2010 plaats moeten maken voor Alvaro Bautista. Nakano neemt dan mogelijk de testwerkzaamheden van Olivier Jacque over. MotoGP UITSLAG MOTEGI, JAPAN24 RONDEN = 115,224 KM; snelste ronde Casey Stoner 1.47,0911. Valentino Rossi (I), Yamaha B Verkeerde planning en crash van De Angelis hielden hem van de eerste startrij. De rest is geschiedenis. 2. Casey Stoner (AUS), Ducati B Insect zat de pole in de weg… Goede wedstrijd, maar Rossi was gewoon beter. Stoner werd moe en maakte in de slotfase nog een fout. 3. Dani Pedrosa (E), Honda B Moeizame vrije trainingen, goede vijfde startplek. Imponerende voorstelling in de race – immers pas tweede race op Bridgestone. 4. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M Perfecte vierde pole. De race viel wat tegen door lagere asfalttemperaturen. Pedrosa kon hij uiteindelijk net niet hebben. Was toch blij. 5. Nicky Hayden (VS), Honda M Na matige eerste dag toch derde op de grid. Wel twijfels over zijn racepace. Die bleken terecht. Hayden werd op 24 seconden vijfde. 6. Loris Capirossi (I), Suzuki B Lastig begin, zesde startplaats hoopvol. Opgehouden in het “verkeer”. “Beste race-set-up tot nu toe.” Solide wedstrijd. Mooi gevecht met Edwards. 7. Colin Edwards (VS), Yamaha M Moest beterschap beloven na slechte Indy-race. Kon door spinnende qualifier niet wat Lorenzo kon. Ook tijdens race spinnende band. 8. Shinya Nakano (J), Honda B Gematigd tevreden met negende trainingsplaats, vertrouwend op goed raceritme. Wilde top vijf. Zat er niet in na matige start en foutje. 9. Andrea Dovizioso (I), Honda M Dertiende startplaats viel tegen. Ramde na superstart in eerste bocht bijna Edwards en moest terug vechten. Aan het wiel van Nakano. 10. John Hopkins (VS), Kawasaki B Vond op zaterdag meer grip achter en stabiliteit met remmen. Met breekijzer langs Toseland die sneller was met het uitkomen van bochten. 11. James Toseland (GB), Yamaha M Gaf toe de weg kwijt te zijn geweest. Na aarzelend begin goede tiende startpositie. Gripproblemen. Werd in laatste ronde nog gepakt. 12. Randy de Puniet (F), Honda M Met geblesseerde pols naar achtste startplaats. Zakte af tegen het eind van de race, mede door pijn. Had meer verwacht. 13. Marco Melandri (I), Ducati B Redelijke vrijdag, slechte zaterdag: zestiende. Goed met remmen, langzaam bocht uit. Te veel beweging in machine. “Is niet mijn stijl.” 14. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Goed ritme in derde vrije training, maar te geforceerd in de kwalificatie. Slechts vijftiende. Tegenvallende veertiende plek in race. 15. Anthony West (AUS), Kawasaki B Zeventiende startplaats. Toch tevreden met verbeteringen in stabiliteit. In de race remproblemen. 16. Toni Elias (E), Ducati B Crashte in derde vrije training, stelde teleur in kwalificatie, maar kampte met maagklachten. Lichamelijk zwak in race. 17. Alex de Angelis (RSM), Honda B Drie crashes deden hem geen goed. Eén na laatste op de grid. Race om heel snel te vergeten. DNFChris Vermeulen (AUS), Suzuki B Vond het een goede kwalificatie, maar maakte een foutje. Van plek twaalf begonnen aan problematische race door remproblemen. Kousuke Akiyoshi (J) Suzuki B Suzuki’s testcoureur vorig jaar nog sterk, dit jaar met stip de langzaamste. Stapte al in eerste ronde onvrijwillig af na enorme slide.MotoGP WK-TUSSENSTAND1. (en wereldkampioen) Valentino Rossi, 312 punten; 2. Casey Stoner, 220; 3. Dani Pedrosa, 209; 4. Jorge Lorenzo, 169; 5. Andrea Dovizioso, 136; 6. Colin Edwards, 118; 7. Chris Vermeulen, 117; 8. Nicky Hayden, 115; 9. Loris Capirossi, 96; 10. Shinya Nakano, 95; 11. James Toseland, 90; 12. Toni Elias, 86; 13. Sylvain Guintoli, 58; 14. Alex De Angelis, 55; 15. Marco Melandri, 51.WINNAAR VAN HET WEEKEND: Valentino RossiEindelijk kon hij die slechte periode afsluiten. Een periode waarvan niemand dacht dat Valentino Rossi dat zou overkomen. Rossi bleek de afgelopen twee jaren ook gewoon een mens. Vooral vorig jaar was het erg, vertelde het Yamaha-icoon dat voor het merk nu evenveel wereldtitels behaalde als Kenny Roberts, Eddie Laswon en Wayne Rainey. Vorig jaar, met zijn eigen prestaties plus de dood van zijn helden Colin McRea en Norick Abe. Zijn overwinning in Motegi droeg hij op aan Abe. Het was mooi om wereldkampioen te worden in Japan, zei Rossi. In het land waar hij nog niet eerder tot kampioen was gekroond. Hij genoot van het weerzien met zijn oude 125 cc-maten Kazuto Sakata, Nobby Ueda en vooral “één van mijn leraren” Haru Aoki. In het verleden was hij geen man van statistieken. Naarmate het seizoen én zijn carrière vorderen, lijkt dit te veranderen. “Een goed seizoen voor mij was negen overwinningen. Een héél goed seizoen was elf overwinningen. Dat is me nu drie keer gelukt.” Winst in de laatste vier GP’s zou betekenen dat de nu inmiddels 96-voudig GP-winnaar andermaal op elf seizoenzeges uitkomt. “Dat zou mooi zijn. Ook omdat Casey er vorig jaar elf won…” Dan lonkt de 100. “En de 122 van Giacomo Agostini is misschien ook niet onhaalbaar. Maar dat haal ik misschien niet in 2010.”VERLIEZER VAN HET WEEKEND: het competitieprincipeGoed, het is misschien wat voorbarig om te zeggen dat met de bepaling dat volgend jaar slechts één bandenfabrikant vertegenwoordigd zal zijn in de MotoGP de klasse bergafwaarts gaat. Dat moeten we allemaal nog afwachten. Maar het principe dat competitie beter maakt, is hier niet meer van toepassing. Dat is een fikse aderlating, want in de hoogste categorie van de motorracerij zou plek moeten zijn voor meerdere fabrikanten. Dat de maatregel genomen is, heeft zijn oorzaken – en of het er slechter door wordt, moeten we ook nog maar afwachten. Net zo goed als dat niemand weet dat het er beter op wordt. 125 CC: BRADL BLIJFT KOELMike Di Meglio behaalde op zaterdag zijn eerste pole position in zijn carrière. De Fransman vertelde dat hij in Indianapolis te veel bezig geweest met de WK-stand en dat had zijn raceresultaat geen goed gedaan. In Motegi ging Di Meglio vol in de aanval. Hij kreeg Nico Terol, Stefan Bradl, Sandro Cortese, Joan Olivé en wereldkampioen Gabor Talmacsi met zich mee. Met name de Hongaar speelde een opmerkelijke rol. Hij crashte tijdens de trainingen en verergerde zijn polsblessure. Talmacsi was echter met Bradl en Di Meglio één van de smaakmakers. Dit drietal reed weg van de achtervolgers en ging prachtige slipstreamgevechten uit. Di Meglio schuwde de strijd niet, maar hij moest uiteindelijk buigen voor de andermaal zeer imponerende Bradl. De 18-jarige Duitser won zijn tweede GP van het jaar en stond al voor de .. keer op het podium. Di Meglio kwam voor de lijdende Talmacsi als tweede over de streep (de Hongaar overwoog op zaterdag zich terug te trekken) en mocht daar zeer tevreden mee zijn. Zijn grootste concurrent Simone Corsi maakte namelijk opnieuw geen sterke indruk. De Italiaan vocht tot in de slotfase met Bradley Smith om de zesde plaats en kreeg die op een presenteerblaadje aangeboden toen de Brit vier ronden voor het einde onderuit ging.Na de eerste ronde konden door verschillende valpartijen al acht rijders geschrapt worden, waaronder Pol Espargaro, Marc Marquez en Hugo van den Berg. De lange De Graaf-coureur kon de voor hem gevallen Iannone en Rabat niet ontwijken. Van den Berg bleef ongedeerd. Zijn teammaat Danny Webb reed een goede wedstrijd en finishte netjes als tiende. Stevie Bonsey startte goed, maar kwam naast de baan terecht en viel ver terug. DaDe GP-commissie bepaalde zaterdagmiddag dat 125 cc-coureurs volgend jaar slechts één machine ter keuring aan mogen bieden. Deze maatregel moet de kosten in de 125 cc-klasse drukken. Wel kunnen de teams fietsen stand by hebben als een coureur een machine total loss rijdt. In dat geval mag de reservefiets aangeboden worden bij de technische keurmeesters. UITSLAGEN 125 CC: 1. Stefan Bradl (D), Aprilia; 2. Mike di Meglio (F), Derbi; 3. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 4. Joan Olive (E), Derbi; 5. Nicolas Terol (E), Aprilia; 6. Sandro Cortese (D), Aprilia; 7. Simone Corsi (I), Aprilia; 8. Scott Redding (GB), Aprilia; 9. Sergio Gadea (E), Aprilia; 10. Danny Webb (GB), Aprilia; 11. Tomoyoshi Koyama (J), KTM; 12. Raffaele de Rosa (I), KTM; 13. Takaaki Nakagami (J), Aprilia; 14. Efren Vazquez (E), Aprilia; 15. Alexis Masbou (F), Loncin.WK-TUSSENSTAND: 1. Mike de Meglio, 212 punten; 2. Simone Corsi, 176; 3. Stefan Bradl, 167.250 CC: SIMONCELLI VAN START TOT FINISHDe kater van het niet kunnen verzilveren van zijn pole tijdens de geschrapte race in Indianapolis spoelde Marco Simoncelli in Motegi weg met zijn vierde overwinning van 2008. De krullebol vertrok voor de vijfde keer vanaf pole en nam direct de leiding. Ondanks prikacties van de verrassende Julian Simon en in de slotfase van een heftig aandringende Alvaro Bautista behield Simoncelli de kalmte. Bautista maakte het zichzelf extra moeilijk door slecht te starten. Alex Debon achterhaalde landgenoot Simon nog en vergezelde de vrolijke Simoncelli en de niet blije Bautista naar het podium. Mika Kallio vertrok de afgelopen drie jaar steeds met een overwinning uit Motegi (twee keer in de 125 cc, vorig jaar bij de kwartliters), maar bleef door chatterproblemen steken op de vijfde positie. Teammaat Aoyama – volgend jaar in tegenstelling tot de naar Pramac/Ducati vertrekkende Kallio in 2009 ook op een KTM – stelde ernstig teleur met een negende plaats. Hector Barbera kwam op zaterdagochtend hard ten val. De Spanjaard brak twee ruggenwervels en is zeker tot Valencia uitgeschakeld. In Motegi werd ook vergaderd over de toekomst van de 250 cc-klasse. De MSMA, de vereniging van constructeurs, stelde unaniem voor om vanaf 2011 te rijden met 600 cc-viercilinders die in een eigen prototype chassis worden gehangen. Over tuningsmogelijkheden, gewichtslimieten, elektronica en maximum toerentallen werd officieel niets bekend gemaakt. Het heeft er echter alle schijn van dat de viercilinders standaard data-apparatuur en mogelijk eenzelfde ECU krijgen. Intern mogen nader te benoemen onderdelen vervangen worden, maar die zullen aan een minimum gewicht moeten voldoen. Zeer opvallend is de maatregel dat een winnaar zijn zegevierende blok na de race kan kwijtraken als een andere deelnemer daar 20.000 euro voor betaalt. In het Amerikaanse dirttrack gold jaren een zogenoemde “claiming rule” waarbij winnaarsfietsen te koop moesten worden aangeboden.UITSLAGEN 250 CC: 1. Marco Simoncelli (I), Gilera; 2. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 3. Alex Debon (E), Aprilia; 4. Julian Simon (E), KTM; 5. Mika Kallio (SF), KTM; 6. Yuki Takahashi (J), Honda; 7. Aleix Espargaro (E), Aprilia; 8. Mattia Pasini (I), Aprilia; 9. Hiroshi Aoyama (J), KTM; 10. Roberto Locatelli (I), Gilera; 11. Hector Faubel (E), Aprilia; 12. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 13. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 14. Shoya Tomizawa (J), Honda; 15. Fabrizio Lai (I), Gilera.WK-TUSSENSTAND: 1. Marco Simoncelli, 215 punten; 2. Alvaro Bautista, 183; 3. Mika Kallio, 175.