+ Plus

Hugo Pinksterboer – Loud pipes…

Ik geef het toe. Altijd als ik in Californië een Harley huurde, vroeg ik er om eentje die ik ook echt kon horen. Die vette klappen zijn een deel van de beleving, toch? Tuurlijk. En dat kan daar ook nog. Hier niet meer.

Een groeiend aantal motorrijders ruilt z’n vervangingsuitlaten in voor de originele pijpen. Een groeiend aantal motorrijders spreekt anderen er op aan als ze meer geluid maken dan nodig is. Een groeiend aantal motorprofessionals – van de pers tot de handel – doet hetzelfde.
De vraag naar stillere uitlaten neemt toe, kunnen uitlaatspecialisten maar ook Harley-dealers je vertellen. ‘Omdat ik de buren niet lastig wil vallen als ik wegga,’ heet het dan vaak. Da’s mooi en heel sociaal. Maar als je gaat toeren maak je eindeloos veel nieuwe buren, in dit kleine landje. Niet voor niets werd de gouden slogan ‘loud pipes save lifes’ in de VS gemunt, met 23 zielen per vierkante kilometer. Hier zijn dat er bijna twintig keer zo veel.
Ik kwam laatst in zo’n loud-pipesdiscussie terecht. Iemand stelde dat zijn uitlaten hem meer dan eens z’n leven gered hadden. Hij was aan het inhalen. Een van de auto’s die hij passeerde wilde ook naar de linkerbaan, maar hoorde hem op tijd aankomen. Prachtig toch? Dat hij nog leeft wel, natuurlijk. Maar als een automobilist je vanuit z’n dubbelgeïsoleerde bubbel al hoort als je schuin achter hem rijdt, kun je er donder op zeggen dat je meer geluid maakt dan zou moeten. Voor dat argument bleek hij niet gevoelig. Dus vroeg ik hem wat er zou gebeuren als die auto hém aan het inhalen was en net in z’n dode hoek zat op het moment dat hij naar links ging. Dan rijdt zo’n automobilist je dus hartstikke dood, tenzij zijn auto natuurlijk nóg meer geluid maakt dan jouw motor. Eh…. Daar kwam geen reactie op. Over de dodelijke effecten van oordopjes had ik het niet eens gehad.

 

Met meer geluid gaan we niks meer winnen. We gaan er alleen maar meer mee verliezen. Loud pipes close dikes, in goed Nederlands. Dat geldt niet alleen voor laag blaffende V-twins, maar net zo goed voor hoog jankende vierpitters, hees brullende driecilinders, brutaal knallende twins en boos stampende eenpitters. Belangrijker nog: het geldt niet alleen voor afgezaagde uitlaten en dB-killerloze dempers, maar net zo goed voor iedereen die met zijn volledig goedgekeurde pijpen vol gas die lekkere bocht uitblaast, te laat opschakelt, te hard rijdt en niet voldoende van het gas af gaat in de verre buurt van huizen, verkeer en dieren. De relatieve coronastilte benadrukte dat geluid alleen maar, in de afgelopen maanden.
Willen we die fijne stuurweggetjes en die mooie dijken openhouden, dan moeten we naar mijn stellige idee een flinke stap terug. Zo voelt het ook echt, voor mij. Maar we kunnen niet veel anders. Richting mijn huis zit zo’n bocht die je smeekt om tegen het einde het gas vol open te draaien, en dan in z’n twee richting rood te knallen. In die bocht staat een boerderij. Op die boerderij wonen mensen. Ik doe het dus niet meer. Ik bewaar het voor plekken waar het nog wel kan. Ze zijn er nog, in Nederland. Heel veel zijn het er niet, weet ik. Lekker rijden kan je hier nog wel, weet ik ook.

 

Nóg wel, zeg ik met nadruk. De mensen die klagen over motorgeluid zijn allang niet meer die paar spreekwoordelijke azijnpissers. Tientallen bewonersgroepen hebben zich verenigd in de NEFOM, een organisatie die zich sterk maakt voor ingrijpende maatregelen. Begrijpelijk, aan een kant. Wel is het doodjammer dat de club het nodig vindt om allerlei cijfers hun kant op te draaien. Ja, het klopt dat een auto bij de typegoedkeuring 74 dB mag maken en een motor 80 dB. Nee, het klopt niet dat 3 dB meer een ‘verdubbeling van het geluidsvolume’ is. Het klopt ook niet dat die 80 dB ‘bij oudere en zwaardere motoren tot maximaal 106 dB kan oplopen’. Die laatste waarde is het resultaat van een heel andere meting. Dat weten ze, daar zijn ze meerdere keren op gewezen, maar ze pasten het tot nog toe niet aan. Jammer. Net zo jammer is dat ze op een heel ander punt wel gelijk hebben: wegverkeer is de belangrijkste vorm van geluidhinder, en motoren scoren op die lijst onaangenaam hoog. Dat kan naar beneden als de NEFOM z’n zin krijgt en motorvoertuigen straks maximaal een onhaalbare 70 dB mogen maken, maar dan zijn we een virtuele vijftien of twintig jaar verder. Zinloze exercitie. Ze willen ook een apk voor motorrijders, die dan de dag voor de keuring hun legale pijp weer terugplaatsen. Zinloze exercitie. En ze willen dat gemeentes wettelijke mogelijkheden krijgen tot het invoeren van inrijverboden voor ‘specifieke categorieën voertuigen die overlast veroorzaken’. Drie keer raden waar dat over gaat. Laten we die verboden voor zijn, met z’n allen. Laten we rekening houden met onze buren. In Nederland wonen ze overal.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...