+ Plus

Rij-impressie KTM EXC400

KTM doet mee aan de moderne trend om motoren kleiner te maken. Zo is de populaire 450EXC enduromachine nu ook weer in een 400 cc uitvoering leverbaar.Met het steeds krachtiger worden van de motorblokken, rusten steeds meer merken hun wedstrijdmachines uit met een kleinere cilinderinhoud, om de machine minder bruut en minder energievretend te maken. Ooit was de 350 cc viertakt het ‘lichte’ alternatief voor de dikke 600, maar die 350 groeide via 400 naar 450 cc. Daaronder zitten inmiddels de kwartliters, terwijl de 450 langzamerhand de bovengrens in het terrein is geworden. Maar voor met name de hobbyrijders is zo’n moderne 450 al een hele kluif, waar menigeen zijn handen vol aan heeft. “Kan het niet iets minder?” vroegen veel off-road-rijders zich af. En dat kan dus, aangezien in het 2009-gamma van KTM weer een 400 is opgenomen.Waar de 400 ruim vijf jaar geleden werd overtroefd door de 450, blijkt er nu weer vraag te zijn naar een iets gematigde machine. En tijdens de de eerste testen met KTM’s nieuwste bleek de 2009 400EXC zich al snel te ontpoppen als de ideale endurofiets. Hij heeft vooral van onderuit beduidend meer te vertellen als de ook steeds meer in zwang zijnde kwartliters, maar is niet zo bruut en gemeen als de 450. Om hard te kunnen gaan met een 450 moet je flink trainen, op de 400 gaat het allemaal wat soepeler en gemoedelijker.En juist door het soepele karakter van het blok heeft de 400 veel minder last van een spinnend achterwiel. En vooral op een gladde ondergrond met stenen, boomwortels en modder levert dat direct meer nuttige trekkracht en voorwaartse beweging op. Daarbij is de gematigde 400 veel makkelijker te controleren als de sterke 450, zodat vooral de wat minder getrainde rijders er makkelijker en harder mee kunnen rijden. Dat laatste is eigenlijk geen nieuws, maar het is toch elke keer weer verbazingwekkend om te voelen dat je met een wat rustigere motor in het terrein vaak sneller bent. Bovendien gaat de 400 lekker door in toeren, zodat hij met het gas vol open nog steeds lekker snel is. Het is dus niet zo dat je het idee hebt op een ‘afgeknepen’ machine te rijden.Technisch is de nieuwe 400EXC volledig gebaseerd op de populaire 450 ééncilinder viertakt met één bovenliggende nokkenas. Door zowel de boring als de slag iets te verkleinen, nam de cilinderinhoud af van 449 naar 393 cc. Opvallend si dat KTM ook in 2009 haar gekentekende endurofietsen nog steeds blijft voorzien van een Keihin FCR-carburateur, waar gezien Euro3 benzine-injectie noodzakelijk is. KTM schuift die overstap echter andermaal een jaar vooruit.Het rijwielgedeelte is gebaseerd op de 450 uit 2008 en de vering blijft afkomstig van WP. Met dien verstande dat de schokbrekers en vorken niet langer in het Nederlandse Malden, maar in Oostenrijk bij KTM zelf geproduceerd worden. Op die manier wil KTM de toleranties in de productie beter kunnen bewaken en een meer homogene kwaliteit bieden op de eigen vering-componenten. Bij de eerste testen bleek wel dat met name de voorvork nu bijzonder goed functioneert, met een voorbeeldig aanspreekgedrag.TECHNISCHE GEGEVENS KTM 400EXCMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder-viertakt motor, balansas, bovenliggende nokkenas en vier kleppen, wet-sump smering, Keihin FCR39 carburateur, startmotor en kickstarter, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 89,0 x 64,0 mmCilinderinhoud 393 ccCompressie 11,1 : 1RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe met aluminium achterframe, WP upside-down voorvork, aluminium swingarm met WP PDS monoschokbreker, schijfrem voor Ø 260 mm, dubbelzuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm, dubbelzuiger-remklauw.Bandenmaat 90/90-21; 140/80-18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.475 mm, balhoofdhoek 63,5º, veerweg v/a 300/335 mm, zithoogte 985 mm, droog gewicht 113,9, tankinhoud 9 liter.Prijs NL € 9.650,- / B 8.760,-INFO KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nlINFO BELGIË KTM BELGIUM SA, tel. +32 (0)10-47 11 40, www.ktm.beKeine bu’s

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...