Eerste Test Fantic Caballero
Het Italiaanse Fantic is terug van weggeweest. Het sinds 1968 bestaande motormerk concentreerde zich jarenlang op lichte (terrein-)motoren, en was in de jaren 80 een gevierde naam in de trial- en endurosport. Nu is het nieuw leven ingeblazen met onder meer een nieuwe serie Caballero-modellen, vernoemd naar hun allereerste model uit 1969. We toerden een dagje door Zeeland met de nieuwe Caballero Rally 500.
Fantic ontstond in 1968 toen Mario Agrati en Henry Keppel – die beiden een topfunctie bij Garelli hadden – voor zichzelf begonnen en een eigen motorfabriek oprichten in Barzago (I). Naast een minibike werd de Caballero terreinmotor met een 50 cc Minarelli-blokje hun eerste model. Het programma werd in de loop der jaren flink uitgebreid met modellen tussen de 50 en 250 cc voor zowel de weg als het terrein. En in de trial werd Fantic zelfs een wereldspeler: Thierry Michaud werd er wereldkampioen mee in 1985, 1986 en 1987 en in dat laatste jaar waren ook de tweede (Steve Saunders) en derde plaats (Bernie Schreiber) voor Fantic! In 2003 kwam er een eind aan de pret door een faillissement, maar er werd met andere eigenaren wel een doorstart gemaakt, waarbij het later vooral werd gezocht in (elektrische) fietsen, bromfietsen en 125’s. Maar sinds 2017 waait er een frisse wind en is er een nieuwe modellenlijn opgetuigd. De van oudsher bestaande banden met motorblokken-leverancier Minarelli – tegenwoordig eigendom van Yamaha – werden aangehaald en dat alles resulteerde niet alleen in een compleet nieuwe Caballero-lijn, maar ook in een rentree in de noppenwereld. Voor de motorcross en de enduro is Fantic een nauwe samenwerking aangegaan met Yamaha zelf: de zojuist geïntroduceerde nieuwe Fantic’s voor motorcross en enduro zijn gebaseerd op motorblokken en frames van Yamaha. En voor de wegrijders werd dus de Caballero nieuw leven ingeblazen: rond deze typenaam creëerde Fantic een mooie lijn retrobikes, die – samen met die terreinmotoren – ook weer in Nederland worden geïmporteerd, en wel door Fantic Nederland uit het Zeeuwse Oud-Vossemeer.
Adrie Peene van Fantic Nederland: “Ik deed al langer zaken met Fantic vanwege hun elektrische fietsen en mountainbikes. Naast mijn autobedrijf doe ik wat internationale handel in elektrische voertuigen, ik heb bijvoorbeeld ook een paar jaar de befaamde elektrische Alta-crossmotor uit Amerika geïmporteerd. Dat was en is in mijn ogen nog steeds de allerbeste elektrische terreinmotor, maar het merk werd overgenomen door Harley-Davidson die in mijn ogen helemaal geen idee hadden bij die terreinmotoren, maar ging het puur om de kennis van Alta. Helaas is de productie toen dus gestopt, maar juist op dat moment begon Fantic zich te roeren en ging een serieuze samenwerking met Yamaha aan. De nieuwe Fantic crossers en enduro’s zijn veelbelovend en met de nieuwe Caballero-lijn hebben ze ook vier prachtige retromodellen in huis. Die Caballero wordt overigens gemaakt in 125, 250 en 500 cc uitvoering, maar voor Nederland concentreer ik me in eerste instantie vooral op die 500’s. In Italië wordt de nieuwe Fantic-generatie al volop verkocht, net als in Duitsland waar inmiddels 51 dealers zitten. In Nederland zijn we nu ook hard bezig en streven we naar 8 à 10 dealers. Daarbij geven we nu zelfs vier jaar garantie om de angst van de mensen voor zo’n relatief onbekend merk weg te nemen! Bovendien wordt er nu achter de schermen ook al gewerkt aan een 700- of 750 cc-uitvoering, dan wordt het zeker voor Nederlandse markt nog interessanter. Saillant detail daarbij is trouwens dat de befaamde Jan Witteveen, de Nederlander die in de racerij en cross vele wereldtitels behaalde als tuner en constructeur, nu betrokken is bij de ontwikkeling van nieuwe Fantics.”
De Caballero 500-lijn bestaat uit vier modellen, die allemaal zijn gebaseerd op hetzelfde 449 cc ééncilinderblok dat wordt geproduceerd door het Chinese Zonghsen en door meerdere fabrikanten wordt gebruikt in hun A2-goedgekeurde motoren. Het blok hangt onder een stalen wiegframe en door te spelen met de aankleding en uitrusting, de wielen en de vering zijn er op die manier vier behoorlijk onderscheidende modellen ontstaan: de Scrambler, de Flattrack, de Rally en de DeLuxe. Wat ze echter allemaal gemeen hebben is de keurige hoogwaardige afwerking en aandacht voor details. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mooie CNC-gefreesde kroonplaten en schetsplaten voor de voetsteunen en pedalen, de Arrow-uitlaat met karakteristieke dubbele einddemper en de hoogwaardige remmen en banden (Michelin, Pirelli of Mitas voor de ‘opgesneden slick’ flattrack-band).
De styling is onmiskenbaar retro, met leuke details als de gele nummerborden, de klassiek gespaakte wielen, het leren tanktasje en de koplamp-beschermer. Maar de moderne tijden blijken uit de injectie, katalysator, Euro5-goedkeuring, volledige Ledverlichting en het digitale dashboard. Overigens zijn alle details en onderdelen op alle modellen eenvoudig uitwisselbaar, dus als je op de Rally ook een klassiek leren tanktasje wilt hebben, of een laag voorspatbord of een beschermer voor de koplamp, dan kan dat.
De Rally waarmee wij een dagje door het mooie Zeeuwse land toerden onderscheidt zich onder meer van de andere drie modellen door zijn 5 cm langere veerwegen (200 mm voor en achter ipv 150 mm op de andere drie Caballero’s) en de daarmee gepaard gaande grotere zithoogte. Die is met 860 mm op papier nog niet eens zo hoog, maar omdat de Fantic’s een relatief brede buddyseat hebben en de motor in zijn geheel ook niet superslank is gebouwd (de zijdeksels zijn nogal gewelfd), heb je op de rally al best moeite om goed met de voeten aan de grond te komen als je niet bovengemiddeld lang bent.
Eenmaal op pad dan merk je dat de retrostyling eigenlijk ook is doorgevoerd in het motorkarakter en het rijgedrag. De machine voelt in zijn geheel wat old-skool aan, alsof je op een dikke viertakt-offroad van 40 jaar geleden rijdt, bijvoorbeeld op zo’n iconische XT500 van weleer. Maar dan niet met de manco’s en onhebbelijkheden van die tijd: uiteraard start de Caballero met een druk op de knop, loopt hij mooi rond en geeft ook echt geen klap verkeerd. De bediening verloopt ook prima en soepel, alleen de kabelbediende koppeling had wel wat lichter kunnen en mogen gaan. Volgens mij is dat puur een kwestie van mechanische overbrenging: met een iets langer heveltje op het blok had die koppeling al anders aangevoeld. Toch past het ook wel weer bij deze Fantic: het zijn toch geen motoren om in één dag mee naar Zuid-Frankrijk te rijden, maar juist om op een mooie zomerdag heerlijk relaxed te toeren in een mooie omgeving, om daarna lekker een terrasje te pikken. Dus op de een of andere manier stoort het old-skool karakter totaal niet. Daarbij nodigt de Fantic Caballero ook totaal niet uit tot jakkeren en jagen, het is gewoon lekker genieten van het rijden met de rijwind rond je neus en vooral ‘go with the flow’.
Het 450-motorblok van de Caballero is geen hardloper, maar presteert prima en doet eigenlijk niets verkeerd. De zesbak laat zich prettig schakelen. De Rally heeft vergeleken met de andere modellen een iets groter achtertandwiel: er is iets topsnelheid ingeleverd voor meer trekkracht onderin. Daarmee haalt de Rally nu dus een topsnelheid van 146 km/uur; de andere Caballero’s zullen in theorie dus nog een fractie harder lopen.
De Rally is uitgerust met grofgenopte Michelin Anakee Wild-banden en dat geeft hem zonder meer een hele stoer uiterlijk. En er blijkt ook op het asfalt eigenlijk ook prima mee te sturen, al zijn het geen flitsende asfaltplakkers. Maar dat laatste past ook helemaal niet bij het karakter van deze Caballero Rally. De vering werkt ook prima en is lekker soepel, zonder dat de voorvork bij hard remmen ineens te diep duikt. De prima remmerij stamt overigens van Brembo: Bybre is een tweede merknaam van de Italiaanse remmen-specialist. Met name de mooie voorrem met de radiale vierzuigerklauw overtuigd. De machine is daarbij uitgerust met een – ook door vele grote merken gebruikt – ABS-systeem van Continental. Voor wie met deze Rally echt offroad wil, kan dat ABS met een druk op de knop uitschakelen. Bij het opnieuw inschakelen van het contact is het vervolgens gewoon weer actief, zoals dat wettelijk is voorgeschreven (je moet het elke keer bewust weer opnieuw uitzetten en kunt dus niet per ongeluk wegrijden met een uitgeschakeld ABS).
Nu we het over de bedieningsknoppen hebben: ook daarvoor koos Fantic een hele eigenzinnige oplossing: ze monteerden geen standaardknoppen maar een mooie eigen oplossing die prima werkt. En dat zien we wel bij meer zaken terug: Fantic koos niet voor oplossing ‘omdat alle andere merken dat ook zo doen’, maar probeert zich juist met dit soort details te onderscheiden van de massa. Het compacte klassiek ogende dashboard bijvoorbeeld, waarbij je met een druk op de knop naar wens verschillende info in beeld kunt brengen. Of de mooie Led-koplamp die de machine niet alleen een eigen gezicht geeft, maar ook is uitgerust met een ‘follow me home’ functie: de koplamp blijft nog even een poosje branden zodra je de motor uitzet (zodat je thuis de garagedeur goed verlicht kunt openen).
Al met al was het voor mij een leuke – hernieuwde – kennismaking met de Fantic caballero, nadat ik in de jaren 80 ooit al eens een Caballero 250 enduro testte. Maar dat waren toen nog echt terreingerichte machines, de huidige Caballero’s zijn fraaie retro’s met een klassieke offroad-look. En als echte hobbymachines voor leuke ontspannen toerritjes – met de mogelijkheid om toch ook nog even offroad te gaan – stellen de nieuwe Fantics absoluut niet teleur. Het zijn moderne reïncarnaties van de klassieke offroad-motoren zoals ze in de vorige eeuw ooit zo populair waren, de Yamaha XT500 voorop. De nieuwe Fantic Caballero Rally 500 kost € 8.799,-. Voor 500 euro minder rij je al weg op een nieuwe Caballero Scrambler of Flattrack en dat is gezien de geboden techniek, prima uitrusting, mooie afwerking, het onmiskenbare eigenzinnige karakter èn niet te vergeten de vier jaar garantie een prima prijs!