+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 06-2008

Wie kent hem niet, de reclameslogan: “Wij van WC-eend adviseren uitsluitend WC-eend”. Uitgesproken met een licht Duits accent maakte hij het spotje voor die toiletreiniger toch een glimlach waard. Onlangs werd die slogan na jaren zelfs weer genomineerd voor een reclameprijs.Ik moest er meteen aan denken toen ik in de Telegraaf van woensdag 5 maart een bericht over onze motorbond KNMV las. ‘Motorrijder moet weer naar school’ kopte het artikel en in feite was het een verkapte reclame voor de VRO-cursussen van de KNMV. Bij monde van KNMV-adjunctdirecteur Patrice Assendelft werd nog maar eens even fijntjes benadrukt hoe gevaarlijk het motorrijden feitelijk wel niet is, waarbij niet werd geschuwd om uitgebreid stil te staan bij het aantal dodelijk verongelukte motorrijders. Het kwam op mij over als paniek zaaien voor eigen financiëel gewin. En niet alleen op mij, want op de website van de krant stonden in korte tijd al ruim 150 reacties. Waarvan 99% van motorrijders die exact hetzelfde gevoel hadden als ik: hoe kan de KNMV als belangenbehartiger voor motorrijders nu juist de motorongevallen zo onder de aandacht brengen, om op die manier hun eigen VRO-cursus door de overheid tot verplichte kost te laten transformeren?Daarbij schroomde de KNMV zelfs niet om het CBR en de BOVAG-rijscholen te diskwalificeren, want die zouden namelijk geen goede motorrijders afleveren. Vooral de recreatieve groep motorrijders (zijn we dat niet allemaal?) zijn volgens de KNMV een gevaar op de weg! Volgens mij is dat wel héél erg kort door de bocht: zeker met de huidige rijbewijseisen loopt ons land Europees gezien voorop in de rijopleidingen. En bovendien leggen honderden ervaren rijinstructeurs hun hele ziel en zaligheid in het trainen van nieuwe motorrijders.Wat niet wil zeggen dat je als motorrijder uitgeleerd bent zodra je het roze papiertje op zak hebt. Ik ben best een voorstander van een VRO-cursus, want je wordt op zo’n dag toch wat handiger in de omgang met je eigen motor. Bovendien leer je om in panieksituaties het hoofd een paar tellen langer koel te houden. Maar dan wel een cursus op vrijwillige basis en niet volgens een wettelijke verplichting die riekt naar geldklopperij. En uiteraard moet zo’n cursus dan gelden voor alle weggebruikers en niet alleen voor motorrijders!Minstens zo belangrijk als een cursus zijn ook rijervaring en verkeersinzicht. En dat is erg moeilijk te trainen; dat zal iedereen zelf moeten opbouwen. Helaas bereiken motorrijders die nog geen 1.500 km per jaar rijden eigenlijk nooit het punt dat van motorrijden een relaxte, fijne hobby maakt. Zij storten zich elk jaar opnieuw weer krampachtig in de verkeersjungle, waarin het voor motorrijders toch al steeds moeilijker is om je staande te houden. Simpelweg omdat automobilisten ons regelmatig volledig over het hoofd zien. Hoe meer we allemaal op de motor stappen, hoe beter het dus wordt. Als motorrijder worden we meer ervaren en automobilisten zijn minder verrast door onze aanwezigheid. In dat kader moet de KNMV juist het motorrijden op zich promoten en niet alleen hun eigen winkeltje.Omdat oefening kunst baart organiseert de motorclub in het dorp waar MotoPlus gemaakt wordt organiseert aan het begin van het seizoen in samenwerking met de lokale rijschool een gezellige ‘heropstapdag’. Om direct na de winter de roest uit de uitlaat te ‘bloazen’ en de spieren weer even los te maken. Eerst even onder de koffie een uurtje bijpraten over nieuwe verkeersregels en -wetten. Daarna een paar uurtjes met zijn allen oefenen op een grote parkeerplaats of het industrieterrein: van remproeven tot achtjes draaien. De immer geslaagde dag wordt afgerond met een gezellige eerste toerrit van het seizoen. Misschien een idee voor andere clubs, of voor motordealers en rijscholen. En dan niet direct om hier aan te verdienen, maar wel om samen weer een geweldig motorjaar tegemoet te kunnen gaan.Eric Bulsink[[bu]]“Wij van de KNMV adviseren uitsluitend KNMV VRO-cursussen!” De WC-eend-bokaal gaat dit keer dus naar Arnhem!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...