+ Plus

Motornieuws 2008: Kawasaki

Kawasaki is altijd een van de vaandeldragers geweest als het ging om extreem sportieve fietsen. De 2008 ZX-10R lijkt daarop geen uitzondering te volgen. Instappen in Kawasaki’s sportieve hoek kan komend jaar met de nieuwe Ninja 250R. De ZZR1400 kreeg zijn eerste update. Ontwikkeld op het circuit en voor het circuit, dat is de Kawasaki ZX-10R anno 2008 in een notendop. Nog extremer, nog scherper. Weg zijn de vertrouwde ronde vormen, bij de nieuwste generatie ZX-10R zijn hoekig en agressief de toverwoorden. Weg ook zijn de beide dempers onder het kontje. De demper zit weer waar ‘ie hoort, klassiek laag aan de rechterzijde. Maar in het geval van deze ZX-10R moet je er wel even wat bij drinken, want ook hierin heeft Euro3 een stevige hand gehad. Wat een megafoon! Fabrikanten moeten zich steeds krampachtiger in allerlei bochten wringen om aan de emissie-eisen te blijven voldoen en dat resulteert onder andere in de meest fantasierijke demperconstructies. De nieuwste ZX-10R vormt daarop geen uitzondering met een demper- en voordemperconstructie waar je simpelweg niet omheen kunt. Dankbaar voer voor de aftermarket-industrie, die zich ongetwijfeld ook op een ander opvallend detail van de ZX-10R zal storten: de spiegels met de op de steunen ‘geplakte’ knipperlichten. Alsof ze het bij het ontwerpen van de ‘10’ vergeten waren. Even wennen, maar niets zonder reden bij de Groenen. De forse spiegelconstructie is namelijk in een handomdraai te verwijderen en dat is wel zo gemakkelijk als je de ZX-10R eens op het circuit wilt loslaten. Ook de kentekenplaathouder is eenvoudig te verwijderen voor een dagje op de baan. De blik op het circuit dus en dat vertaalt zich niet alleen in een compacter en minimalistisch uiterlijk met een MotoGP-stijl achterste, maar ook in een reeks onderhuidse aanpassingen. Het vermogen is nog niet prijsgegeven, maar de viercilinder moet op hogere toerentallen optimaler presteren dan voorheen, zonder in te leveren in het middengebied en bij lage toeren. Daartoe, en ook om de gasrespons te verbeteren, werd vooral aan de inlaatkant het nodige aangepast. ZX-10R kreeg ovale gasklephuizen met een grotere inlaatdiameter, ovale inlaatkanalen, een grotere airbox en secundaire injectoren. Verder zijn de uitlaatkleppen iets in diameter afgenomen, de verbrandingskamers aangepast en de nokprofielen veranderd voor meer lift. De versnellingsbak met slipper-clutch werd ook iets aangepast en het achtertandwiel telt een tandje meer voor een betere acceleratie: 41 tegen 40. Maar interessanter is de mededeling dat de ZX-10R ‘een geavanceerd ontstekingssysteem heeft dat plotselinge veranderingen in het motortoerental opvangt’, oftewel traction control in goed Nederlands. Na BMW volgt dus ook Kawasaki. Binnenkort lees je hier meer over in een technisch artikel. Om de sportieve aspiraties te ondersteunen is ook het frame aangepast, alhoewel dat misschien niet zo lijkt. De stijfheidsbalans van het frame is aanzienlijk verbeterd door aanpassingen aan de geperste delen. Nieuw is ook de Ram-Air inlaat in het balhoofd. Het compacte subframe is nieuw en dat geldt ook voor de swingarm. Die is gemaakt van geperste aluminium delen en heeft in tegenstelling tot het voorgaande model een bovenliggende stabilisator. De achterschokdemper heeft een ander bevestigingspunt voor het linksysteem en heeft nu ook stelmogelijkheden voor high- en low-speed op de ingaande demping. De voorvork is onveranderd, maar de binnenpoten hebben een Diamond Like Carbon coating (DLC) onder andere om stick slip te verminderen. De remschijven in het voorwiel zijn iets in diameter gegroeid (310 tegen 300 mm) en de nieuwe radiaal gemonteerde Tokico remklauwen hebben dubbele remblokken in plaats van vier afzonderlijke. De nieuwe wielen zijn een product van een nieuw persgietprocédé. Hierdoor kon de wanddikte dunner worden gehouden, waardoor de wielen stijver en lichter zijn en bijdragen aan een lager onafgeveerd gewicht. En last but zeker not least: de ZX-10R is standaard voorzien van een fraaie Öhlins stuurdemper. Je kan de nieuwe ZX-10R in de eerste helft van komend jaar bij de dealer verwachten in de kleuren groen, zwart en oranje. [Bild Ansicht gross][Vor- und hinteransicht bei einander]Scherpe neus met ronduit opvallende spiegel/knipperlichtconstructie. Ook op de ZX-10R zit de uitlaat weer op de klassieke plek. [Ohlins stuurdemper]Standaard uitrusting op de nieuwe ZX-10R: de Öhlins stuurdemper. [dashboard]Welkom aan boord.[Im kasten]NINJA 250REen sportieve kwartliter heeft op de Nederlandse motormarkt alleen kans van slagen als het prijskaartje niet al te zwaar op de maag ligt. En dat is ook precies wat Kawasaki met deze nieuwe Ninja 250R beoogt. Een exacte prijs is er nog niet, maar bij Kawasaki lieten ze al wel doorschemeren dat deze sportieve instapper hoe dan ook het goedkoopst in zijn klasse gaat worden. De Ninja 250R heeft de van Kawasaki bekende scherp gesneden supersportjas, die een 30 pk sterke, vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin herbergt. Het blok is voorzien van een injectiesysteem met 8-gats injectoren en net als de ZX-6R heeft de 250R dubbele gaskleppen voor een vloeiende vermogensafgifte en een mooie lineaire gasrespons. Het blok van de droog slechts 152 wegende Ninja hangt in een stalen buizenframe. De aankleding is behoorlijk netjes met 17 inch wielen, een trendy wave-remschijf in voor- en achterwiel en een gedeeld zadel. Optioneel is voor de duoplek ook nog een mooie afdekkap leverbaar. De Ninja 250R wordt leverbaar in de huiskleur groen en in het zwart. [Bild 08ex250k][Im kasten]ZZR1400 VERBETERD Euro3 klopt met ingang van 2008 niet langer aan de deur, maar is dan de harde realiteit. Dat betekent dat alles met twee wielen en een motorblok dat niet voldoet aan de nieuwste emissie-eisen, niet langer verkocht mag worden. Tot die groep motorfietsen behoorde ook Kawasaki’s ZZR1400, maar de Japanners hebben hun pk-vlaggenschip voor 2008 conform Euro3-eisen opgewaardeerd. De ZZR heeft nu naast een katalysator in beide uitlaten ook een katalysator in de collector, een zuurstofsensor voor het uitlaatsysteem, een nieuwe ECU en een aangepast luchttraject om meer lucht in de uitlaat te krijgen. Tegelijkertijd werden ook aanpassingen aan de imposante krachtcentrale in het vooronder gedaan. Enerzijds om het mechanisch geluid te reduceren en anderzijds om de prestaties te optimaliseren. Voor dat laatste werden in- en uitlaattraject herzien. Resultaat: meer kracht onderin, een meer lineair middengebied en jawel, nog een beetje meer topvermogen. En dat is met een grondig verbeterde Suzuki Hayabusa natuurlijk nooit verkeerd. Dik 193 pk bij 9500 tpm moet de ZZR1400 er nu uit persen. Vier pk minder dan de Slechtvalk van de concurrent, maar met ram-air-werking claimt Kawasaki nu liefst 203 pk, iets wat in de praktijk overigens nauwelijks te checken is. Het maakt de confrontatie tussen de beide pk-beesten er in ieder geval niet minder aantrekkelijk op. De vernieuwde ZZR1400 komt in de kleuren zwart en zilver op de markt.

Lees meer over

BMW Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...