Techniek – uitlaatgeluid
Er lijkt momenteel haast Europa-breed een hetze gaande tegen motorrijders, met name om het geluid. Oostenrijk heeft bepaalde wegen afgesloten voor in hun ogen te luide motoren (originele uitlaat en typegoedkeuring ten spijt), in Nederland is de Lekdijk in de weekenden afgesloten voor motoren en ook in Duitsland speelt men met rigoureuze plannen om motoren te weren.
Komt het door het weinige verkeer in verband met de coronacrisis waardoor motorrijders extra opvallen? Steken mensen elkaar aan met betrekking tot vermeende overlast door motorrijders? Gunnen we elkaar minder? Of zijn wij motorrijders verhoudingsgewijs inderdaad veel meer geluid gaan maken de laatste jaren en zouden we de hand eens in eigen boezem moeten steken?
De hoogste tijd om hier eens wat dieper op in te gaan, en wel middels een uitgebreide technische analyse met betrekking tot het geluid van motoren. Daarnaast kijken we ook naar hoe de metingen gedaan worden en wat nu precies de gedachte achter dat meetproces en de bijbehorende regelgeving is. Wat niet iedereen bekend zal zijn, is namelijk dat ook de motorfabrikanten/importeur zelf zeggenschap hebben gehad in de commissie die de uiteindelijke aanbevelingen heeft gedaan aan de EU.
Interessante en hoogst actuele kost. Willen we nog lang van onze hobby genieten, dan is het immers zaak dat we ons er serieus in gaan verdiepen. Je vindt dit uitgebreide artikel over geluid in MotoPlus 14/2020, die vanaf vrijdag 10 juli in de winkel ligt.