Producttest 8 tanktassen
Op één knie, met een ring in de handen de allesbeslissende vraag stellen. Onze Triumph Street Triple RS had liefst acht bewonderaars die maar al te graag mee wilden op reis. Wie uiteindelijk het Ja-woord mocht ontvangen, lees je in onze tankring-tassen-test.
Langzaam maar zeker kunnen magneten en riemen de biezen pakken, want tanktassen die middels een tanktasring op de motor bevestigd worden, veroveren de markt. Terecht, want het is zonder twijfel de makkelijkste en snelste manier om een stuk bagage op de motor te zetten. Zelfs al zijn ze op het gebied van maximaal laadgewicht en offroad-capaciteiten misschien wat minder goed bedeeld. Het blijft dé aanrader voor hen die graag dagjestochten maken. Wij installeerden acht tassen van verschillende fabrikanten op onze Triumph Street Triple RS voor een uitgebreide praktijktest. Acht verschillende motorfietsen klinkt zeker een stuk praktischer, maar dat zou de testresultaten te veel beïnvloeden. Niet in de laatste plaats omdat zit- en stuurhoek dan steeds anders zou zijn wat weer gevolgen heeft voor de indruk van de tas en tanktasring. Overigens hebben niet alle fabrikanten een eigen systeem ontwikkeld. Neem het systeem van Givi, dat niet alleen op de Givi-tas, maar ook op die van IXS en Kappa gemonteerd zit. SW-Motech doet wat dat betreft ook twee keer mee. Eén keer op de eigen tas met de gloednieuwe Pro-Ring, maar ook op de Vanucci met de eveneens uit SW-Motech stal afkomstige en al eerder gelanceerde Evo-Ring. Hoe deze systemen, en tassen, zich tot het overige speelveld verhouden lees je hier.
Geteste tanktassen:
SW-Motech € 173,90
Givi € 147,00
Kappa € 122,24
IXS € 85,90
Vanucci € 149,99
Hepco & Becker € 214,95
Shad € 124,90
Oxford € 119,98
Zo test MotoPlus
Bij de traditionele testweek in het voorjaar, waarbij kleding en toebehoren getest worden, werd de montage en het rijden uitvoering getest. De regentests hebben we vervolgens in eigen land uitgevoerd.
Met een uit vijf stappen bestaand plan, hebben we onderzocht welke tanktas zich mocht kronen tot beste match voor ons Triumph Street Triple RS. Daarbij begonnen we steeds met de montage van de tankring, waarbij de deelnemers maximaal 20 punten konden verzamelen. Hierbij werd gelet op zaken als de tijd die het kostte om de ring te monteren, de complexiteit van het monteren, de benodigde handigheid en de handleiding. Vervolgens werd de afwerking van het volledige product beoordeeld (max 15 punten). Bij stap drie, zoomden we in op de handling van de tanktas. Dus keken we naar het op de motor plaatsen van de tas, de sluitingen van de verschillende compartimenten en de draagbaarheid van de tas als hij niet op de motor zit. Hierbij konden maximaal 25 punten verdiend worden. Bij het onderdeel bagage waren 20 punten te vergeven en daarbij hebben we niet alleen op het formaat van de tas gelet. Ook zaken als vorm, de efficiëntie en eventueel aanwezige expansiegedeelten passeerden de revue. De laatste 20 punten werden bij het rijden over onze testpas in Zuid-Frankrijk vergeven. Daarbij werd gelet op de aanwezigheid van de tas (dus of hij tegen de armen of het bovenlichaam aan kwam), de stabiliteit van het geheel tijdens het rijden en de zichtbaarheid van kaart op smartphone. De waterproeven maakten ook onderdeel uit van de praktijktest, maar die werden op de redactie uitgevoerd vanwege de reproduceerbare omstandigheden. Om te zien of de tas het droog kon houden, hebben we ze eerst aan een regentest onderworpen. Vervolgens zijn de waterbestendige delen binnenstebuiten gekeerd en gevuld met water.