+ Plus

Bandentest youngtimers

Bandentest NEO-Klassiekers…Ook als je motorfiets al aardig op leeftijd is, heeft de bandenindustrie nieuw schoeisel voor hem in de aanbieding. Wij namen vijf sets onder de loep. Berijders van oudere motoren maken zich het leven vaak moeilijk door op ‘oude’ banden te rijden. Domweg in de overtuiging dat de actuele markt toch geen banden voor hun fietsen meer maakt. Maar intussen hebben de belangrijkste bandenfabrikanten ontdekt hoeveel motoren met ervaring er nog onder de mensen zijn. In Nederland is de ‘gemiddelde’ motorfiets 15 jaar jong. Toch weten veel mensen niet dat er een actueel bandenaanbod is voor deze zogenaamde ‘youngtimers’. Bovendien is er ook voor de echte oldtimers, tot ongeveer de jaren ’50, nog nieuw rubber verkrijgbaar. En misschien is de typeaanduiding van de band dan wel anders dan in vroegere tijden, maar als de TÛV van onze Oosterburen daar geen probleem van maakt, dan hoeven wij als gepassioneerde motorrijders dat zeker niet te doen. Zo kan een 3.50 x 19 band vervangen worden door een frisse 100/90-19. Natuurlijk moet de vervangende band wel in de zelfde snelheidscategorie vallen en is het meer dan zinnig dat ook de maximum toegelaten belasting overeenkomt met het origineel. Voor motoren waar de fabrikant ooit maar één specifieke bandensoort voor heeft goedgekeurd, liggen de zaken wat lastiger. Toch zijn er voor deze wat meer schrijnende gevallen speciale vervangingsseries voorhanden. De bandenfabrikanten hebben later alsnog speciaal voor deze machines een nieuw type ontwikkeld. Dat is tevens het relaas van onze testmotor, een Honda CB900F Bol d’Or. En daarom ben je helemaal goed en legaal bezig, als je voor deze tweewieler de keuze maakt uit bandensets van Bridgestone, Continental en Pirellli in de maten 100/90-19 en 120/90-18, of uit de nog van de oude maataanduidingen voorziene 3.50 x 19 en 4.00 x 18 Metzeler. We lieten buiten mededinging ook nog een set Dunlop Arrowmax banden in de test meelopen. Die zijn niet overal leverbaar en zijn officieel niet vrijgegeven voor onze CB900. Toch behaalden ze een indrukwekkende 129 punten. We hadden ook graag de Michelin Macadam 50 banden getest, maar die waren ten tijde van de test nog niet in een voor de Honda passende maat leverbaar. Onze machine betreft een Bol d’Or uit de eerste serie, modelcode SC01, en is nagenoeg in originele staat. Met de gemonteerde vier-in-één-uitlaat was de bandenwissel makkelijker, zonder dat de grondspeling erdoor in gevaar kwam. In die staat moest de Honda de gangbare tests ondergaan op het testparcours, een luchthaven net over de oostgrens van het land. Daar zijn alle testfaciliteiten aanwezig en wordt de start- en landingsbaan gebruikt voor de absolute snelheidsmetingen. De stabiliteit op topsnelheid is vooral bij oudere motoren vaak een hekel punt, omdat de frames ervan in vergelijking tot de huidige rijwielgedeelten, bewijzen hoe snel de ontwikkelingen op dat gebied zijn gegaan. Onze testrijder wordt tijdens de ritten vergezeld door een datarecording systeem, dat alle verschillen tussen ‘voelen’ en ‘meten’ haarscherp noteert. Voor wat betreft de bandenwissels, is een beroep gedaan op de technische ploeg achter een professioneel raceteam. Die heeft de beschikking over een montageapparaat, balanceerbank en compressor, hetgeen deze onderneming behoorlijk vereenvoudigt. De prijzen van de banden hebben we via de importeur, het betreft hier een adviesverkoopprijs per set waarbij de montage niet is inbegrepen. In de praktijk kunnen prijzen tussen de verschillende bandenspecialisten daarom iets variëren. Een uitgebreide slijtagetest en een test bij gebruik onder natte omstandigheden hebben we vanwege het tijdschema achterwege moeten laten. Maar het droogzwemmen alleen bleek al de moeite waard. De onderlinge resultaten van de geteste kandidaten – evenals hun oude voorbeelden betreft het hier bij uitsluitend diagonaalbanden – bleken behoorlijk uiteen te lopen. Zelfs de banden die uiteindelijk in de achterhoede eindigden, deden het nog aanzienlijk beter dan de originele exemplaren van weleer. In vergelijking met de harde rubberen omhulsels uit de zeventiger jaren bieden alle nieuwe varianten aanzienlijk meer grip en geven ze een duidelijk betere koersstabiliteit. De Bol d’Or van de eerste generatie, die in zijn jonge dagen een twijfelachtige reputatie voor wat betreft zijn rijeigenschappen bij snelheden boven de 140 km/u had, gedraagt zich op de nieuwe schoenen onverwacht beschaafd. En opeens zijn het niet meer de banden die bepalen hoe plat de Honda door de bochten gaat, maar zijn het de uitstekende delen van de motorfiets. Dan blijft er een verheugende conclusie over: moderne diagonaalbanden zijn bijna net zo goed als moderne radiaalbanden. Die scoren hun bonuspunten echter in het gebied waar zelfs de meer recente youngtimers nooit zullen komen. Er is immers geen machine binnen deze categorie die 280 plus loopt. De nieuwe diagonaalbanden verleggen wel de grenzen als ze onder zo’n neo-klassieker komen. De Honda, die origineel met Dunlop F11 en K127 banden was uitgerust, leefde in ieder geval behoorlijk op met het nieuwe schoeisel. CONCLUSIE In het eindoordeel valt het verhaal in twee stukken uiteen. De Bridgestone, Continental en Dunlop banden scoren allemaal bijna even hoog op de belangrijke criteria, terwijl Metzeler en Pirelli op dezelfde onderdelen duidelijk achterblijven. Wat betreft stuurprecisie, bochtenstabiliteit en hanteerbaarheid moeten ze de concurrentie voor laten gaan en dat gaat uiteindelijk ten koste van de rijpret op bochtige wegen. TESTCRITERIA Handelbaarheid* De benodigde stuurkracht om de machine de bocht in te leggen of om de machine onder een hellingshoek op de gewenste lijn te houden. Stuurprecisie* Wordt in verschillende bochten en met verschillende snelheden gemeten. Geeft informatie over hoe de motor de aangegeven koers volgt en of er correcties nodig zijn. Bochtvastheid* De hechting van de band als de motor door bochten gaat. Een test die natuurlijk nooit op de openbare weg uitgevoerd kan worden. Bochtvastheid bij acceleratie onder hellingshoek* De zijdelingse grip en de reactie op de krachtoverdracht wordt in verschillende bochten en bij verschillende snelheden gemeten. Stabiliteit in bochten Rijstabiliteit bij snel bochtenwerk, in links-rechtsbochten en bij oneffenheden in het asfalt. Shimmiën Het slaan van het stuur bij snelheden tussen de 70-90 km/u Oprichten bij remmen Bij het remmen in bochten heeft de motorfiets meer of minder de neiging zich op te richten naar het verticale vlak. Dit verschijnsel is sterk van de band afhankelijk. Luchtdruk V/A : 2,3/2,5 bar. * Testresultaten kunnen bij deze onderdelen iets afwijken, wanneer de banden zijn gemonteerd op een machine met eenzelfde soort configuratie. Bij de andere thema’s in veel mindere mate. BRIDGESTONE BT45 Type band: voor BT45F / achter: BT45R Info: www.bridgestone.nl INFORMATIE Afmetingen: voor 100/90-19 57V / achter 120/90 18 65V Land van herkomst: Japan Profieldiepte midden: voor: 4,6 mm / achter 6,6mm Gewicht: voor 4,2 kg / achter 6,1 kg Prijs per set: € 288,- BEOORDELING Rijstabiliteit en gedrag in bochten 132 punten: 1e plaats De Bridgestone BT45 heeft een goede grip. Ook de stuurprecisie en het minimale oprichten in bochten is zeer goed. Remmen in bochten doen deze banden voorbeeldig. De koersvastheid en het stuurgedrag in bochten is zelfs uitmuntend. Alleen op het gebied van stuurslaan laten de banden wat steken vallen. MOTOPLUS CONCLUSIE Door zijn uitgebalanceerde, neutrale weggedrag en allround-kwaliteiten zet Bridgestone ondanks een krappe zege de norm in deze test. Het is verheugend hoe deze banden het hele rijgedrag van de ‘oudere jongeren’ op een hoger plan zetten. CONTINENTAL TKV11/12 Type band: voor TKV 11 / achter TKV 12 Info: www.conti.nl INFORMATIE Afmetingen: voor 100/90-19 57V / achter 120/90-18 65V Land van herkomst: Duitsland Profieldiepte midden: voor 4,0 mm / achter 6mm Gewicht: voor 4,9 kg / achter 6,2 kg Prijs per set: € 288,- BEOORDELING Rijstabiliteit en gedrag in bochten 131 punten: 2e plaats De Conti TKV11/12 set valt op door zijn uitgewogen karakter. De banden hebben een goede bochtenstabiliteit en geven ook op topsnelheid een heel zeker gevoel. Met een uitmuntende grip en de beste rechtuitloop is het verschil met de testwinnaar maar minimaal: slechts één punt. MOTOPLUS CONCLUSIE Een goede grip en bochtenstabiliteit in combinatie met de geringe neiging tot oprichten bij remmen in de bochten, zijn de redenen om de Continental TKV11/12 onder je youngtimer te leggen. METZELER LASERTEC Type band: voor Lasertec Front / achter Lasertec Info: www.metzelermoto.com INFORMATIE Afmetingen: voor 3.25-19 54V / achter 400-18 64V Land van herkomst: Brazilië Profieldiepte midden: voor 4,0 mm / achter 6,3mm Gewicht: voor 4,7 kg / achter 5,9 kg Prijs per set: € 336,- BEOORDELING Rijstabiliteit en gedrag in bochten 111 punten: 4e plaats De Metzeler Lasertec bandenset verliest het in de bochten. Ook op de andere meetpunten blijkt de combinatie geen hoogvlieger. Het voorwiel heeft bij oneffenheden in het wegdek de neiging tot stuiteren. Als er in de bochten geremd wordt dan wil de motor zich bijzonder graag oprichten. Metzeler verliest hier de slag met de concurrentie. MOTOPLUS CONCLUSIE De banden sturen traag in en onder een hellingshoek zijn ze te instabiel. In deze vergelijking zijn ze de minste en daarom niet de beste keus voor de toch al beperkte mogelijkheden voor jaren ‘70 rijwielgedeelten. PIRELLI SPORT DEMON Type band: voor Sport Demon Front / achter Sport Demon Info: www.nl.pirelli.com INFORMATIE Afmetingen: voor 100/90-19 57V / achter 120/90 18 65V Land van herkomst: Brazilië Profieldiepte midden: voor 4,1 mm / achter 6,5 mm Gewicht: voor 5,2 kg / achter 6,5 kg Prijs per set: € 309,- BEOORDELING Rijstabiliteit en gedrag in bochten 114 punten: 3e plaats Deze set gedraagt zich in grote lijnen net als de Metzelers. Maar de hanteerbaarheid ervan is wat beter en de banden zetten de motor ook minder overeind bij het remmen in bochten. Beter dan de Metzelers, maar niet veel. MOTOPLUS CONCLUSIE In de bochten geven de Pirelli’s weinig feedback en heb je veel kracht nodig om de band op koers te houden. Wat stuurprecisie betreft, eindigt de band achteraan in het deelnemersveld. Alleen bij de rechtuitstabiliteit en bij het oprichten in de bochten zijn ze de Metzelers de baas, daarom ook plaats drie voor Pirelli. Kijken we naar de rijdynamiek, dan ligt de concurrentie toch ver voor. DUNLOP ARROWMAX GT501 Type band: voor Arrowmax GT501 F / achter Arrowmax GT501 Info: www.dunlop.nl INFORMATIE Afmetingen: voor 100/90-19 57V / achter 120/90-18 65V Land van herkomst: Frankrijk Profieldiepte midden: voor 4,6mm / achter 6,4mm Gewicht: voor 4,6 kg / achter 6,4kg Prijs per set: € 284,- BEOORDELING Rijstabiliteit en gedrag in bochten 129 punten: Niet in uitslag opgenomen Deze set banden geeft de beste handelbaarheid uit de test. Ook op het gebied van de stuurprecisie scoort het paar hoog, net als bij de rechtuitloop. Alleen op het gebied van de bochtstabiliteit presteren de Dunlops iets minder dan de sets van Bridgestone en Continental. MOTOPLUS CONCLUSIE De Dunlops zijn door hun neutrale rijgedrag een echte aanbeveling voor youngtimers. In de praktijk zijn ze van dezelfde klasse als de Bridgestone BT45 en de Conti TKV. 

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...