MV Agusta kondigt terugkeer van de F4 aan
MV Agusta, in de vorm van CEO Timur Sardarov, heeft aangekondigd dat de F4 weer onderdeel uit gaat maken van MV’s lineup. Daar hebben we wel even geduld voor nodig, want het gaat om een vijfjarenplan. Maar het betekent wel de terugkeer van een waar icoon dat vanwege de Euro4-norm helaas geslachtofferd moest worden.
Door het verdwijnen van haar Superbike, zag MV Agusta zich vervolgens ook genoodzaakt te stoppen met het racen in het WK Superbike.
Het is overigens niet de eerste keer dat MV Agusta praat over de terugkeer van de iconische F4. In 2018 kondigde het merk bijvoorbeeld ook al aan dat de motor, wiens design afkomstig is van de wereldberoemde Massimo Tamburini, niet voorgoed van de markt zou verdwijnen. Het zou meer om een korte pauze gaan. Volgens Sardarov is het nu de tijd om die pauze ten einde te brengen, omdat MV Agusta voor het eerst in jaren een eigen plan kan trekken. “omdat nu geen grote industriële groep, investeerders of ander motormerk is dat de scepter zwaait”, aldus de Russische eigenaar in een interview met MCN. “Het F4-platform is afwezig, maar we komen er op terug. Er zijn ook plannen om terug te keren naar het Superbike wereldkampioenschap.”
Naast de terugkeer van de F4, liet Sardarov in datzelfde interview ook weten bezig te zijn met de ontwikkeling van nieuwe modellen en dat er nieuwe marktsegmenten worden aangeboord. Mogelijk doelt hij daarmee op de Aziatische markt. MV Agusta liet eerder al weten in Azië lichtere motoren te willen produceren die meer aansluiten op de vraag in die landen. onder de sportieve motoren. MV Agusta had al in 2018 aangekondigd dat de F4 niet voorgoed van de markt zou verdwijnen – veel meer spraken de bedrijfsleiders over een soort pauze. Begin juni 2020 kondigde de nieuwe CEO van het bedrijf, Timur Sardarov, de terugkeer van de F4 aan.