Nieuwe CFMoto 1250J met V-Twin van KTM
Nee, je kijkt hierboven niet naar een nieuwe BMW R1200RT, maar naar de nieuwe CFMoto 1250J. Een gloednieuwe machine van het Chinese bedrijf die stoelt op de 1.301 V-twin van KTM. De toerbuffel is onlangs gepresenteerd als nieuwe politiemotor in China.
En hoewel de 1250J in principe niet beschikbaar is voor de particuliere markt, is het wel een interessante ontwikkeling uit Hangzou. De politiemotor, die qua design doet denken aan een machine van Duitse makelij maar dan met een Oostenrijks hart, is namelijk meteen de diepstademende seriemotor op de Chinese markt. Daarnaast is het een mooi toonbeeld van de samenwerking tussen KTM en CFMoto, die overduidelijk verder gaat dan het in China produceren van KTM’s voor de Aziatische markt. Vreemd is dat overigens niet, want het is verre van ongebruikelijk dat twee fabrikanten niet alleen verkoopkansen maar ook de technische ontwikkelingen delen.
Al gaat dat doorgaans wel gepaard met een eigen draai. Zo ook bij de nieuwe 1250J van CFMoto. Zo is de basis-layout van het blok grotendeels hetzelfde gebleven in de CFMoto, maar zijn zaken als cilinders, cilinderkoppen en het carter wel aangepast. Dus daar waar de twin in de KTM Super Duke R is de V-Twin goed is voor een top van zo’n 180 pk, zal dat bij de 1250J iets lager komen te liggen.
Verder heeft CFMoto haar nieuwe motor voorzien van WP-vering, Brembo-remmen en een volledig digitaal dashboard. Opvallend genoeg hebben de Chinese ontwerpers er ook voor gekozen om de grote toermachine niet van een cardan-, maar kettingaandrijving te geven.
Net als bij de 650 serie, waar je in MotoPlus 07/2020 nog een eerste indruk over kon lezen, zal CF Moto waarschijnlijk nog meer motorfietsen bouwen op basis van dit nieuwe 1250 platform. Daarnaast zou het ons ook niet verbazen als er binnenkort een CFMoto naked of adventure gepresenteerd gaat worden.