Limiet is een feit: Te luide motoren verboden in Tirol
Terwijl er in Duitsland nog gekeken wordt naar een mogelijke geluidslimiet voor motoren, heeft Oostenrijk besloten er één in te voeren. En wel vanaf 10 juni. Dat betekent dat er vanaf dan geen motoren meer welkom zijn die meer dan 95 decibel (dB(A)) ten gehore brengen.
Het verbod gaat in eerste instantie gelden op bepaalde routes in Tirol en van woensdag 10 juni tot en met 31 oktober 2020. Wie in deze periode betrapt wordt met een motor die stationair op papier meer dan 95 dB(A) produceert, zal een boete van 220 euro krijgen en wordt tevens gesommeerd van de route te vertrekken. Hoeveel geluid een motor maakt, staat onder U.1 op het kentekenbewijs. Hiervoor wordt het geluidsniveau van een stilstaand voertuig met draaiende motor in dB(A), gemeten bij het bijbehorende toerental zoals voorgeschreven in de regelgeving. Wat dat toerental is, staat onder U.2. Het verbod geldt zowel voor Oostenrijkers, als voor toeristen. Auto’s en vrachtwagens die meer decibellen produceren, blijven voorlopig buiten schot.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Voor zover bekend is de regel van Oostenrijk om op bepaalde Tiroolse wegen een geluidslimiet in te stellen, de eerste in zijn soort. Als rechtvaardiging voor haar beslissing, laat de Oostenrijkse overheid weten dat ze haar bevolking wil beschermen tegen ‘overmatig motorlawaai’. Tegenstanders van de nieuwe wet laten weten bijzonder teleurgesteld te zijn in de beslissing, maar laten aan de andere kant ook weten blij te zijn dat wegen niet volledig afgesloten worden voor motorfietsen.
Volgens het Oostenrijkse ARGE Zweirad voldoet zo’n zeven procent van de motoren in Oostenrijk niet aan de 95 dB(A) norm. Of dat inderdaad klopt, is overigens zeer de vraag. Zo vallen alle onderstaande motorenfietsen, waaronder de gloednieuwe in Oostenrijk ontwikkelde KTM 890 Duke, ook buiten de boot. Let wel, deze lijst is verre van compleet.
Model | Geregistreerd stationair geluidsniveau |
---|---|
Aprilia V4 Tuono 1100 Factory | 96 dB(A) |
Aprilia RSV4 1100 Factory | 105 dB(A) |
Aprilia RSV4 1000 RR | 96 dB(A) |
BMW S1000RR | 98 dB(A) |
Ducati Hypermotard SP | 97 dB(A) |
Ducati Multistrada 1260 | 102 dB(A) |
Ducati Diavel | 102 dB(A) |
Ducati SuperSport | 98 dB(A) |
Harley-Davidson Dyna Street Bob | 97 dB(A) |
Harley-Davidson FXDR 14 | 97 dB(A) |
Harley-Davidson 1200 Custom | 99 dB(A) |
Harley-Davidson Sportster Forty Eight | 99 dB(A) |
Kawasaki Z 900 | 97 dB(A) |
KTM 890 Duke | 96 dB(A) |