Verkoopcijfers nieuw en gebruikt
Nu de intelligente lockdown is verschoven van ‘blijf thuis’ naar ‘houd afstand’ en het merendeel van de fabrikanten de productie weer heeft opgestart, kunnen we voorzichtig de balans opmaken. Want wat heeft de pandemie voor gevolgen gehad voor de aan- en verkoop van motorfietsen? We duiken in de cijfers.
Op de dag dat de BOVAG 90 jaar bestaat ( 6 mei ) moet de bond noodgedwongen slechte cijfers bekendmaken. De automarkt is, door de coronacrisis, namelijk piepend tot stilstand gekomen. Het resultaat is een daling van het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s. Zo zijn er in de maand april liefst 53 procent minder auto’s geregistreerd ten opzichte van 2019.
Hoe zit dat bij motorfietsen? Net als bij de auto, wordt een motor in de basis als luxeproduct gezien. Misschien wel iets meer. En wat dat betreft hadden we in Nederland nog geluk. Het overgrote deel van de motorzaken kon de deuren gewoon open houden. Maar dan wel in aangepaste vorm. Dus minder mensen binnen en geen evenementen, uitgebreide model-introducties en shows zoals die tijdens Pasen. Historisch gezien toch wel een moment waarop veel geïnteresseerden, al dan niet dankzij leuke deals, besluiten de knoop door te hakken. Zien we bij de door ons zo geliefde tweewielers dan ook een negatieve spiraal? Oftewel, was het een periode van kijken, kijken niet kopen?