Nieuws

Kawasaki gaat groen met de EV Endeavor

Kawasaki en ‘groen’ zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En sinds de Eicma van 2019 weten we dat het merk druk in de weer is met de ontwikkeling van een gloednieuwe elektrische motorfiets. En dat prototype heeft nu ook een naam gekregen: EV Endeavor.

Of dat ook de naam gaat worden van het uiteindelijke productiemodel, is uiteraard niet te zeggen. Sterker nog, het officieel nog helemaal niet bekend of het elektrische voertuig voor massaproductie bestemd is. Al heeft het hier wel alle schijn van.

Hoewel Kawasaki zelf nog redelijk terughoudend is in de informatieverstrekking rond haar nieuwe EV, zijn er al wel patentaanvragen opgedoken. Deze staan uiteraard niet garant voor de daadwerkelijke invoer van het vastgelegde. Maar ze bieden vaak wel een inkijkje in het bedrijf en zijn ook altijd voer voor speculatie. In het geval van Kawasaki vooral doordat ze een batterij-wisselsysteem hebben laten vastleggen.

Kawasaki Elektromotorrad Patent

Foto: Kawasaki

In de openbaar gemaakte aanvraag is een motor, formaatje Ninja 300/400, te zien met een volledig uitneembaar accupakket. Om dat mogelijk te maken is het frame zo ontworpen dat de volledige linker zijde, geopend kan worden. De accu is vervolgens, met gebruik van een speciale draagconstructie, te wisselen. De elektromotor zit bij het concept onder het accupakket. Hierdoor kan een veelgehoord nadeel van elektrisch rijden, de lange laadtijden, vermeden worden. Al is dat uiteraard afhankelijk van het gemak waarmee het accupakket gewisseld kan worden.

Voor deze patentaanvraag had Kawasaki ook al een vloeistofgekoelde elektromotor vast laten leggen. Net als bij een verbrandingsmotor, heeft ook een elektromotor een bepaald temperatuurvenster waarin er optimaal gepresteerd kan worden. Dit is middels vloeistofkoeling bijzonder goed te controleren. En laat dat nou precies zijn waar het Kawaski-octrooi op gericht is. Hierin is een conventionele motorfiets te zien, met in plaats van een brandstoftank een accupakket. De elektromotor zit, samen met de versnellingsbak, onderaan.

Daar waar Kawasaki bij de accu’s kiest voor luchtkoeling, die via een soort ram-air systeem langs het balhoofd loopt, worden de motor en versnellingsbak voorzien van vloeistofkoeling. De hiervoor benodigde radiateur bevind zich aan de voorzijde.

Hoe dat er in de praktijk uitziet, werd op de EICMA 2019 duidelijk. Daar werd namelijk, zonder er al te veel aandacht erop te vestigen, het EV project getoond. Een rollend chassis zonder extra informatie. Maar, zo laat Kawasaki weten, wel een project dat al sinds 2000 op de agenda staat en waarvoor ondertussen al meerdere testritten op circuit en openbare weg gemaakt zijn. Hoe die verlopen zijn, wil Kawasaki nog niet bekendmaken.

Toch zijn sommige zaken duidelijk herkenbaar op het prototype. De eindaandrijving loopt bijvoorbeeld via een conventionele ketting, daarvoor zit een vierversnellingsbak. Achter het accupakket zit de CHAdeMO (aansluiting snellader) en aansluitingen voor andere systemen. Een andere opvallende eigenschap is een duimrem op het stuur die kan worden gebruikt om de terugwinning te beïnvloeden. Verder is het prototype voorzien van een groot digitaal dashboard.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws