Welkom bij de club!
De 36e Motorbeurs was weer een groot succes met 90.000 bezoekers, 11% meer dan vorig jaar. De dip van afgelopen jaar behoort daarmee definitief tot het verleden.
Ook vrijwel alle motormerken waren gelukkig weer aanwezig bij deze aftrap van het nieuwe motorjaar: zestien importeurs presenteerden er al het motornieuws van 24 verschillende merken, waaronder naast de gevestigde orde ook enkele heel opvallende nieuwkomers, zoals de CFmoto en Voge. CFmoto is een Chinees merk dat in licentie oudere Kawasaki-techniek gebruikt, de gelijkenis met een ER-6 is dus niet geheel toevallig.
En Voge is eveneens afkomstig uit China; het is het eigen merk van de Chinese motorgigant Loncin, die jaarlijks meer dan 2,5 miljoen motorfietsen produceert. Dat deden ze vooral in opdracht van derden: gerenommeerde motormerken als BMW, MV Agusta en Honda maken of maakten al gebruik van hun diensten bij de productie van onderdelen, motorblokken of zelfs complete motorfietsen. De in Utrecht gelanceerde Voge’s hebben onmiskenbaar een Honda-stempel, en zijn keurig uitgerust met prima spullen van onder meer Nissin (remmen), KYB (vering) en Bosch (ABS-systeem). China is in de autowereld niet meer weg te denken (onder meer de Volvo’s komen er vandaan, en vrijwel alle andere grote automerken hebben er ook fabrieken staan of werken samen met Chinese merken), maar ook in onze motorwereld gaan ze een steeds serieuzere rol spelen.
Terug naar de Utrechtse beursvloer: de Motorbeurs heeft de laatste jaren een knappe metamorfose ondergaan en van een vrijmarkt-achtige koopjesbeurs met handschoenen voor een tientje en helmen voor nauwelijks meer is het tegenwoordig een prachtig en kwalitatief hoogstaand evenement. Natuurlijk: de koopjes ontbraken niet, maar de kwaliteit van de beurs is enorm gestegen. Op de stands van de importeurs zag het zwart van de mensen, bij de reisorganisatoren werden meer motorreizen geboekt dan ooit, er werden 6.000 – gelukkig overdekte – proefritjes gemaakt, 1.850 grote en kleine rijders voelden een elektromotor aan de tand en de beschikbare plekken voor het Bovag Try the Bike (waar mensen zonder rijbewijs hun eerste motormeters konden maken) waren elke ochtend in een mum van tijd volgeboekt. Onder meer dit soort initiatieven hebben ertoe geleid dat er afgelopen jaar weer een recordaantal mensen hun motorrijbewijs hebben gehaald: 30.076 om precies te zijn. Het hoogste aantal sinds 2002, en een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2018. Welkom bij de club zou ik zeggen tegen al die nieuwe rijders!
Meer motorrijders zijn bovendien niet alleen economisch goed voor onze branche, maar zijn ook goed voor ons imago; als we allemaal opstappen worden die twijfelachtige 1% motorclubs tenminste 0,1% of 0,01% clubs, die er niet meer toe doen. Ook dragen meer motorrijders op de weg automatisch bij aan onze veiligheid. Als andere weggebruikers immers vaker een motorrijder zien, houden ze er ook meer rekening mee. Zodat ze ons bijvoorbeeld minder snel over het hoofd zien als ze voor een voorrangsweg of voorsorteerstrook staan te wachten.
Een warm welkom natuurlijk ook aan de 1.200 nieuwe MotoPlus-abonnees die we op de Motorbeurs mochten verwelkomen. Een ongekend hoog aantal, dank voor jullie vertrouwen! Daarnaast mochten we op de beurs werkelijk duizenden en duizenden bestaande abonnees verwelkomen voor een bakje koffie en een praatje. Dat alleen al maakte de Motorbeurs voor ons tot vier onvergetelijke dagen; de positieve energie die wij ervan kregen deed bij het hele MotoPlus-team de pijn in de voeten, de stramme beenspieren en de schorre keel op slag vergeten.
En toen twee abonnees van de Zuid-Hollandse eilanden speciaal voor de redactie ook nog Zeeuwse bolussen meebrachten, kon onze Motorbeurs 2020 helemaal niet meer stuk!