Techniek: vergelijkingstest bochten ABS
Vol in de remmen als je lekker op één oor in een bocht ligt? Er zijn van die dingen, die geen enkele normale motorrijder vrijwillig zou doen. En toch kan het altijd een keer gebeuren, bij een paniekactie in een schriksituatie bijvoorbeeld. Bestaat er zoiets als een verzekering tegen crashen? We doen een poging en zetten vier moderne bocht-ABS-systemen naast elkaar in een keiharde praktijktest.
Wie wil er nou geen testrijder zijn? Een geweldige baan toch? Veel reizen naar verre landen, slapen in uitstekende hotels, tankpas van de zaak in de portemonnee en altijd een picobello geprepareerde motorfiets onder je kont. Geen addertjes onder het gras? Uiteraard, en die doen we hieronder uit de doeken. We bevinden ons op Circuit Paul Ricard in Le Castellet, Zuid-Frankrijk. Hup, uit die benauwde cabine van onze bestelbus, buiten worden we verwelkomd door grauwe, steenkoude winterdag. Bonjour Tristesse! Zeker geen weer om op dit legendarische circuit op tijdjacht te gaan, maar dat is ook niet het plan.
Naast het circuit hebben we met een beetje hulp van Google Maps namelijk de perfecte cirkelbaan gevonden (zie grote foto op de voorgaande pagina’s). Het hier en daar haast glad gepolijste asfalt biedt een bescheiden mate van grip, precies waar we naar op zoek zijn. Ook het matige weer en de lage temperatuur spelen ons in de kaart. We willen immers de bochtenfunctie van vier verschillende ABS-systemen vergelijken en dat dan bij voorkeur niet onder zonnige omstandigheden, maar in situaties waarin het echt nodig is. Netelige situaties dus!
Goed, de proefopstelling staat. Wat missen we nog? Natuurlijk, een gewillige testrijder! Dat moet wel een waaghals zijn, want dat wat we vragen zou geen enkele motorrijder ‘op bevel’ doen. Insturen, plat leggen, knie aan de grond en dan vol in de ankers! Niet doseren! Blind doorknijpen tot aan de aanslag! Niets meer, niets minder! Goed, terug naar de beginvraag: wil je nog steeds testrijder zijn?
Op dusdanige wijze remmen gaat volledig tegen onze natuur als motorrijder in, maar er kunnen zich simpelweg schriksituaties voordoen, waarin een bepaalde overlevingsdrang ons toeschreeuwt: REMMEN!!! NU!!! In zo’n situatie is er niemand meer die nog doseert, dan wordt er gewoon instinctief vol in het remhendel geknepen.
Puur natuurkundig bekeken wordt een standaard ABS-systeem in een dergelijke situatie overvraagd. Bij matige weersomstandigheden ligt door een paniekremactie bij minder dan 30 graden hellingshoek al een valpartij door te veel voorwielslip op de loer. En daar komen de ABS-systemen met bochtenfunctie om de hoek kijken. Wat hardware betreft verschillen deze systemen niet wezenlijk van een standaard ABS-systeem, maar onmisbaar is een gyrosensor (ook wel IMU, Inertial Measurement Unit, genaamd), waarmee de hellingshoek kan worden gemeten. De eigenlijke complexiteit is middels ‘bits & bytes’ in de aanstuur-unit van het ABS-systeem ondergebracht. Modus operandi: hoeveel remdruk wordt er per rijsituatie toegestaan? Daarbij kan er bijvoorbeeld ook sprake zijn van een wisselwerking tussen het remsysteem en de tractiecontrole van het voertuig.
Genoeg theorie, we zijn op deze grauwe dag veel meer geïnteresseerd in hoe deze vier verschillend geconstrueerde systemen van twee toonaangevende producenten (Bosch en Continental) in de praktijk werken. In principe beschikken beide leveranciers over een ‘eenvoudig’ en een meer ‘complex’ bochten-ABS-systeem. Het Bosch MSC plus- en het Continental MK100 MAB meten de remdruk nog met een enkele sensor, het MSC enhanced en het MK100 MIB EVO bepalen met behulp van vier druksensoren en een deel- respectievelijk volintegraalfunctie de regelfunctie. Komen we zonder schrammen en kleerscheuren door deze extreme test? Meten is weten….