Nieuws

Van Liberator naar LiveWire, daar neem ik mijn pet voor af

Mijn nieuwsgierigheid won het ruimschoots van het optuigen van de kerstboom, dus veel bedenktijd had ik niet nodig toen Harley-Davidson mij vroeg of ik in Barcelona met hun nieuwe elektrische LiveWire wilde rijden. Bijna twee weken eerder mocht ik ook al met de elektrische BMW E-Roadster rijden (zie MotoPlus 24/2019) en ik was zeer benieuwd naar de machine waarmee Harley-Davidson zich opeens kilometers buiten zijn eigen comfortzone begeeft.

Dus pakte ik een week voor kerst voor de dertiende keer in 2019 m’n motorspullen voor een buitenlands avontuurtje. ’Ik dacht dat je het wat minder zou maken’, hoorde ik m’n vrouw nog roepen toen ik bepakt en bezakt de deur uitliep.

Sorry, ook na 35 jaar testrijden (eigenlijk 46 jaar: al op mijn twaalfde was ik als scholier testrijder voor Vredestein-fietsbanden!) boeien motorfietsen me nog steeds mateloos, en ben ik nieuwsgierig naar elk nieuw model. Bovendien zit ik liever op een buddyseat dan op een bureaustoel, dus de LiveWire-test werd de afsluiting van een prachtig testjaar met 25.000 buitenlandse motorkilometers. En ook ruim 20.000 airmiles, maar dat is een noodzakelijk kwaad in deze job.

Mijn laatste twee testen van 2019 waren beide ‘spannend’, oftewel elektrisch. Een voorteken van wat ons te wachten staat? De BMW E-Roadster prototype-test was erg beperkt en meer een korte kennismaking. Harley-Davidson is al een flinke stap verder: de Amerikanen hebben zelfs alles op alles gezet om als eerste grote motorfabrikant het elektrische toneel te betreden. Ik ben eigenlijk verbijsterd dat de Japanse merken plus bijvoorbeeld BMW, Piaggio en KTM zich toch zo de kaas van het brood laten eten.

De elektrische motorfiets bestaat

Ontkennen heeft namelijk geen zin meer: de elektrische motorfiets bestaat en het lijkt mij verstandig om als merk zo snel mogelijk aan te haken, hoeveel hartzeer dat elke petrolhead op dit moment ook nog oplevert. Maar dat dan uitgerekend Harley het voortouw neemt; met hun V-twins zijn ze zo ongeveer het meest behoudende merk van deze planeet. Een merk dat bovendien patent heeft op emotie, beleving én dat typische potato-potato-potato-uitlaatgeluid… Al onderstreept deze stap waarschijnlijk ook dat het klassieke Harley-Davidson het lastig heeft in deze veranderde wereld; gekscherend heb ik de LiveWire dan ook al ‘levensdraadje’ genoemd.

Hun huidige publiek vergrijst en steeds minder mensen herkennen nog de magische Harley-Davidson Liberator, de motorfiets die Europa in 1944 en 1945 bevrijdde van het nazi-juk en daarmee zorgde voor een speciale band die veel ouderen met het Amerikaanse merk hadden. Om de jeugd aan te spreken – en dus de eigen toekomst veilig te stellen – moet H-D uit een ander vaatje tappen, en dat doen ze dus met de LiveWire als eerste model van een complete elektrische serie. Alleen al voor die rigoureuze stap neem ik m’n petje af!

En zo rij ik op een frisse decembermorgen elektrisch achter een gids aan door Barcelona en ommelanden. Ach, dat die gids blijkbaar als klein kind in een emmer kruipolie was gevallen (lees: niet vooruit te branden), nam ik voor lief. Dat het wegdek onbetrouwbaar was qua grip ook. Met dat gezapige tempo bleef de accucapaciteit ook na een paar uurtjes sturen mooi boven de 50%, een mooie bijkomstigheid voor H-D. Geen mooiere tijd als naïviteit zullen we maar zeggen… Maar alle gekheid op een stokje: ik raakte écht onder de indruk van de elektrische aandrijflijn van Harley, evenals van de elektronische mogelijkheden van het TFT-touchscreen-dashboard en de smartphone-app.

Het rijwielgedeelte zou in mijn ogen nog wat finetuning kunnen gebruiken, maar de tijd om de vering tijdens mijn testrit te verstellen ontbrak helaas. Die drie uurtjes rijden riepen echter ook veel vragen op. Is het zoeken naar die snellaadpalen echt zo makkelijk als H-D wil doen geloven? Is het onderhoud echt zo laag?

Hoelang zouden die zwaarbelaste banden het bijvoorbeeld uithouden? Dus vroeg ik in Barcelona meteen maar of MotoPlus in 2020 een duurtest mag maken met zo’n LiveWire, om juist deze praktische kanten van het elektrisch motorrijden te ontdekken. We wachten nu in spanning af…

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws