Motor winterklaar maken. Zo doe je dat!
De winter klopt steeds nadrukkelijker aan de deur, hét moment om de motor op de winterslaap voor te bereiden. Wij vertellen je in deze ‘long read’ hoe je dat het beste kunt doen!
MOTORONDERHOUD
De basisregel in deze luidt: niet uitstellen tot morgen wat je vandaag al kunt doen. Een beurtje nu al laten doen in plaats van in de lente betekent vaak direct tijd bij de dealer, ruim voldoende tijd voor eventuele reparaties en aansluitend een voortvarende start van het nieuwe seizoen. Dat geldt ook voor een bandenwissel, waarom wachten wanneer het toch moet gebeuren. Die paar maandjes stilstand hebben echt geen negatieve invloed op het rubber. En heb je nog wat kleine om- of aanbouwwerkzaamheden op de planning staan, dan is de winterperiode het uitgelezen moment om deze uit te voeren natuurlijk.
Voor je de motor voor langere tijd weg zet, moet je ‘m sowieso aan een kritische blik onderwerpen. Remwerking controleren, eventuele lakschades bijwerken, ketting, tandwielen en/of lagers vervangen indien nodig en kleine defecten, die tijdens het seizoen zijn ontstaan, oplossen. Doe je dat nu niet, dan is er een gerede kans dat je dat het volgende seizoen weer vergeet en zo stapelen kleine mankementjes zich vervolgens ongemerkt op.
Verder is het ook raadzaam om de motorolie voor de winterslaap te vervangen, zelfs al kan die volgens het onderhoudsboekje nog wel even mee. Goede, verse olie verhoogt de inwendige bescherming tegen corrosie. Belangrijk bij het verversen: doe dat wanneer de olie enigszins op bedrijfstemperatuur is en vervang direct het oliefilter en eventueel de koperen ring van de aftapplug. En als we het dan toch over olie hebben: ook de olie in de voorvork en het remsysteem moet op zijn tijd ververst worden. Wellicht is dit daar wel een mooi moment voor. Let wel: zonder passende kennis én gereedschap kun je deze laatste klusjes het beste aan de dealer overlaten.
MOTORVOORZORGSMAATREGELEN
De tank volgooien of niet? Veel gestelde vraag, simpel antwoord: stalen tanks zijn aan de binnenzijde onbehandeld en daardoor bij contact met vochtige lucht gevoelig voor roestvorming. Om verstopte leidingen door deze vliegroest te voorkomen dient de tank daarom tijdens de winterretraite helemaal gevuld te zijn. Bij voorkeur met een alkylaatbenzine of een bio-ethanol vrije benzine. De bio-ethanol in E5- of E10-benzine heeft namelijk een hygroschopische werking en trekt dus vocht aan. Kunststoftanks daarentegen kun je het beste zo leeg mogelijk wegzetten. De vluchtige bestanddelen van de benzine kunnen namelijk door het (poreuze) kunststof naar buiten verdampen. Vandaar ook dat stickers op een kunststof tank na verloop van tijd altijd loslaten.
Heb je een motor met carburateurs? Droog wegzetten is dan een optie, dus voor het wegzetten de carburateurs aftappen of de motor met gesloten benzinekraan laten lopen tot hij afslaat. Met als voordeel dat die in het voorjaar, als de benzinekraan weer opengedraaid wordt, er weer frisse benzine uit de tank in de vlotterbakken stroomt. De dure Alkylaat-benzine (verkrijgbaar bij onder meer de grasmaaier-speciaalzaak) verouderd veel minder snel, dus hiermee de laatste tankvulling doen en de motor nog even tien minuten laten lopen is ook een optie. Of (ook in het geval van injectiemotoren) een busje speciale benzinestabilisator in de tank gooien voor de winterslaap.
Wat je zeker niet mag vergeten is het controleren van de koelvloeistof. Niet alleen het peil, maar ook de vorstbeschermingsgraad. Is deze te laag omdat je hem ooit met kraanwater hebt bijgevuld, dan kan het koelsysteem bevriezen. In het ergste geval kan de waterpomp of radiateur gaan lekken. Met een antivriestester kun je meten tot hoeveel graden de koelvloeistof veilig is. Of gewoon eens een keertje verversen natuurlijk.
MOTORVERZORGING
Smeer en vuil geldt als prima opslagplaats voor vocht en is daarom de beste vriend van roest. Alle troep moet er dus af, waarbij enige voorzichtigheid in de omgang met de hogedrukreiniger wel raadzaam is. Lagers, keerringen en stekkerverbindingen van de kabelboom hebben een hekel aan een extreem krachtige waterstraal. Laat bij het schoonmaken ook je sleutel niet in het contact zitten, aangezien er dan langs de sleutel makkelijk water in het contactslot loopt. Uiteraard ontkomt ook de ketting niet aan een flinke wasbeurt: verwijder alle oude vet en straatvuil met een kettingreiniger. Aansluitend de motor goed laten drogen, eerst met droge doeken, de compressor neemt de moeilijke delen vervolgens voor zijn rekening.
Vervolgens is het nog een kwestie van het behandelen van verschillende componenten. De ketting invetten ligt natuurlijk voor de hand, maar denk ook aan contactspray voor de elektrische componenten, kruipolie voor bijvoorbeeld contactslot, tankslot en buddyvergrendeling en een beschermer voor de (kunststof) kuipdelen. En met een siliconenspray of WD40 kun je een beschermend laagje over je hele motor leggen, maar spuit dit gladde goedje uiteraard niet op je remschijven! Toegegeven, het lijkt inmiddels wel of er voor elk schroefje een apart onderhoudsmiddel is, maar een basis onderhoudspakket bestaande uit een kettingspray, een contactspray, een siliconenspray en een algemeen smeermiddel a la WD40, kun je aardig vooruit. Plus eventueel een remmenreiniger om in het voorjaar met name de remschijven schoon te maken!
DE SLAAPPLAATS
Wegzetten doe je in het meest ideale geval op een warme, droge en beschermde plaats zoals een garage of schuur. Heb je die luxe, dan voldoet een eenvoudige stofhoes. Staat de motor daarbij naast een vochtige auto, dan kan een beetje extra roestbescherming geen kwaad. Zet je je motor in een volledig afgesloten plek, let er dan op dat je deze weliswaar afdekt, maar dan ofwel een ademende hoes gebruikt, ofwel aan de onderzijde een stukje los laat zodat de lucht kan circuleren. Voorkom bij stalling onder bijvoorbeeld een carport, waar de wind grotendeels vrij spel heeft, dat de hoes kan gaan schuren of flapperen door deze goed te fixeren en zeker niet een te grote hoes te gebruiken.
Daarbij is het het beste wanneer de banden zo min mogelijk contact met de grond maken. Heb je een middenbok of paddockstand, gebruik deze dan. Zorg dat de banden op spanning zijn, bij voorkeur zelfs met 0,5 bar extra om eventuele drukverliezen te compenseren. Zit er een stroompunt in de buurt van de ‘slaapplaats’, sluit de accu dan aan op een geschikte druppellader. Let op, er zijn verschillende soorten accu’s en lang niet iedere lader is geschikt voor elke accu. Is er geen stroom in je stalling, bouw dan de accu uit en sla deze op op een geschikte plaats.