Het lijkt erop dat iemand bij Honda met de vuist op tafel heeft geslagen
Het grootste nieuws van de EICMA was natuurlijk dat er zoveel motornieuws was. De crisis is duidelijk achter de rug en de motorfabrikanten lieten zich ditmaal niet afschrikken door de naderende Euro5-horde, die vanaf 1 januari voor nieuwe modellen geldt. Met vooral aangescherpte regels voor de uitlaatgas-emissie.
Toen drie jaar geleden Euro4 voor de deur stond, hadden de motorfabrikanten duidelijk wat anders aan hun hoofd en was alle hens aan dek nodig om de bestaande vloot te upgraden. En zelfs dat kon niet voorkomen dat voor een aantal machines het doek viel en er krenten uit de pap als de Kawasaki W800, Yamaha XJR1300, Suzuki M1800, Honda CBR600RR en Harley-Davidson V-Rod verdwenen. Inmiddels hebben we dat dubbel en dwars achter ons gelaten; een aantal van deze modellen werd zelfs al opnieuw geïntroduceerd.
Op de EICMA waren wel een paar duidelijke trends te bespeuren. Bijvoorbeeld dat motorfietsen en fietsen door de komst van de e-bike vooral in het mobiliteits-segment toch naar elkaar toe kruipen; nog nooit stonden er zoveel elektrische fietsen op deze motorbeurs. En dan hebben we het vooral over peperdure, exotische elektrische fietsen met prijskaartjes die op een A2-motor niet misstaan… Maar de grootste trend op de EICMA was in mijn ogen dat er technisch weer enorme stappen worden gezet. De brute naked bikes van Ducati (208 pk) en Kawasaki (200 pk) onderstrepen dat, maar ook de vele upgrades in het middensegment. En wat te denken van de Aprilia RS660, een machine om van te smullen!
Maar voor mij persoonlijk stal de nieuwe Honda CBR1000RR- R Fireblade de show. Met afstand. Het lijkt erop dat er bij Honda ergens iemand met de vuist op tafel heeft geslagen, en geroepen: ‘Nu is het genoeg!’ Ik kan mij namelijk niet heugen dat Honda de laatste 25 jaar zo’n enorme stap heeft gezet; de nieuwe 217,6 pk sterke Fireblade is in mijn ogen zelfs vergelijkbaar met de legendarische RC30 van dertig jaar geleden. Liefhebbers stonden op de EICMA bijna kwijlend bij het opengewerkte nieuwe Fireblade-blok; de gebruikte materialen en constructies lijken technisch gezien het hoogst haalbare wat er anno nu mogelijk is. In dit model zit duidelijk al hun sportieve technische kennis – en dat is nogal wat – verwerkt. Ik ken mijn beperkingen en heb circuitrijden op hypersportieve motoren inmiddels een beetje afgezworen, maar deze Fireblade zet me wel weer in vuur en vlam…
De ware stortvloed aan 2020-motornieuws laat ook vooral zien dat de motorwereld bruist als nooit tevoren. Naast de Euro5-slag hebben alle merken veel nieuws in petto; in ons vorige nummer waren 22 nieuwspagina’s eigenlijk nog te weinig. Gelukkig hoef je niet lang te wachten op diepgaande beschrijvingen en eerste testen. Vorige week reed ik zelf al met de nieuwe Triumph Rocket III en was collega Wout al onderweg met de Africa Twin Adventure Sport. En de komende tijd rijden we bijvoorbeeld ook al met de nieuwe Kawasaki Z900, Z650, Ninja SX en ZH2, de Yamaha Tmax, MT03 en MT125 en de Triumph Thruxton RS. En als kers op de taart mag ik – op het moment dat deze MotoPlus verschijnt – op het afgesloten testcomplex van BMW in Zuid-Frankrijk exclusief rijden met het prototype van de BMW E-power Roadster!
Een elektrische BMW motorfiets dus, eentje waarvan ze zelf heel geheimzinnig zeggen: ‘Power alone is not enough, charging and infrastructure are crucial!’ Dat doet vermoeden dat ze goed hebben nagedacht over het snelladen, of wellicht zelfs het eenvoudig wisselen van accu’s. Ik ben benieuwd!
Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus