Praktijk – overzicht airbagsystemen
Het klinkt misschien wat wrang, maar wie zijn hele leven motorrijdt, ontkomt bijna niet aan een valpartij(tje). Om de gevolgen daarvan tot een minimum te beperken, kun je bij veel kledingfabrikanten tegenwoordig kiezen voor een airbagsysteem. Hier een overzicht!
Hoe mooi onze hobby ook moge zijn, de grootste schaduwzijde blijft dat het een balansvoertuig betreft en een ongewilde afsprong van je zo geliefde motorfiets altijd op de loer ligt. Om deze ‘scheiding’ zo pijnloos mogelijk en zonder blijvende gevolgen de doorstaan, wordt de beschermende motorkleding van hoofd tot teen almaar verder doorontwikkeld. Een echte veiligheidsrevolutie was daarbij de komst van airbagsystemen. In auto’s werd deze techniek al decennia lang met veel succes gebruikt, maar ineens maakte het ook de sprong naar de motorwereld. Niet eens zozeer op het voertuig zelf, hoewel de Honda Gold Wing nog altijd optioneel met airbag kan worden geleverd, maar in de kleding. Nadat de luchtkussens in eerste instantie vooral hun weg vonden in de raceoveralls, kan tegenwoordig ook de modale toerrijder een beroep doen op diverse airbagsystemen. Dat is met name te danken aan het feit dat sinds de eeuwwisseling het ontwikkelingswerk op airbaggebied een flinke loop heeft genomen. Het Italiaanse Dainese is een van de echte pioniers op dit gebied, de Italianen buigen zich al meer dan twee decennia over de airbagtechniek, en ook Alpinestars zag al lang geleden de voordelen van het ‘luchtkussen’. Net als het Franse Helite en het Italiaanse MotoAirbag. Het aanbod aan airbagsystemen is inmiddels dus aanzienlijk, van eendelige raceoveralls, tot toerjacks en universele vesten die je over/onder je reguliere kleding draagt. Op navolgende pagina’s een greep uit de systemen op de huidige motorkledingmarkt!