Nieuws

Warmdraaien 1/2012

De winterdoorrijders – zoals we die portretteren in MotoPlus 1 van 2012 – hebben momenteel meer baat bij een waterdicht regenpak dan bij verwarmde handschoenen. Al wil het niet zeggen dat we geen koude handen meer zullen krijgen: we kunnen nog steeds wel een Elfstedentocht krijgen! Wat dat betreft blik ik maar even terug op mijn skivakantie rond de kerstdagen: tot een week voor kerst zagen de Alpenweides nog groen, maar een massieve ‘sneeuwdump’ zorgde voor een meter verse sneeuw toen we daar aankwamen. Plus nog eentje toen we een week later weer vertrokken. In de tussenliggende dagen was het er goed toeven met verse sneeuw, stralende zon en staalblauwe lucht. December leek dus aanvankelijk sneeuwvrij te blijven in de Alpen, maar de laatste week compenseerde alles en zorgde voor meer sneeuw dan er de laatste 20 jaar was gevallen! Het weer lijkt zich dus overal steeds meer in extremen af te spelen. Als het droog is, is het ook meteen wekenlang droog; regent, sneeuwt of vriest het, dan zorgt dat ook dat vaak voor records. Het gematigde klimaat verandert in eentje met veel pieken en dalen.

Maar niet alleen het weer lijkt wat van slag, het geldt ook voor de verkopen van nieuwe motoren. BMW beheerst momenteel de markt van de nieuwe verkochte motoren. Niet alleen in Nederland maar ook in omringende landen geven zij de toon aan. Op zich is het knap dat een ‘exclusief’ merk de massaproducenten achter zich weet te houden, maar ergens wringt het en zegt je gevoel dat er iets mis moet zijn. Het is trouwens niet alleen BMW die het zo goed doet, ook merken als Triumph en Harley doen het eigenlijk veel beter dan ze gezien hun modellen en hun fabrieksgrootte zouden moeten doen. Stel je gewoon eens even voor dat bij de auto’s niet langer merken als Volkswagen, Peugeot, Renault en Opel de verkoophitlijsten aanvoeren, maar dat bijvoorbeeld Mercedes, Porsche en Jaguar (ik noem maar een paar willekeurige exclusieve merken) de dienst uitmaken…

In mijn ogen staan er twee zaken aan de basis van dat succes. Met name de Europese merken doen op dit moment enorme investeringen. Denk alleen maar eens aan het aantal nieuwe modellen dat deze merken – vaak in voor hen nieuwe segmenten – de laatste jaren hebben geïntroduceerd. Als geen ander zijn vooral de Europese merken op dit moment ook bezig met motoren waar de Europese motorrijders om vragen, die aansluiten bij hun belevingswereld en waarbij die motorrijder zelf centraal staat.
De Japanse merken leken zich in het verleden altijd veel meer op het product en de verkoopprijs te focussen, maar begonnen de boot te missen toen die verkoopprijs door de internationale koerswisselingen niet langer niet meer vanzelfsprekend laag was. Daardoor bleven de verkopen achter, waardoor nieuwe investeringen per direct flink onder druk kwamen te staan. Tegelijkertijd ontstonden er nieuwe groeimarkten elders op de aardbol, waar men nog wel lucratief motoren kan verkopen. Waarom dus nog voor veel geld een nieuwe pak-em-beet 1200 allroad ontwikkelen om die hier mondjesmaat aan de man te brengen, terwijl je elders een miljoen goedkope 125’s kunt slijten?
Gelukkig lijken Honda en Kawasaki die ban nu toch te doorbreken met slimme ‘Europese’ modellen en volgen ook Yamaha en Suzuki schoorvoetend. Hopelijk is dit een voorbode voor het herstel van de normale verhoudingen binnen de motormarkt. Zodat er de komende jaren dus niet alleen nog maar ‘exclusieve’ merken worden verkocht, maar ook de gewone ‘bread and butter’ motoren weer als warme broodjes over de toonbank zullen gaan.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws