Dure benzine? So what!
Benzineprijzen vanuit een heel andere hoek bekeken: Uit tankpro.nl, het vakblad voor de pomphouder. En heel interessant.
‘Inmiddels worden de all-time prijzen records voor benzine gehaald. Diesel zit er tegenaan. Wel altijd goed om te beseffen dat het om adviesprijzen gaat. Die kom je eigenlijk alleen nog maar aan snelwegen tegen en zelfs daar kun je op sommige plekken al voor minder tanken.
Structureel
Fossiele brandstof zal nooit meer structureel goedkoper worden. De belangrijkste reden daarvoor is dat het steeds duurder wordt om olie te winnen (dieper, kouder, verder, moeilijker) terwijl de wereldwijde vraag gestaag toeneemt (met een kleine dip in minder gunstige economische tijden).
Maar in allerlei (niet Westerse) landen in de wereld, van Azië en Zuid Amerika tot zelfs Afrika toe, begint de levensstandaard toe te nemen. Er ontstaat een middenklasse en die willen spulletjes en voertuigen die energie verbruiken.
Biobrandstof
In Europa wordt een steeds groter deel van de fossiele brandstof vervangen door biobrandstof. Voorlopig is de productie van deze biobrandstof duurder dan de fossiele component. Ook dat maakt de brandstof duurder.
Dan hebben we de belangrijkste kostencomponent van brandstof, althans in Nederland, de accijnzen en heffingen. Die gaan automatisch ieder jaar omhoog, meestal met een percentage dat overeenkomt met de prijsstijging (waardoor die prijsstijging zelf weer verder ophoog gaat, maar dit terzijde).
De BTW-component als percentage blijft wel gelijk, maar wordt geheven over een steeds groter bedrag. Deze automatische indexering geschiedt, het woord zegt het al, vanzelf.
De regering hoeft dit niet door de Tweede Kamer goed te laten keuren, maar deelt alleen mede hoe hoog de aanpassing is.
Slimmeriken
Het zou natuurlijk kunnen dat een variant op rekening rijden hier te zijner tijd verandering in brengt. Hoe snel dit gaat gebeuren is koffiedik kijken.
Vanaf deze plek kan ik in ieder wel vragen aan al die slimmeriken die roepen dat accijnsheffing de ideale vorm van variabele belasting is, hoe zij weggebruikers op tijd en op plaats proberen te prikkelen met accijns. Hierover wellicht meer in een volgende column.
CO2
Tot slot is Europa bezig om de CO2-heffing verder gestalte te geven, lees op te voeren. Heel makkelijk is dat nog niet met een wereldmarkt, maar de druk is er wel.
En als een land hogere accijnzen kan heffen dan een ander land, kan een heel continent best een hogere CO2 heffing invoeren dan een ander continent, argumenten van grote ondernemersorganisaties ten spijt.
Omlaag
Zijn er ook argumenten te vinden waardoor de prijs omlaag gaat? Laat ik allereerst stellen dat een hogere prijs voor olie uiteindelijk leidt tot een gunstiger businessmodel voor alternatieve brandstoffen, waarbij we minder afhankelijk zijn voor olie uit andere landen.
Denk daarbij aan rijden op elektriciteit, maar ook bio-LNG of groengas. Ik ga nu even niet in op de vraag welke variant de meeste kansen biedt, voorlopig zijn er meerdere mogelijkheden.
Markt
Olieproducerende landen weten dit natuurlijk ook en willen liever voorkomen dat de prijs voor olie al te hoog oploopt. Zij zouden zelfs op enig moment de productie kunnen opvoeren om daarmee opkomende alternatieven de kop in te drukken.
Vraag is hoe gaat de markt (autoproducenten, brandstofsector, afnemers, consumenten) reageren.
Auto-industrie
Feit is dat onder meer de auto-industrie (deels gedwongen door eisen van de EU) in staat is om steeds zuiniger auto’s te maken. Een eenvoudig rekenvoorbeeld laat zien dat de gevolgen van een forse stijging van brandstofkosten teniet worden gedaan.
Uitgangspunten: 20.000 km per jaar; benzine 2007 EUR 1,50; benzine 2012 EUR 1,75
Auto A 2007: rijdt 1 op 12; verbruikt 1.667 liter a EUR 1,50 = EUR 2.500
Auto B 2012: rijdt 1 op 15; verbruikt 1.333 liter a EUR 1,75 = EUR 2.333
Men is dus zelfs minder geld kwijt aan brandstof op jaarbasis. Hierbij de inflatie nog niet eens meegerekend.
Mensen zoeken steeds vaker naar goedkopere alternatieven.
Volgens een bepaald brandstofmerk kun je maar liefst 1 liter op een tank van 50 besparen (=EUR 1,75) als je hun product tankt. Ga je echter naar een goedkope pomp dan bespaar je 10 cent per liter= EUR 5 op een tank. De klant is echt niet gek.
Brandstofplas
Met steeds zuiniger wordende auto’s zal de brandstofplas in Nederland uiteindelijk krimpen. Dat is geen prettig nieuws voor de tankstationbranche waar de marges al behoorlijk onder druk staan.
Dat zal tot een (verdere) prijzenslag kunnen leiden. Echter, de tankstationbranche heeft maar een klein aandeel in de totale kostprijs van een liter brandstof. Dit zal dus slechts marginale druk omlaag geven.
Overleven
Kan een tankstation in de nabije toekomst overleven? Enkel focus op de shop is onvoldoende. De tankstationondernemer zal zich moeten ontwikkelen tot een aantrekkelijke pleisterplaats voor automobilisten.
Een sanering is niet uitgesloten. Maar dat geeft innovatieve ondernemers weer meer mogelijkheden.
Druk
Over de prijzen hoeven we ons dus niet zo druk te maken. Waar we ons wel druk over moeten maken is de verkrijgbaarheid van het product en tegelijk de zoektocht naar betaalbare, duurzame alternatieven.
Erik de Vries
Directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE)