Motornieuws 2020: MV Agusta
MV Agusta grijpt haar thuisbeurs aan voor de presentatie van nog meer SCS-modellen met de automatische koppeling, evenals de lancering van een nieuwe Rosso basislijn.
In 2018 verraste MV Agusta de motorwereld enigszins met de Turismo Veloce 800 Lusso SCS. Dat SCS staat voor ‘Smart Clutch System’ en betreft een in samenwerking met Rekluse ontwikkelde centrifugaalkoppeling, waardoor je kunt wegrijden zonder te hoeven koppelen. Omdat de koppeling is verbonden aan een conventionele zesversnellingsbak moet je wel gewoon zelf schakelen, het is dus puur een wegrijhulp. Komend jaar zijn er twee modellen extra leverbaar met het SCS-systeem, en wel de Dragster 800RR SCS en de Brutale 800RR SCS. Volgens MV Agusta betreft het additionele gewicht van het SCS-systeem een schamele 36 gram.
Ook goed nieuws voor de minder ruim bedeelde MV enthousiasten, de Italianen hebben namelijk een nieuwe ‘instaplijn’ gepresenteerd luisterend naar de naam Rosso. Verwar ‘instap’ overigens niet met karig bedeeld, want ondanks dat het basismodellen betreft, blijft de MV Agusta-mythe gewoon in stand, aldus de Italianen zelf. De 110 pk sterke Rosso-modellen (Brutale 800, Dragster 800 en Turismo Veloce 800) zijn er zoals de naam doet vermoeden enkel in het rood, ze onderscheiden zich van de overige varianten onder meer door standaard gietwielen. Over welke andere maatregelen er zijn genomen om de prijs te drukken, zwijgt MV in alle talen.
En dan is er nog een nieuwtje, of drie eigenlijk. De prachtige Superveloce 800 komt er namelijk ook in een basisvariant. Tot noch toe was de 148 pk sterke driecilinder er enkel in de exorbitant dure Oro-uitvoering, maar daar komt dus verandering in. Ook maakte MV bekend dat het is gestart met de productie van de Brutale 1000RR, de 208 pk, 116 newtonmeter sterke naked bike. Op basis van diezelfde RR presenteerde MV ook de Rush 1000, die zich voornamelijk optisch van basisversie onderscheidt. Getuige onder meer de opvallende ronde ledkoplamp en de al niet minder in het oog springende, halfdichte achtervelg. Verder is de Rush standaard voorzien van een Öhlins upside-down voorvork, Brembo reminstallatie en een SC Project uitlaatsysteem met daarop het Rush 1000-logo. En last-but-not-least valt natuurlijk het speciale lakwerk op. Helemaal goed!